سینا سبزیان

مدیرمالی هوآوی قصد دارد به دلیل تجاوز به حقوق خود در زمان بازداشتش از سوی دولت آمریکا، از مقامات کانادایی شکایت کند.

منگ وانژو، با تکمیل یک دعوی مدنی در کانادا مدعی است که وی به‌صورت غیرقانونی بازداشت شده و سه ساعت بدون مشاوره حقوق اساسی خود مورد بازجویی قرار گرفته و تجهیزات الکترونیکی و چمدانش به‌صورت غیرقانونی پیش از آنکه به وی گفته شود، تحت بازداشت است، بررسی شده بود.

وکلای منگ، دختر مؤسس میلیاردر چینی هوآوی، روز جمعه (دهم اسفند ماه) این پرونده را تکمیل کردند، اما یکشنبه آن را در اختیار رسانه‌ها قرار دادند. بر اساس این دعوی وی خواهان مجازات و دریافت خسارت از عاملان است.

این اتهامات مربوط به بازداشت منگ در فرودگاه بین‌المللی ونکوور به تاریخ یکم دسامبر (دهم آذر ماه) است. بازداشت یکی از مدیران ارشد فناوری چین به درخواست دولت آمریکا منجر به تنش‌های سیاسی فزاینده‌ای شد. در چین بسیاری این اقدام را حرکت سیاسی دولت ترامپ برای به دست آوردن اهرمی در تنش‌های بین دو کشور بر سر مسائل تجاری و فناوری برشمردند. هوآوی بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده تجهیزات مخابراتی و یکی از بزرگ‌ترین برند‌های تلفن همراه در کنار سامسونگ و اپل است. این شرکت چینی یکی از بازیگران قدرتمند در ایجاد زیرساخت‌های نسل آتی فناوری‌های بی‌سیم، موسوم به 5G است. اما ایالات‌متحده نسبت به هوآوی بسیار محتاطانه عمل می‌کند و با فشار بر متحدانش قصد دارد مشارکت این شرکت در شبکه‌های 5G را کاهش دهد و مدعی است این فناوری می‌تواند امنیت ملی کشور را در معرض تهدید قرار دهد. واشنگتن با اشاره به روابط شرکت هوآوی و دولت چین عنوان می‌کند پکن می‌تواند از تجهیزات این شرکت برای جاسوسی در سایر کشورها استفاده کند و آمریکا برای این ادعای خود شواهد ویژه‌ای نیز ارائه کرده است که محکومیت هوآوی را اثبات می‌کند. هوآوی هرگونه اتهامی مبنی بر اینکه محصولاتش امنیت کشورها را به خطر می‌اندازد را رد کرده و اظهار می‌کند قادر است هرگونه درخواست پکن برای استفاده از این تجهیزات را رد کند.

دولت آمریکا نیز منگ را به کلاه‌برداری بانکی و دور زدن تحریم‌ها متهم کرده و به‌صورت رسمی خواستار استرداد وی از دولت کانادا شده است.

منگ و هوآوی هر دو این اتهامات را رد می‌کنند. دادگاه حضوری بعدی وی برای روز چهارشنبه (چهاردهم‌اسفندماه) در ونکوور برنامه‌ریزی شده است؛‌ جایی که او با قرار وثیقه با محدودیت‌هایی در مورد رفت‌ و آمدهایش، آزاد شده بود.

توقیف تجهیزات الکترونیک از جمله آیپد

پرونده‌ای که روز جمعه از سوی وکلای منگ به جریان افتاد، مقامات کانادایی را متهم می‌کند که در فرودگاه ونکوور، به‌صورت غیرقانونی با استفاده از روال معمول مرزی، او را بازداشت کردند و تلاش داشتند پیش از آنکه رسماً‌ او را دستگیر کنند، شواهدی را از وی به دست آورند.

بر اساس این پرونده، پس‌ازآنکه منگ از یک پرواز هنگ‌کنگ خارج شد، افسران آژانس خدمات مرزی کانادا او را متوقف کردند و از وی خواستند تمامی تجهیزات الکترونیک خود را شامل دو موبایل شخصی، یک آیپد، یک کامپیوتر شخصی را تسلیم کند. پس‌ازآن افسران از وی رمز‌های تجهیزات را جویا شدند و ازآنجاکه مقامات عمداً حقوق وی از جمله حق وی برای مشاوره با وکیل و حق سکوت را متذکر نشده بودند و دلیل بازداشتش را به‌درستی توضیح نداده بودند، رمزهای خود را به‌راحتی تسلیم کرده بود.

پس‌ازآنکه آن‌ها منگ را بازجویی و وسایل وی را بررسی کردند او را به پلیس سواره‌نظام سلطنتی کانادا تحویل دادند و او رسماً‌ بازداشت شد.

بر اساس پرونده تکمیل شده،‌ به دلیل این روش بازداشت، منگ دچار بیماری روحی، عصبانیت و حس از دست دادن آزادی شده است. پس از بازداشت، وی دچار فشار خون شده و مجبور به بستری در بیمارستان شده بود.

هوارد میکلسون، یکی از وکلای منگ در بیانیه‌ای عنوان کرد‌: این پرونده، تجاوز به حقوق اساسی وی را متذکر می‌شود و خواستار خسارت به دلیل سواستفاده از اختیارات قانونی در منظر عمومی و روش اشتباه بازداشت شده‌اند.

وکلای نماینده پلیس سواره نظام سلطنتی کانادا و خدمات مرزی در واکنش به این موضوع هیچ اظهار نظری نکردند. هوآوی نیز از اظهار نظر در مورد شکایت منگ صرف‌نظر کرده است.

لو کانگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز دوشنبه (سیزدهم اسفند ماه) در یک بخش خبری بر موضع پکن مبنی بر اینکه کانادا و ایالات‌متحده از معاهده استرداد دوجانبه خود سو استفاده کرده‌اند و شدیداً‌ به حقوق منگ تجاوز کرده‌اند،‌ تأکید کرد.

او به دولت ایالات‌متحده هشدار داد که فوراً قرار بازداشت و درخواست استرداد خود برای منگ را لغو کند و دولت کانادا سریعاً‌ او را آزاد کند.

در چند ماه پس از بازداشت منگ تنش‌های بین کانادا و چین بالا گرفته است و دولت چین در واکنش به این اتفاقات اقدام به بازداشت چند شهروند کانادایی در خاک کشورش کرده است.