مرتضی بلوکی، فعال رسانه‌ای، در گفت‌وگو با روزنامه توسعه ایرانی به تشریح وضعیت اقتصادی کشور، به خصوص وضعیت اقتصادی جزیره کیش پرداخت. در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید:

    

 به عنوان یک فعال رسانه‌ای آشنا به امور اقتصادی، وضعیت کنونی اقتصاد کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مشکلات اقتصادی امروز کشور عبارتند از تحریم‌ها، سوء مدیریت‌ها، عدم اعتماد مردم به بعضی از مسئولین و متاسفانه وجود اختلاس‌گران و احتکارکنندگان. به شخصه معتقدم در وضعیت نابسامان اقتصادی موجود، تحریم‌ها شاید 20درصد در مشکلات، نقش داشته باشد. مابقی اشکالات متاسفانه در عدم مدیریت صحیح برخی از مسئولان تاثیرگذار که با اظهارات و تصمیم‌های غلط خود سبب بهم خوردگی بازار شده و نابسامانی موجود را فراهم آوردند. همچنین به پیوست آن، عدم اعتماد مردم به روند طبیعی بازار از یک سو، وجود اختلاس‌گران، سوءاستفاده بعضی از تاجرین و احتکار محصولات داخلی و خارجی را موجب شد.

پس شما معتقدید که تحریم‌ها نقش کمتری در وضعیت موجود اقتصادی داشتند؟

بله، عرض کردم به اعتقاد من تحریم‌ها شاید 20درصد توانسته در نابسامانی بازار نقش داشته باشد.

 به نظر شما این وضعیت تا کی می‌تواند ادامه داشته باشد؟

من نه تصمیم‌گیرنده هستم و نه سمت اجرایی دارم. به عنوان یک فعال رسانه‌ای که ارتباط مستقیم با تولیدکنندگان، کارآفرینان و بخش خصوصی دارم معتقدم که باید با احتکارگران و مفسدین اقتصادی با جدیت بیشتر برخورد شود. مردم خواهان محاکمه مسببین اصلی این ناهنجاری اقتصادی هستند. تا جایی که تاثیر این مجازات‌ها بر آرامش بازار عملا لمس شود. تا این اتفاق به صورت آشکار رخ ندهد، ادامه کار بسیار مشکل خواهد بود. به شخصه معتقدم که مردم همواره در کنار سیاست‌های نظام بوده، هستند و خواهند بود. مردم وفاداری خود را به قانون اساسی و جمهوری اسلامی ثابت کرده‌اند. امروز هم می‌توانند با معرفی بسیاری از محتکرین به مسئولین در صنف‌های مختلف، کمک بسزایی داشته باشند.

 مقداری از وضعیت اقتصادی در کیش برایمان بگویید آیا با روی کار آمدن دکتر مظفری تحولی را در روند رو به رشد کیش شاهد هستیم یا خیر؟

ببینید وضعیت کیش هم از وضعیت کلی کشور جدا نیست. اولاً تغییرات پی‌ در پی مدیرعامل در هر جایی آسیب‌پذیر است. بعد از برکناری دکتر انصاری لاری عملاً ما شاهد جابجایی کارمندان در سطح مدیریت و معاونت‌ها در کیش بودیم. عملکرد و رزومه دکتر مظفری می‌تواند برای رشد و توسعه کیش مناسب باشد. اما مشکل اینجاست که طرح‌های گذشته که بر زمین مانده تکلیفش چه خواهد شد؟ شما تا طرح‌ها و پروژه‌های نیمه‌کاره که رها شده‌اند را تعیین‌تکلیف نکنید، چگونه می‌خواهید طرح جدید را کلنگ‌زنی کنید؟ طرح‌هایی در گذشته آغاز شده و اکنون نیمه کاره است اصلاً ربطی به مدیریت مظفری نداشته و ندارد. اما الان همه نگاه‌ها به تصمیمات فرد اول منطقه در کیش است که این مشکلات کم هم نیستند. مدیران و معاونت‌های جدید با نگاه‌ها و روش‌های خاص خود عمل می‌کنند...

