سیدمحمد میرزامحمدزاده

اسناد به دست آمده از سوی رسانه‌ها نشان می‌دهد که ده‌ها شهروند سعودی که هفته گذشته روز سه‌شنبه (سوم اردیبهشت ماه) اعدام شدند، به واسطه اعترافاتی محکوم شده بودند که با شکنجه گرفته شده بود.

مقامات سعودی مدعی شدند که این 37 نفر متهم به حمله به تأسیسات‌ امنیتی این کشور  به وسیله مواد انفجاری بودند که منجر به کشته‌ شدن تعدادی از افسران امنیتی شد و برخی از اعدام شدگان نیز  متهم به همکاری با سازمان‌های دشمن علیه منافع کشور بودند.

اما اسنادی که از سوی خبرگزاری سی‌ان‌ان به‌دست آمده است، نشان می‌دهد که بسیاری از اعدام شدگان، که بیشترشان جز اقلیت‌ به حاشیه رانده شده شیعیان بودند، در حالی دهان به اعتراف گشوده بودند که به دلیل شکنجه، نفس‌های آخر عمرشان را می‌کشیدند.

یکی از زندانیان با نام محمد المسلم، به دادگاه گفته بود که به دلیل شکنجه نیروهای امنیتی دچار چندین آسیب بدنی شده بود.

بر اساس اسناد به‌دست آمده، وی به دادگاه گفت: هیچ چیز در این اعترافات حقیقت ندارد و من نمی‌توانم ثابت کنم که من را مجبور به این اعترافات کردند.

وی افزود: اما گزارش‌های پزشکی از بیمارستان زندان دمام این مسئله را نشان می‌دهد و من از محضر دادگاه می‌خواهم این اسناد را گردآوری کند. این اسناد تأثیر شکنجه را بر بدن من نشان می‌دهد.

اسنادی که از سوی خبرگزاری سی‌ان‌ان به‌دست آمده است، نشان می‌دهد که بسیاری از اعدام‌شدگان، که بیشترشان جزء  اقلیت‌ به حاشیه رانده شده شیعیان بودند، در حالی دهان به اعتراف گشوده بودند که به دلیل شکنجه، نفس‌های آخر عمرشان را می‌کشیدند

منیر العدم، فرد 27 ساله کم شنوا و کم‌بینا از اعتراف به اتهاماتی که علیه وی مطرح شده بود، خودداری کرد.

وی گفت: این‌ها جملات من نیستند. من هیچ نامه‌ای ننوشتم. این‌ها افتراهایی هستند که از سوی بازپرس به دست خودش نوشته شده است.

نمایش جسد اعدامیان فرآیندی معمول در عربستان

مجتبی السویکات، فردی که در زمان بازداشت در سال 2012، تنها 17 سال داشته، به گفته نادر السویکات، پدرش، تنها دوبار در اعتراضات شرکت داشته و هر بار فقط پنج دقیقه در کنار معترضان بوده است.

بر اساس اسناد دادگاه، نادر السویکات گفت: پسرم مورد سواستفاده روانی و جسمی قرار گرفته است و همین منجر به از بین رفتن بنیه بدنی وی شد.

او افزود: بازپرس اعتراف‌نامه را به پسرم داد و وی را مجبور به امضا کرد تا بتواند از شکنجه‌ها خلاص شود و او نیز امضا کرد.

سویکات در حال آماده شدن برای مسافرت به ایالات‌متحده بود، جایی که وی در دانشگاه میشیگان غربی پذیرش داشت و بعد در فرودگاه بازداشت شد و به مدت 90 روز به زندان انفرادی فرستاده شد.

اسناد دادگاه نشان می‌دهد که السویکات به پرتاب کوکتل مولوتوف به سمت نیروهای امنیتی و تشویق به تظاهرات به واسطه تشکیل اتاق گفتگو در گوشی بلک‌بری خود اعتراف کرده است.

اعدام‌های سعودی درست یک روز پس از آن اتفاق افتاد که گروه تروریستی داعش مسئولیت حمله روز یکشنبه (اول اردیبهشت ماه) به ساختمان امنیتی در شهر زلفی عربستان را پذیرفت. در این حمله همه چهار مرد مسلح کشته و سه افسر امنیتی نیز زخمی شدند.

حداقل جسد یکی از اعدامیان به صورت عمومی برای چند ساعت از ستونی در مرکز شهر آویزان بود؛ این یک فرایند معمول در پادشاهی سعودی است که منجر به برانگیخته شدن اعتراضات به مهیب بودن این صحنه شده است.

