سیدمحمدمیرزامحمدزاده

آمریکا که از کانادا خواسته بود، منگ‌ وانژو مدیر مالی شرکت هوآوی ساکن در کانادا را بازداشت و به این کشور استرداد کند، حالا مورد سرزنش اوتاوا قرار گرفته است. از زمان بازداشت این فرد در کانادا، چندین شهروند کانادایی ساکن در چین قربانی اقدامات تلافی‌جویانه پکن شده‌اند. بااین‌وجود چین چنین ادعاهایی را رد کرده و عنوان کرده است که بازداشت و احکام این افراد ارتباطی با پرونده منگ ندارد. نشریه اینترنتی بیزینس‌اینسایدر در گزارشی در این رابطه نوشت: کانادا، ایالات‌متحده را به دلیل دشواری‌های دیپلماتیکی که به دنبال بازداشت مدیر مالی شرکت هوآوی، غول مخابراتی چینی به درخواست آمریکا، دامن‌گیر اوتاوا شده است ملامت کرد. از زمان بازداشت منگ‌ وانژو، مدیر مالی هوآوی و دختر مؤسس این شرکت در تاریخ یکم دسامبر (دهم آذر ماه)، دو کانادایی در چین بازداشت شدند و یک نفر نیز که از پیش حکم زندان داشت، به مرگ محکوم شد.

منگ متهم به تخطی از تحریم‌های ایالات‌متحده علیه ایران و گمراه‌ ساختن بانک‌داران و سرمایه‌گذاران در مورد شرکت دومی بود که به ایران تجهیزات می‌فروخت.

منگ در حال حاضر با وثیقه، در خانه چند میلیون دلاری خود در ونکوور کانادا اقامت دارد. او به دلیل بازداشت، مجبور به تسلیم پاسپورت خود شد و حالا با یک دستگاه جی‌پی‌اس رصد می‌شود؛ اما اجازه دارد در بین ساعات 11 شب تا 6 صبح خانه خود را ترک کند. کمی بعد از بازداشت منگ، چین دو فرد کانادایی با نام‌های مایکل کوریگ، یک دیپلمات سابق و مایکل اسپاور یک تاجر کانادایی را بازداشت کرد و در سلولی با چراغ‌های همیشه روشن نگه‌ می‌دارد.

اوایل این ماه نیز پکن یک فرد کانادایی با نام رابرت لیوید، اسشلنبرگ را به اعدام محکوم کرد. اسشلنبرگ 36 ساله پیش‌تر به 15 سال زندان به جرم قاچاق بین‌المللی مواد محکوم شده بود.

کارشناسان، بازداشت این سه فرد را مستقیماً به پرونده بازداشت مدیر مالی هوآوی مربوط می‌دانند و مسئولان کانادایی این بازداشت‌ها و محاکمه مرگ را مستبدانه خواندند.

دیوید مک‌ناوتون، سفیر کانادا در ایالات‌متحده، روز دوشنبه (یکم بهمن ماه) در اقدامی کم‌نظیر در مصاحبه با روزنامه گلوب‌اندمیل ضمن ملامت آمریکا گفت: اینکه شهروندان ما تنبیه می‌شوند، اصلاً خوشایند نیست. وی ادامه داد: آمریکایی‌ها کسانی هستند که به دنبال شدیدترین فشار قانونی علیه منگ هستند و بااین‌حال ما و شهروندان ما کسانی هستیم که بهای این فشار را می‌دهیم.

به نوشته روزنامه گلوب‌اند‌میل، مک‌ناوتون مراتب ناراحتی و رنجش کانادا از واکنش‌ چین به بازداشت منگ را به اطلاع کاخ سفید رسانده است.

واشنگتن جنگ‌ را در دست می‌گیرد

آن‌طور که مک‌ناوتون به گلوب‌اندمیل گفته است، حالا ایالات‌متحده تصمیم گرفته تا به‌صورت رسمی منگ را از کانادا استرداد کند. البته وی هیچ تاریخ دقیقی را برای آغاز این فرایند اعلام نکرده است.

سخنگوی وزارت دادگستری ایالات‌متحده به رویترز در مورد برنامه استرداد مطرح شده گفت: ما از مسیر پرونده‌های خود دراین‌باره اظهارنظر می‌کنیم.

آن‌طور که وال‌استریت ژورنال گزارش کرد دادستان‌های دولتی در آمریکا نیز تحقیقات قضایی خود در مورد هوآویی به دلیل اتهامات مربوط به دزدی اطلاعات از شرکت‌های آمریکایی را آغاز کرده است.

وزارت دادگستری کانادا تصمیم می‌گیرد که منگ را استرداد کند یا خیر، حکمی که می‌تواند از سوی منگ استیناف شود.

هوآوی به دنبال آتش‌بس

وزیر امور خارجه چین بارها خواستار آزادی منگ شده و این بازداشت را یک اشتباه خوانده است. وی روز سه‌شنبه (دوم‌بهمن‌‌ماه) با اشاره به‌احتمال استرداد منگ به ایالات‌متحده، تهدید به انتقام کرد.

هوآ چونینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه، روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت: چین اقداماتی را در واکنش به مواضعی که ایالات‌متحده اتخاذ کرده است، انجام می‌دهد. وی افزود: هرکس باید مسئولیت اقدامات خود را بپذیرد. آمریکا و کانادا باید متوجه جدیت این پرونده باشند و برای اصلاح اشتباه خود گام بردارند.

هرچند که هوآوی موضع نرم‌تری در این مورد اتخاذ کرده است. رن ژنگ‌فی بنیان‌گذار شرکت، هفته گذشته سکوت چند ساله خود را شکست و خواستار آزادی دخترش شد. او همچنین دونالد ترامپ را یک رئیس‌جمهور بزرگ خواند و با این اقدام تلاش کرد تنش‌های شرکت خود با آمریکا را تسکین دهد.

ترامپ در ماه دسامبر (دی ماه) به‌نوعی عنوان کرد که از منگ به‌عنوان برگ برنده در مذاکرات تجاری بین چین و آمریکا استفاده می‌کند و گفت: اگر در صورت احساس نیاز در این مسئله دخالت می‌کنم.

سخنگوی هوآوی از اظهارنظر دراین‌باره در واکنش به سؤال بیزینس‌اینسایدر مبنی بر اینکه شرکت چه واکنشی به درخواست استرداد منگ دارد و یا اینکه آیا با دولت چین برای تنظیم یک واکنش در حال همکاری است یا خیر، خودداری کرد.

وی در بیانیه‌ای که برای بیزینس‌اینسایدر ارسال کرد، نوشت: هوآوی هرجایی که فعالیت کند، با قوانین قابل‌اجرا و دستورالعمل‌های هر کشور و منطقه انطباق می‌یابد؛ ازجمله این قوانین کنترل صادرات، قوانین تحریمی سازمان ملل متحد ایالات‌متحده و اتحادیه اروپا هستند. ما کاملاً مطمئن هستیم که دستگاه قضایی کانادا و ایالات‌متحده به نتیجه درستی می‌رسند.