سخنگوی وزارت خارجه در ارتباط با اظهارنظر برخی مقامات افغان در ارتباط با مذاکرات ایران با گروه طالبان و انتقادهایی که بعضا این افراد مطرح کرده‌اند، تصریح کرد: ما از برخی اظهارنظرها در افغانستان در مورد مذاکرات ایران و طالبان تعجب می‌کنیم؛ برخی از این موضع‌گیری‌ها که در این ارتباط انجام شده برای ما قابل فهم نیست و مشخص نیست آیا این صحبت‌ها شخصی بوده یا نه؟

به گزارش ایسنا، بهرام قاسمی در جمع خبرنگاران گفت: ما از قبل به دولت افغانستان در این زمینه اطلاع داده بودیم و بعد از آن نیز به آنها گزارش دادیم. ما شاهد برخی گفتارها و همچنین شنیدن چند صدای متفاوت نسبت به جمهوری اسلامی ایران از افغانستان در چند روز اخیر بوده‌ایم.  همانطور که پیش از این گفته‌ایم مذاکراتمان با گروه طالبان با اطلاع دولت افغانستان بوده است.

وی با بیان اینکه روابط خوبی بین دو کشور ایران و افغانستان وجود دارد، افزود: ایران همواره بر علاقمندی خود جهت ایجاد صلح و ثبات و امنیت در افغانستان تاکید کرده است. ما قبل از انجام مذاکره با طالبان، دولت افغانستان را در جریان این موضوع قرار دادیم. بعد از مذاکره نیز در کابل در جریان گفت‌وگوهایی که با مقامات مختلف افغانستانی داشتیم گزارش لازم از این مذاکرات را به آنها ارائه دادیم. مقامات افغانستان از مواضع ما آگاه هستند. ما از روند صلح در افغانستان حمایت می‌کنیم و این یک موضوع مهم برای ما است.

وی ادامه داد: در مسیر مذاکرات افغان -  افغان که باید در این مسیر انجام شود حتما محوریت کار و اساس کار با دولت قانونی افغانستان است و ما هیچ اقدامی را بدون در نظر داشتن محوریت دولت افغانستان نمی‌پذیریم. تصور ما این است که اگر این مذاکرات آغاز شود مسیر مناسبی برای جلوگیری از تنش‌ها در این منطقه است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد:‌ از دیگر سو باید به این نکته توجه کنیم که ایران تنها کشوری نیست که با طالبان مذاکره می‌کند. اکنون کشورهای متفاوتی در حال مذاکره با طالبان هستند و ما شاهد این نبودیم که مقامی در کابل یا جای دیگر به این نوع مذاکرات اعتراض کند و سخنانی که در زمینه گفت‌وگوی ایران و طالبان مطرح شده بر ما شگفت‌آور و تعجب انگیز است.

بهرام قاسمی گفت: ما در مورد مسائل داخلی افغانستان دخالت نمی‌کنیم و آنچه که شما به آن اشاره کردید و بیان شد در چارچوب راهکارهایی است که می‌تواند کمک‌یار دولت دوست ما افغانستان باشد؛ اما من باز هم تاکید می‌کنم اینکه مذاکرات افغان‌ها به کجا بینجامد و چه سرنوشتی داشته باشد موضوعی است که به خود گروه‌های افغان ارتباط پیدا می‌کند. سرنوشت افغانستان را مردم افغانستان تعیین می‌کنند نه دیگر کشورها.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سطح هیات طالبان که به ایران برای مذاکره آمده بود در چه سطحی بوده و آیا مذاکرات ایران با طالبان ادامه پیدا می‌کند یا نه؟ خاطرنشان کرد: در مورد سطح هیات و تعداد افرادی که در این هیات بودند و همچنین اسامی آن در حال حاضر هیچ اطلاعی برای ارائه در اینجا ندارم.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: ما تماس‌هایمان را با افغانستان ادامه می‌دهیم. با حسن نیت مسائل مربوط به تحقق صلح در این کشور را دنبال می‌کنیم ولی اینکه در آینده چه اتفاقی می‌افتد و تماس ما با گروه‌های افغانستانی در چه وضعیتی قرار می‌گیرد بعد از بررسی تحولات و شرایط افغانستان و شرایط منطقه و ارزیابی‌هایی که در این زمینه انجام می‌دهیم تصمیمات لازم را در این زمینه اتخاذ می‌کنیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که سفرهای منطقه‌ای ظریف نسبت به سفرهای ایشان به دیگر کشورها کمتر بوده است، گفت: در یک بررسی می‌توانیم به این نتیجه برسیم که بیشترین سفرهای وزیر امور خارجه و شخص آقای رئیس‌جمهور و دیگر مقامات کشور ما به کشورهای همسایه و منطقه بوده است و آمار بالایی از انجام این سفرها در این حوزه وجود دارد.

وی با اشاره به سفر هفته پیش وزیر امور خارجه به هند و تشریح برخی دستاوردهای این سفر تصریح کرد:  سفر چهار روزه آقای ظریف به عراق آغاز شده است و ایشان برعکس برخی از مقامات دیگر کشورها که به صورت شبانه و کوتاه به این کشور سفر کردند، در روشنایی روز و در قالب سیاسی و اقتصادی به این کشور سفر کرده‌اند و قرار است به چندین نقطه این کشور نیز سفر کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این‌که این سفر می‌تواند نقطه شروع جدیدی در بحث همکاری‌های ایران و عراق باشد، خاطرنشان کرد: سفرهای منطقه دیگر نیز در دستور کار وزارت خارجه قرار دارد.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه در چند وقت اخیر چند دیپلمات ایرانی از اروپا اخراج شده‌اند و یک دیپلمات ایرانی ماه‌ها است که در بازداشت به سر می‌برد و ما در این ارتباط شاهد یک انفعال بی‌سابقه از سوی وزارت خارجه هستیم خطاب به خبرنگار پرسش کننده، تصریح کرد: من تصور شما در این زمینه را قبول ندارم. با نظر شما و دیدگاه‌های روزنامه شما در این زمینه موافق نیستم. وزارت خارجه به عنوان یک نهاد حاکمیتی مجری سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی ایران است و اقدامات خود را بر اساس مصالح، منافع و خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران به صورت دقیق دنبال می‌کند. وی خاطرنشان کرد: وزارت خارجه به هنگام و با هوشیاری در زمان لازم اقدامات مقتضی را که به مصلحت کشور باشد در پاسخ به برخی از اقدامات بی‌ربط و غلط برخی از کشورهای خاص انجام داده و انجام می‌دهد و در آینده نیز این موضوع را در برابر این رفتارها دنبال می‌کند. سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: ما از برخی از برخوردهایی که در این شرایط خاص با وزارت خارجه صورت می‌گیرد خشنود نیستیم. این اقدامات را در جهت تضعیف وزارت خارجه و دیپلماسی کشور می‌دانیم. این برخوردها با وزارت خارجه و دیپلمات‌های آن منصفانه و جوانمردانه نیست و درست نیست که وزارت خارجه به دلایل گروهی و جناحی خدشه‌دار شود.