یعنی  وضعیت اقتصاد در کیش مطلوب نیست؟

ما برای اینکه جواب درست به این سوال بدهیم باید گزارش میدانی قوی از کیش داشته باشیم. گزارش مفصل از پرونده‌های شکایت‌های حقوقی از دادگاه کیش داشته باشیم. همه کیش که سازمان منطقه آزاد نیست. از آن غرفه‌دار 10 متری میوه‌فروش تا بوتیک‌دار بازار و نمایشگاه‌دار اتومبیل و رستوران‌دار و انبوه‌ساز و فعالین حوزه‌های گردشگری باید با همه اینها گفتگو کنیم تا بتوانیم پاسخ دقیقی به این سوال بدهیم. در گزارش‌ها ما شاهد جلسات متعدد و کارهای مثبت در منطقه هستیم اما حل بسیاری از مشکلات اساسی، بسیار زمانبر است، همه مدیران عامل از گذشته تاکنون به نوبه خود برای کیش زحماتی کشیدند و عملکرد موفق یا غیرموفق آنان برای کیشوندان عزیز و سرمایه‌گذاران و فعالین اقتصادی در منطقه، مشخص و معین است... الان پاسخ من برای این سوال شما مثبت نیست. طبق آمار و گزارش من و همکارانم در شرایط فعلی کیش نیز دچار مشکلات بسیاری است و مشکلات کیش با یک آمپول و مسکن درمانپذیر نیست. مشکلات کیش از دیرباز تاکنون عدم استفاده از پتانسیل‌های بخش خصوص به معنای واقعی است. بخش خصوصی همیشه کمک‌حال دولت بوده است. استفاده از مدیران متخصص در بخش خصوصی می‌تواند موثر باشد اما این معضل عدم همکاری با بخش خصوصی به معنای واقعی و تاثیرگذار در کشور کم است. نگاه من به کیش، نگاه دلسوزانه است. به عنوان یکی از قدیمی‌ترین فرد رسانه‌ای در کیش که هم از درون سازمان و هم در بیرون سازمان، نقش پل ارتباطی داشته‌ام و به خوبی با وضعیت موجود آگاه بوده و هستم، وضعیت کنونی را مثبت ارزیابی نمی‌کنم.

