عبدالباری عطوان تحلیل‌گر مسائل منطقه با بیان این‌که کنفرانس ورشو اوج ذلت اعراب بود، نوشت: برخی سران عرب به بهانه‌هایی مانند تسلط ایران بر پایتخت‌ها عربی به دامن بنیامین نتانیاهو پناه برده و با شادی و سرور کلیدهای شهر قدس و مسجدالاقصی را به وی تقدیم کردند.

وی شنبه‌شب (27 بهمن ماه) در این مطلب که در روزنامه رأی الیوم منتشر کرد، افزود: آنچه باعث خشم و تحریک عمومی می‌شود، ادعایی است که برخی مسئولان، نویسندگان و تحلیل‌گران عرب در روزنامه‌ها و تلویزیون‌های خود تکرار می‌کنند، مبنی بر این‌که ایران بر چهار پایتخت عربی مسلط شده است. این سخن از سوی یک مسئول برای نخستین بار گفته شد و اعراب از آن به عنوان بهانه‌ای استفاده کرده و مدام آن را علیه تهران به کار گرفتند و این عذر بدتر از گناه است و کسانی که مدام آن را تکرار می‌کنند، خود مقصر مشکلات اعراب هستند.

رأی الیوم در میانه این مطلب، پیامی به نقل از سید محمد صادق الحسینی تحلیل‌گر مسائل دنیای عرب و جهان اسلام که در واکنش به این مقاله امروز منتشر کرده با انتقاد از عطوان خطاب به وی گفته است، درباره این جمله تحقیق نکرده‌اید. حسینی افزود: جمله اکنون چهار پایتخت عربی در محور مقاومت داریم از سوی من برای نخستین‌بار در گفت‌وگو با شبکه المیادین بیان شد و اصلا به معنای این نبوده که این چهار پایتخت متعلق به ایران شده‌اند و این‌که من یک شخصیت رسمی و مسئول ایرانی نیستم، ولی سخنانم در رسانه‌های عرب علیه ایران از سوی یک مسئول ایرانی به کار گرفته می‌شود.

عطوان در ادامه مطلب خود در رأی الیوم افزود که اگر ایران بر چهار پایتخت عربی مسلط شده، این به معنای نبود یک طرح عربی وحدت‌بخش و شیوع فساد و روانه کردن بیهوده هزاران میلیارد دلار به خزانه‌های کشورهای غربی در قالب قردادهای تسلیحاتی است، تسلیحاتی که تنها ضد برداران عرب خود از آن استفاده می‌کنند. این تحلیل‌گر اضافه کرد: دولت‌های عربی که ایران و نه اسرائیل را خطر بزرگ می‌دانند، درواقع همان کشورهایی هستند که در طرح ویرانگر آمریکا در عراق، سوریه و لیبی با تأمین مالی هزینه‌های آن بالغ‌بر بیش از 300 میلیارد دلار هزینه‌های جنگ در یمن که وارد سال پنجم خود می‌شود طبق گزارش نهاد بروکینگز به تنهایی در ماه 7 میلیارد دلار است شرکت کرده و یا در فراهم‌سازی بستر و پوشش سیاسی و رسانه‌ای آن، مشارکت کردند. عطوان نوشت: ایران به‌رغم چهل سال محاصره آمریکا، صنایع نظامی خود را پیشرفته ساخته و برنامه‌های هسته‌ای را توسعه داده و می‌تواند از آن به عنوان برگه فشاری برای به زانو درآوردن غرب و آمریکا استفاده کند و در سطح جهانی با نیروها و توان خود ظاهر شود و این درحالی است که حکام عرب با تحریک آمریکا و به بهانه صلح، مقاومت فلسطین را تخریب می‌کنند.

نمایندگانی از 60 کشور پنجشنبه گذشته (25 بهمن ماه) در ورشو پایتخت لهستان با ریاست آمریکا و تحریک رژیم اشغالگر اسرائیل برای مواجهه با ایران گردهم آمدند ولی نتیجه آن بیانیه‌ای ضعیف و آشکار شدن اختلاف‌های عمیق و تحریم این کنفرانس از سوی اروپا و غیبت روسیه، چین و هند بود و وزرای خارجه کشورهای شرکت‌کننده از پاسخ دادن به پرسش‌های خبرنگاران به شکل ننگ‌بار و خجالت‌آوری فرار کردند. عطوان اضافه کرد: آیا این کشورها که نتانیاهو را متحد و حامی خود می‌دانند از خود درباره دلایل حقیقی این‌که ایران را دشمن خود حتی خطرناک‌تر از اسرائیل و آمریکا می‌دانند، سؤال نمی‌کنند. آیا این اسرائیل نیست که سرزمین‌های فلسطینی و مقدسات عربی، اسلامی و مسیحی را اشغال کرده است. آیا دشمنی آن‌ها با تهران به دلیل این حقیقت که خردسالان عرب بر آن واقف هستند، مبنی بر این‌که بخش بزرگی از افکار عمومی عربی، ایران را یک دولت ملی می‌دانند، نیست. وی با انتقاد از عملکرد اعراب افزود: کسی که خواهان مواجهه بانفوذ ایران است، از نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل درخواست حمایت نمی‌کند و او را رهبر سراسر منطقه نمی‌داند و در برابر آن سر طاعت فرو نمی‌آورد، بلکه به دنبال اسباب قدرت می‌گردد و تلاش می‌کند تا یک طرح مستحکم عربی برای بازگرداندن زعامت آن بنا بگذارد.