مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: توجه به مسائل زیست‌محیطی برای فولاد مبارکه یک اقدام خود خواسته و داوطلبانه است و این شرکت قصد دارد علاوه بر تولید به مسائل زیست محیطی نیز توجه کند.

به گزارش ایلنا، حمیدرضا عظیمیان با اشاره به کاهش سه برابری مصرف آب در این شرکت عنوان کرد: مصرف آب فولاد مبارکه در سال 73 ، با تولید 2.3 میلیون تن، بالای 16 متر مکعب بوده؛ امروزه فولاد مبارکه با تولید 7.2 میلیون تن 2.7 متر معکب آب مصرف می‌کند. در واقع فولاد مبارکه به ازای هر تن تولید، 8 تا 9 برابر در مصرف آب صرفه جویی کرده است.

 وی با بیان اینکه در شرکت فولاد مبارکه از یک قطره آب هم نمی‌گذریم، افزود: این صرفه‌جویی به دلیل اجرای طرح‌ها بسیار دقیق و مهندسی و حساب شده تصفیه پساب صنعتی بوده که هزینه‌بر است. بنابراین تا جایی که امکان داشته باشد، بازیافت ادامه پیدا می‌کند. وی با اشاره به طرح‌های مختلف در جهت رعایت مسائل زیست محیطی گفت: فولاد مبارکه آب‌های آلوده را جمع‌آوری کرده و مانع ورود آن‌ها به سفره‌های زیرزمینی می‌شود تا مشکلاتی برای سایر مناطق در اطراف این کارخانه ایجاد نشود.

وی ادامه داد:‌ طی قراردادی که با آبفا امضا شد، پساب شهرستان‌های اطراف در تصفیه خانه‌های آب و فاضلاب و تصفیه خانه فولاد مبارکه مورد بهره برداری می‌گیرد.  همچنین 25 تا 28 میلیون مترمکعب سالانه از آب زاینده رود استفاده می‌شود که نیمی از مقدار قرارداد است.

وی تصریح کرد: تمامی خروجی‌های دودکش‌ها و آب فولاد مبارکه با سیستم پایش آنلاین رصد می‌شود و تحت استاندارد است. فولاد مبارکه استاندارد مدیریت ISO1400 را دارا است و جزو اولین‌ها در ایران هستیم که این استاندارد را دریافت کرده است.

وی با اشاره به وضعیت هوای اطراف شرکت فولاد مبارکه گفت: با غبارگیرهای متعدد و با اجرای طرح های متنوع از آلودگی هوا و انتشار گازهای سمی جلوگیری شده است. اگر هوای محیط ناسالم باشد اولین کسانی که از آلودگی هوا متضرر می‌شوند، کارکنان شرکت هستند. بنابراین این امر یک اقدام خودخواسته است.

وی با بیان اینکه 15 میلیارد تومان هزینه جاری نگهداری فضای سبز کارخانه به صورت سالانه است، افزود: 1600 هکتار فضای سبز در داخل و اطراف کارخانه طرح های مکانیزه اجرا شده است.

وی تصریح کرد: مجموعا حدود 600 میلیارد تومان هزینه طرح‌های زیست‌محیطی شده است که از این مقدار 400 میلیارد تومان برای تصفیه پساب و 200 میلیارد تومان دیگر نیز در بخش فضای سبز و کنترل آلودگی هوا مصرف شده است.

وی با بیان اینکه سر پا نگه داشتن تولید گام مهمی است در راستای تحقق شعار سال است، اظهار کرد: چند هزار واحد صنعتی در کشور با محصولات مبارکه زنده هستند و باید تلاش کنیم تکنولوژی‌های فروش و تولید را پایدار نگه داریم تا رونق تولید در واحدهای زیردستی حفظ شود.

وی ادامه داد: اقدام دیگر، فعال کردن بخش پیمانکاری و سازندگان داخلی از طریق اجرای طرح‌های توسعه‌ای است و برنامه داریم تا در راستای شعار سال آنها را راه‌اندازی و اجرا کنیم. از دولت درخواست می‌کنیم حمایت‌های تامین نقدینگی ارز و ریال را برای واحدهایی نظیر مبارکه داشته باشند تا بخشی از مشکل بیکاری در برخی استان‌ها که با توسعه فولاد هرمزگان و نورد مبارکه ایجاد می‌شود، برطرف شود.