با این وجود، وضعیت سرمایه‌گذاری در کیش را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اگر بگویم خوب نیست، ممکن است با این پاسخ از سوی مسئولان سازمان منطقه آزاد کیش مواجه شوم که تا کنون چندین، چندین قرارداد برای اجرای پروژه‌ها منعقد شده و یا مجوزهایی برای رشد و توسعه اقتصادی در کیش صادر شده و اینطور مسائل. اما واقعیت این است که کیش نه الان بلکه مدت‌هاست که فعالان اقتصادی کیش گرفتار مشکل عدم نقدینگی  در پروژه‌های عمرانی شده‌اند. بازهم تاکید می‌کنم بسیاری از این مشکلات ربطی به دکتر مظفری نداشته و ندارد اما اهم موضوع حل مشکلات سرمایه‌گذاران فعلی است تا جذب سرمایه‌گذار جدید. در گفت‌وگویی که با بسیاری از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و خارجی داشتم ابتدا از خرسند بودن خود برای سرمایه‌گذاری در کیش صحبت می‌کنند اما متاسفانه پس از مدتی به خاطر مشکلات موجود، از قبیل بوروکراسی‌ اداری، بعضی تصمیمات غیرکارشناسانه مسئولان و همینطور بلاتکلیفی سرمایه‌گذاری در منطقه، از سرمایه‌گذاری در جزیره کیش منصرف شده یا حداقل این اقدام را به زمان‌های دیگری موکول می‌کنند. کیش امروز ساختار زیربنایی مناسبی برای سرمایه‌گذاران دارد اما رکود اقتصادی در همه حوزه‌ها در این منطقه نگران‌کننده است... فارغ از حضور گردشگران در مناسبت‌ها و ایام‌ خاص که همیشه به صورت سنتی در کیش وجود داشته، متاسفانه عدم ارائه برنامه‌های جدید و جذاب علی‌الخصوص در حوزه گردشگری در عدم استقبال گردشگران تاثیرگذار بوده است. منظور از گردشگر واقعی گردشگری است که برای گردش و تفریح و هزینه کردن به کیش سفر کند نه کسی که در کیش صاحب ملک است و هر از گاهی به کیش سفر می‌کند، کیش، توریست به معنی واقعی کلمه می‌خواهد. برگزاری همایش‌ها، نمایشگاه‌ها، تعطیلات نوروز و جشنواره تابستانی دیگر شاید جذابیتی برای گردشگران نداشته باشد. حتی حضور افراد در نمایشگاه‌های کیش صرفاً جهت انجام ماموریت کاری می‌باشد. کما اینکه سابق بر این سفر به کیش به هر عنوان، یک جذابه گردشگری خاص و ویژه به حساب می‌آمد. هزینه‌های بالا در کیش در ایام تعطیلات مورد اعتراض گردشگران بوده و همین امر می‌تواند باعث کاهش ورود مسافران به کیش باشد. در خصوص تعداد ورود گردشگر به جزیره کیش باید به آمارهای واقعی توجه کرد نه آمارهایی که در بولتن‌های اداری تهیه می‌شود. کیش در حوزه گردشگری در همین شرایط موجود با استفاده از فکرهای جدید و بکر و استفاده از تجربیات صاحبان حوزه گردشگری می‌تواند موفق عمل کند. امیدوارم دکتر مظفری که بارها در گذشته به مدیریت و سابقه خوب ایشان اشاره کرده‌ام هرچه سریع‌تر برای حل مشکلات کیش گام‌های بلندتری بردارد.

آیا وجود رسانه‌ها در کیش در معرفی جاذبه‌های سرمایه‌گذاری تاثیرگذار است؟

اهالی رسانه در کیش تمام تلاش و کوشش خود را معطوف به این امر کرده‌اند. به شخصه شاهد زحمات این عزیزان هستم اما نکته مهم این است که آیا آنطور که باید از رسانه‌ها حمایت می‌شود؟ با مشکلات کنونی، گرانی کاغذ و متعلقات چاپی، نبود اسپانسر و عدم کمک‌های مالی از طریق آگهی‌ها، یک رسانه بدون حمایت سازمان چگونه می‌تواند به حیات مطبوعاتی خود ادامه دهد؟ حمایت از رسانه‌های بومی و فرابومی باید از الزامات سازمان باشد. به طور مثال من به عنوان مدیر روابط عمومی خبرگزاری ایلنا و مدیر دنیای کیش  هر آنچه در حوزه رسانه‌ای داریم برای کمک به سازمان و اهداف عالی آن به کار بسته‌ایم. خبرهای ارسالی از سازمان به صورت سراسری در خبرگزاری ایلنا منتشر می‌شود که تعداد اخبار منتشر شده در ماه بسیار قابل توجه است که بخشی از آن توسط خبرنگاران اقتصادی ایلنا تولید می‌شوند. نشریه دنیای کیش نیز در خارج از کیش به صورت مویی‌رگی به مسئولین دولتی و مشترکین سراسری ارسال می‌شود تا همه کشور از روند کار و فعالیت‌های انجام شده در جزیره باخبر باشند. انتظار من از دکتر مظفری نگاه ویژه‌تری به حمایت از رسانه‌های بومی و فرابومی است چرا که باور دارم رسانه‌ها بازوی توانای معرفی توانمندی‌های کیش برای جذب سرمایه‌گذار در منطقه می‌باشند.

در پایان اگر صحبت خاصی دارید بفرمایید...

 ناامید نبودن، حمایت از کار و تولید ایرانی، حمایت واقعی از مطبوعات و رسانه‌ها، مقابله با اختلاس‌کنندگان و محتکرین و تاثیر مثبت آن در آرامش بازار می‌تواند کلید واقعی حل مشکلات باشد.