معاون اجرایی پروژه‌ فولاد مبارکه اصفهان معتقد است که تولید 55 میلیون تن فولاد تا افق 1404 محقق نخواهد شد و در کشوری که مشکلات کم آبی وجود دارد و زیرساخت‌های آن مهیا نیست؛ تولید این میزان فولاد تنها در شعار باقی خواهد ماند.

احمد سعید بخش، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، تولید 55 میلیون تن فولاد در افق 20 ساله را تنها یک شعار دانست و گفت: هدف از تولید 55 میلیون تن فولاد تا افق 1404 چیست؟‌ اگر مصرف سرانه و تامین فولاد کشور در این شعار مطرح شده، باید گفت که در حال حاضر از 25 میلیون تن فولاد تولیدی، حدود 10 میلیون تن آن اضافه بوده و باید صادر شود؛ بنابراین نمی‌توان این امر را مدنظر قرار داد. اگر بحث درآمدزایی و صرفه‌جویی اقتصادی مطرح است، چرا با وجود این حد مشکلات زیربنایی مانند راه‌ها، تامین مواد اولیه،‌ حامل‌های انرژی و آب، بازهم کمیت را مطرح می کنیم؟ در تولید فولاد باید به سراغ کیفیت برویم؛ یعنی تولید فولادهای کیفی با ارزش افزوده بیشتر! 

معاون اجرایی پروژه‌های فولاد مبارکه اصفهان معتقد است که در کشوری که مشکلات کم آبی وجود دارد و زیرساخت‌های آن مهیا نیست؛ تولید 55 میلیون تن فولاد نه تنها محقق نخواهد شد؛ بلکه مشکلاتی نیز به وجود خواهد آورد؛ زیرا برای تامین زیرساخت‌ها نه منابع مالی وجود دارد و نه امکان اجرایی!

وی با اشاره به اینکه خام فروشی در هیچ صنعتی مقبول نیست، افزود: در برخی مواقع هنگامی که بازار صادرات و یا فروش داخلی محدود می شود، نمی توان دیگر بر فروش یک محصول خاص تکیه کرد؛ باید با فرصت جویی، محصولی که بازار آن داغ است آن را به فروش رساند؛ تولیدکنندگان تابع بازار هستند، زیرا هزینه‌های ثابتی وجود دارد که باید تامین شوند؛ بنابراین نمی توان تنها به فروش محصول نهایی تکیه کرد، برخی مواقع تولیدکننده مجبور است محصول میانی و یا خام را به فروش برساند.

 توسعه، ضامن بقا هر شرکتی است

معاون اجرایی پروژه‌های فولاد مبارکه اصفهان، توسعه را جزو استراتژی شرکت فولاد مبارکه اصفهان عنوان کرد و افزود: طرح‌های توسعه، تزریق خون تازه بر شریان‌های صنعت هستند که علاوه بر نیرو و انرژی بخشی به صنعت، باعث می‌شوند کارکنان شاهد پویایی شرکت باشند.

سعید بخش با بیان اینکه توسعه، ضامن بقا هر شرکتی است، ادامه داد: هر زمانی که طرح جدیدی در یک صنعت افتتاح و در رسانه‌ها اطلاع رسانی می شود، باعث برندسازی و مطرح شدن شرکت مربوطه خواهد شد.  

وی در مورد طرح‌های توسعه شرکت‌های زیرمجموعه فولاد مبارکه اصفهان اظهار کرد: حاصل اولین سرمایه‌گذاری در معادن سنگان، بهره‌برداری 5 میلیون تن گندله در سال 96 بود. همچنین برنامه توسعه فولادسازی در شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری و برنامه افزایش ظرفیت تولید در شرکت فولاد هرمزگان در دست اقدام است. 

سعید بخش همچنین در خصوص برنامه‌های توسعه‌ای شرکت فولاد مبارکه اصفهان گفت: در حال حاضر واحد 5 میلیون تنی کنسانتره بالای 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته که امیدواریم فاز اول این پروژه اواخر شهریور ماه سال 98 به بهره‌برداری برسد.