وی در خصوص احتمال افزایش قیمت فولاد در سال جاری و اثر تحریم‌ها و نوسان نرخ ارز بر این صنعت نیز گفت: تلاش می‌شود افزایش قیمت فولاد در حد نرخ تورم باشد. تحریم‌ها و نوسان نرخ ارز همان تاثیری که روی باقی قسمت‌ها می‌گذارد بر هزینه تمام شده محصول و قیمت فروش نیز دارد ولی بیشتر، محدودیت‌ها در تامین مواد اولیه مشکل ایجاد می‌کند.

این مقام مسئول درباره چشم انداز شرکت در سال پیش‌رو هم گفت: «فولاد» سعی بر این دارد تا تولید سال 98 را باتوجه به تحریم‌ها پایدار نگه دارد و با محصولات جدید سهم خود را در بازار حفظ کند تا نویدی برای تضمین حاشیه سود سهامداران باشد.

عظیمیان از برنامه افزایش 5 درصدی ظرفیت تولید با تغییر کارایی فرایندی در سال جاری نسبت به سال قبل خبر داد گفت: افزایش تولید مستلزم اجرای پروژه‌های جدید 3 تا 5 ساله است. در سرمایه‌گذاری های جدید استان هرمزگان و نورد 2 مبارکه، طرح توسعه را اجرا خواهیم کرد که میزان آن به مجوزی که برای هرمزگان صادر می‌شود، بستگی دارد ولی با خرید واحد تامین مواد معدنی سنگان حدود 10 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

برنامه صادراتی با توجه به اعمال تحریم ها

عظیمیان درباره صادرات محصولات با توجه به اعمال تحریم‌ها هم گفت: برنامه صادرات با مشکلات جدی مواجه شده اما راهکارهای قانونی و ارتباطات سنتی با مشتریان قدیمی و بازارهای جدید دنبال می‌شود تا افزایش صادرات محقق شود. برای خرید تجهیزات خارجی و مواد مصرفی هم با مشکل مواجه شدیم ولی از طریق رابطه‌هایی برای تامین آنها اقدام کردیم تا با توقف تولید روبرو نشویم.

مصرف آب فولاد مبارکه در سال 73 ، با تولید 2.3 میلیون تن، بالای 16 متر مکعب بوده؛ امروزه فولاد مبارکه با تولید 7.2 میلیون تن 2.7 متر معکب آب مصرف می‌کند. در واقع فولاد مبارکه به ازای هر تن تولید، 8 تا 9 برابر در مصرف آب صرفه جویی کرده است

تولید چند محصول جدید

وی از تولید چند محصول جدید در سال جاری خبر داد و گفت: این محصولات در بخش ورق های API مخصوص صنایع نفت و گاز، لوازم خانگی و بدنه خودرو هستند تا بخشی از نیاز به واردات ورق کاهش پیدا کرده و از خروج ارز جلوگیری کند.همچنین تکمیل دو طرح کنسانتره سنگان و فولاد‌سازی سپید دشت چهارمحال در برنامه وجود دارد و تعداد زیادی پروژه‌های کوچک و بزرگ در جریان بهره برداری قرار دارد. مدیرعامل فولاد مبارکه افزود: این شرکت یک کارخانه 1.6 میلیون تنی در هرمزگان دارد که باتوجه به مصرف آب و رعایت مسائل زیست محیطی، طرح های توسعه این شرکت بیشتر در محدوده این استان انجام خواهد شد.

وضعیت نقدینگی

عظیمیان درباره وضعیت نقدینگی شرکت هم گفت: نقدینگی از چند محل مانند تسهیلات دریافتی از بانک‌ها و فروش محصولات یا استفاده از ذخایر تامین می‌شود. 

بنابراین شرکت با مشکل کمبود نقدینگی مواجه نیست و هیچ بدهی عقب افتاده‌ای هم ندارد. جریان گردش نقدینگی مبارکه همیشه قدرت بزرگی برای مدیریت و برنامه‌ریزان این مجموعه بوده تا سود سهامداران را تضمین کند و حاشیه امنی برای آنها باشد.