عبور مجدد کشتی‌های آمریکایی از تنگه تایوان طی یک عملیات نظامی، نگرانی دولت چین را در خصوص حفظ حق حاکمیت این کشور برانگیخته است. به نوشته خبرگزاری رویترز، دولت تایوان اعلام کرد روز پنجشنبه (چهارم بهمن‌ماه) دو کشتی جنگی آمریکایی از تنگه تایوان عبور کردند که اولین عملیات در نوع خود در یک سال اخیر است. تداوم این عبور و مرورها در این آبراه راهبردی موجب نگرانی چین شده است. بر اساس این گزارش، تایوان حرکت کشتی‌های آمریکایی را نشانه حمایت دولت آمریکا از این کشور در بحبوحه افزایش تنش میان این جزیره خودمختار و پکن قلمداد می‌کند. اما چین، تایوان را متعلق به سرزمین اصلی خود می‌داند با این ‌حال تاکنون از نیروی نظامی برای در اختیار گرفتن کنترل آن استفاده نکرده است.

وزارت دفاع تایوان روز پنجشنبه (چهارم بهمن ماه) در بیانیه‌ای گفت، این کشتی‌ها از طریق تنگه‌ای که تایوان و چین را از هم جدا می‌کند به سمت شمال در حرکت بودند و مدعی شد حرکت آن‌ها مطابق قوانین صورت گرفته است. این نهاد مدعی شد به‌طور دقیق این عملیات را رصد کرده است تا از امنیت دریاها و ثبات منطقه‌ای اطمینان پیدا کند. سال گذشته کشتی‌های آمریکایی سه مرتبه از این آبراه گذر کردند. هوا چونیانگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرد پکن به‌طور دقیق تحرکات کشتی‌های آمریکایی در این آب‌ها را نظارت می‌کند و با ابراز نگرانی خود به طرف آمریکایی، خواستار پیروی این کشور از اصول چین واحد شد. شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین اوایل ژانویه (دی‌ماه) سال 2019 گفت چین حق استفاده از نیروی نظامی را برای تحت کنترل درآوردن تایوان دارد. سای اینگ ون رئیس‌جمهور تایوان در پاسخ گفت از دموکراسی در این جزیره دفاع می‌کند و خواستار حمایت بین‌المللی شد.

ترامپ اخیراً سند پیش‌گامی تضمین ثانویه آسیا را مجدداً تصویب کرد که تعهدات آمریکا به تایوان نظیر فروش سلاح به این کشور را شامل می‌شود. با این‌که آمریکا سیاست چین واحد را به رسمیت می‌شناسد و روابط رسمی با تایوان ندارد اما از طریق قانون این ارتباط را ایجاد کرده تا به این جزیره در دفاع از خود کمک کند و در کنار آن منبع اصلی تامین نیروی نظامی تایوان باشد.