دست امارات‌ در حمایت از حفتر رو   شد

کشف موشک‌های آمریکایی در پایگاه مخالفان دولت لیبی

خدیجه علامه‌زاده

مقامات نظامی لیبی اعلام کردند که در پایگاه بازپس‌گرفته شده از نیروهای وفادار به ژنرال خلیفه حفتر، تسلیحات ساخت آمریکا مشاهده شده است. در نهایت این اقدام منجر به آغاز تحقیقات از سوی وزارت امور خارجه آمریکا شده است.

به گزارش خبرگزاری الجزیره، دولت حاکم بر وفاق ملی حاکم بر طرابلس روز چهارشنبه (پنجم تیر ماه) شهر قاریان، یک شهر استراتژیک در جنوب پایتخت را از نیروهای ارتش ملی خودمختار منتسب به ژنرال حفتر را بازستاند.

دولت وفاق ملی گفته است در بین تسلیحاتی که نیروهای آن‌ها توقیف کردند؛ شماری از موشک‌های ضد تانک جاولین در جعبه‌های چوبی با برند نیروهای متحده‌ عربی پیدا کردند. همچنین رسانه‌های لیبی فیلمی را منتشر کردند که نشان می‌دهد تسلیحات ساخته شد از سوی آمریکا در اصل به امارات‌متحده عربی که یکی از خریداران اصلی تسلیحات آمریکایی و حامی اصلی بین‌المللی ژنرال حفتر است؛ در سال 2008 فروخته شده است.

محمد قنونو سخنگوی ارتش عملیاتی وفاق ملی روز شنبه (هشتم تیرماه) در شهر قاریان به خبرنگارن گفت: تسلیحات توقیف شده برای کارشناسان متخصص ارسال شده و همه آن‌ها ثبت شدند.

وی در ادامه افزود: حالا فرماندهان نظامی و رهبران سیاسی کاملا از این تسلیحات نظامی و مهمات آگاه هستند و می‌توانند تصمیم درست را اعلام کنند.

محمد عبدالواحد خبرنگار الجزیره در گزارش از طرابلس گفت که دولت وفاق ملی یک ماموریت کشف حقایق را با هدف مستند کردن تسلیحات توقیف شده و ارائه گزارشی به‌منظور ارسال به سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل‌متحد و احتمالا برخی از کشورها همچون ایالات متحده آغاز کرده است.

عبدالواحد با بیان این‌که کشورهای حاشیه خلیج فارس همواره به حفتر، تسلیحات از جمله پهبادهای بی‌سرنشین و خودروهای زره‌ای و جت‌های جنگنده را ارائه کردند، گفت: نیروهای دولتی از ده‌ها موشک ضد تانک آمریکایی رو نمایی کردند.

آن‌ها به‌طور واضح گفتند که این تسلیحات از نیروهای ژنرال حفتر در شهر قریان توقیف شده و از سوی امارات‌متحده به آن‌ها داده شده بود.

هیچ‌گونه اظهار نظری از سوی امارات‌متحده عربی در این مورد ارائه نشد. گزارش نیویورک‌تایمز حاکی از آن است که سفیر امارات متحده در آمریکا یوسف العتیبه از پاسخ به سوال در مورد منشاً این موشک‌ها، پاسخی نداده است.

تخطی از فروش سلاح

اگر امارات‌متحده عربی این سلاح‌ها را برای حفتر تامین کرده باشد؛ احتمالا تخطی از توافق فروش سلاح این کشور با آمریکا است.

راب‌ رینولدز خبرنگار الجزیره در گزارش از واشنگتن‌دی‌سی گفت: قانون این است که اگر ایالات‌متحده به امارات‌متحده یا هر کشور دیگری بفروشد، کشور خریدار مجاز نیست که این سلاح را به کسی دیگر بفروشد. خواه کشور یا دولتی که تحت تحریم‌های سازمان ملل باشد و یا در این مورد ظاهرا به یک جنگ‌طلبی که خودش تحت تحریم‌های سازمان ملل باشد. یک سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا در بیانیه‌ای که برای الجزیره ارسال شده بود گفت: ما همه اتهامات سواستفاده از قوانین دفاعی ایالات‌متحده آمریکا را به‌طور جدی پی‌گیری می‌کنیم. در ادامه این بیانیه آمده است که ما از گزارش‌هایی که منتشر شده آگاه هستیم و به‌دنبال اطلاعات بیشتر در این زمینه‌ایم، از همه دریافت‌کنندگان تجهیزات دفاعی ایالات‌متحده انتظارداریم تا به قوانین ما احترام بگذارند.

داگلاس اٌلیوانت یک تحلیل‌گر دفاعی و مدیر شریک در شرکت مشاوره منتی اینترنشنال به الجزیره گفت که حمایت امارات‌متحده به حفتر موضوعی کاملا آشکار است.

وی در ادامه افزود برای ما اندکی حیرت انگیز است که امارات‌متحده عربی انتخاب می‌کند که به‌جای تسلیحات چینی و یا روسی برای حفتر که چنین محدودیت‌هایی ندارند، تسلیحات آمریکایی را ارسال می‌کند.