روز جمعه،‌ کمسیون آزادی مذاهب دولتی ایالات‌متحده خواستار اقدام علیه عربستان سعودی شد؛ چراکه مشخص شد یکی از اعدامیان با نام عبدالکریم الحواج، در زمان محکومیت تنها 16 سال داشته است.

چند روز پیش‌تر، رئیس بخش حقوق بشر سازمان ملل، اعدام‌های گروهی را به عنوان اقدامی شنیع که در آن حداقل سه نفر از اعدام شدگان در زمان محکومیت کم سن و سال بودند را محکوم کرد.

دیده‌بان حقوق بشر واقع در نیویورک گفت که حداقل 33 نفر از این 37 فرد اعدام شده شیعه بودند و این اعدام گروهی را بزرگ‌ترین اعدام شیعیان در تاریخ عربستان سعودی در سده 1900 معرفی کرد. بر اساس شمارشی که به واسطه داده‌های رسمی از سوی آژانس خبری SPA منتشر شده است، حداقل 100 نفر از ابتدای سال جاری میلادی در عربستان سعودی اعدام شده‌اند.

بر اساس اعلام سازمان عفو بین‌الملل، سال گذشته، این کشور نفت‌خیز حاشیه خلیج فارس 149 نفر را اعدام کرد.

درخواست‌ کمیته مذاهب برای مجازات آل‌سعود

کمیته آزادی مذاهب آمریکا نیز پس از این ماجرا از وزارت خارجه کشور خواسته است تا دولت دیگر برای عربستان‌سعودی استثنا قائل نشود و بر اساس قانون اساسی مجازات‌های پیش‌بینی شده را اعمال کند.

این کمیته در بیانیه‌ای که برای وزارت خارجه آمریکا نوشته، آورده است که بر اساس قانون بین‌المللی آزادی مذاهب، دولت باید در همکاری با کنگره علاوه بر نظارت بر اجرای این قانون با گام‌هایی همچون تحریم، برای آزادی مذاهب تلاش کند.

دیده‌بان حقوق بشر واقع در نیویورک گفت که حداقل 33 نفر از 37 فرد اعدام شده شیعه بودند و این اعدام گروهی را بزرگ‌ترین اعدام شیعیان در تاریخ عربستان سعودی در سده 1900 معرفی کرد

از سال 2006 میلادی با وجود آنکه عربستان سعودی جز کشورهای با نگرانی ویژه دسته‌بندی شده است، آمریکا این کشور را از لیست خود مستثنا و از مجازات خود معاف کرده است. کمیته آزادی مذاهب آمریکا به عنوان یک نهاد فراحزبی دولتی، با اعضایی که از سوی رئیس‌جمهور و رهبران دو حزب کشور انتخاب می‌شوند، به کاخ سفید،‌ وزارت خارجه و کنگره مشاوره‌هایی در زمینه آزادی مذاهب ارائه می‌کند. در بیانیه این کمیته ضمن محکومیت شدید اعدام‌های اخیر عربستان آمده است: در میان افرادی که گردن زده شدند، نام شیخ محمد العطیه به چشم می‌خورد، روحانی برجسته شیعه که جرمش تبلیغ آیین شیعه بود. فرد دیگری با نام عبدالکریم الحواج، تنها یک مسلمان شیعه بود که به دلیل شرکت در تظاهرات در سن 16 سالگی محکوم شد. تنزنین دورجی، رئیس‌ کمیته آزادی مذاهب نیز در محکومیت این اعدام‌ها گفت که اعدام اقلیت شیعه تنها به دلیل هویت مذهبی و اقدامات مسالمت‌آمیز از سوی حکومت آل‌سعود نه تنها شوکه کننده است، بلکه با ادعاهای این کشور مبنی بر تلاش برای مدرن کردن آن و بهبود وضعیت آزادی مذاهب در تضاد است.

این کمیته همچنین گزارش‌های سالانه‌ای دارد که گزارش سال اخیر بنا است امروز (دوشنبه نهم اردیبهشت‌ ماه) منتشر شود. این کمیته عنوان کرده که فرستادگانش به عربستان مشاهداتی داشته‌اند که در گزارش سالانه حتماً‌ ذکر می‌شوند.

رئیس این کمیته همچنین گفته است که آمریکا استثناهایی برای عربستان قائل است که در این مورد اخیر دیگر نباید موارد نادیده گرفته شود. عربستان سعودی سالیان متمادی ناقض حقوق بنیادین و آزادی مذاهب و عقاید شهروندان خود و کارگران خارجی بوده است.