وزرای دفاع ناتو در جریان دو روز مذاکره خود در بروکسل به مسائلی چون ادعای نقض پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد (INF) توسط روسیه، افزایش در تشریک فشارها، وضعیت دفاعی و بازدارنگی ناتو، تکنولوژی‌های جدید و مأموریت این ائتلاف در افغانستان پرداختند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وزرای دفاع ناتو یک سیاست فضایی کلی جدید را تأیید کردند که رویکرد ناتو را در زمینه فضا و همچنین فرصت‌ها و چالش‌هایی که در این زمینه وجود دارند، هدایت خواهد کرد.

ینس استولتنبرگ، دبیر کل منتخب ناتو از کشور نروژ در این نشست گفت: ما می‌توانیم در قالب یک نشست، نقش مهمی برای تشریک اطلاعات، افزایش قابلیت همکاری و تضمین اینکه عملیات‌ها و مأموریت‌های ما می‌توانند حمایت لازم را جذب کنند، ایفا کنیم.

در جریان این نشست وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو همچنین به وضعیت دفاعی و بازدارندگی ناتو از جمله ابتکار عمل آمادگی پرداختند. تا سال ۲۰۲۰ میلادی متحدان ۳۰ کشتی جنگی، ۳۰ گردان زمینی، ۳۰ اسکادران هوایی ایجاد خواهند کرد که می‌توانند ظرف ۳۰ روز آماده شوند. استولتنبرگ اعلام کرد: متحدان در حال حاضر حدود سه چهارم از نیروهای لازم را فراهم کرده‌اند. همچنان کارهایی باید انجام شوند اما تا پایان امسال (۲۰۱۹) ما قصد داریم به قدرت کامل دست یابیم.

همچنان در افغانستان حضور داریم

افغانستان در رأس برنامه این نشست قرار داشت. به طوری که نشستی با تمام کشورهای شرکت‌کننده در مأموریت حمایت قاطعانه ناتو با مشارکت سازمان ملل، اتحادیه اروپا، بانک جهانی و اسدالله خالد وزیر دفاع افغانستان برگزار شد. دبیر کل منتخب ناتو در این زمینه گفت:‌ ناتو به تأمین حمایت مالی از نیروهای امنیتی افغان تا سال ۲۰۲۴ میلادی ادامه خواهد داد. نیروهای ناتو مادامی که لازم باشد به منظور حفاظت از افغانستان در برابر تبدیل مجدد آن به عنوان پناهگاهی امن برای تروریست‌های بین‌المللی در افغانستان حضور خواهند داشت.

استولتنبرگ افزود: در حالی که چالش‌های متعددی همچنان در افغانستان باقی مانده، اما در حال حاضر یک فرصت منحصر به فرد برای صلح داریم.

وی تاکید کرد: متحدان به طور کامل از تلاش‌های آمریکا برای دستیابی به یک سازش سیاسی در افغانستان حمایت می‌کنند، متحدان اخیراً نیروهایی را برای گروه جدید نیروهای چرخشی تأمین و حمایت‌های مالی از نیروهای امنیتی افغانستان تا سال ۲۰۲۴ میلادی را تأیید کردند.

پاسخ ناتو به روسیه درصورت ادامه نقض پیمان INF

درخصوص ادعای نقض پیمان INF توسط روسیه، متحدان بار دیگر از مسکو خواستند تا به تبعیت کامل و قابل تأیید این پیمان بازگردد. وزرای دفاع ناتو توافق کردند که اگر روسیه به پیروی از این پیمان بازنگردد، ائتلاف ناتو پاسخ خواهد داد.

استولتنبرگ گفت: ما آینه آنچه روسیه انجام می‌دهد، نیستیم. ما یک رقابت تسیلحاتی جدید نمی‌خواهیم، اما در عین حال ما باید به حفظ بازدارندگی و دفاع معتبر ادامه دهیم. روسیه همچنان این فرصت را دارد تا پیمان INF را نجات دهد و متحدان این پیام را در نشست قریب‌الوقوع شورای ناتو- روسیه به مسکو ابلاغ خواهند کرد.

وزرای دفاع ناتو همچنین پیشرفت در تشریک فشارها از لحاظ مالی، توانایی و کمک‌ها را به بحث گذاشتند.

استولتنبرگ گفت: تشریک عادلانه فشارها اساس تمام اقداماتی است که ائتلاف ناتو انجام می‌دهد و ما در این زمینه شاهد پیشرفت چشمگیری هستیم. تشریک فشار موضوع مهمی است که در نشست رهبران ناتو که در ماه دسامبر در لندن برگزار می‌شود رسیدگی خواهد شد.

مذاکرات ترکیه و آمریکا بر سر سوریه

در حاشیه نشست سران ناتو، وزارت دفاع ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد، وزیر دفاع این کشور و نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه درباره وضعیت موجود در شهر منبج سوریه و همچنین شرق رود فرات مذاکره کردند.

بر اساس گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه در این بیانیه آمده است: خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه و جیمز جفری، نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه در جریان این نشست که در مقر ناتو در بروکسل برگزار شد، درباره آخرین تحولات در سوریه نیز گفت‌وگو کردند.

آکار به جفری گفت که ترکیه انتظار دارد آمریکا بر سر وعده‌های خود در خصوص منبج بماند. آنکارا و واشنگتن سال گذشته به توافقی دست یافتند که بر خروج شبه نظامیان یگان‌های مدافع خلق کرد از شهر منبج به منظور حفظ ثبات منطقه تاکید می‌کرد.

در بیانیه وزارت دفاع ترکیه آمده است: آکار بار دیگر بر دیدگاه‌های آنکارا برای تشکیل یک منطقه امن در شرق رود فرات تاکید کرد.

ترکیه پیشتر تاکید کرده بود، ایجاد منطقه امن در این منطقه باید عاری از شبه نظامیان کرد پ. ک.ک و یگان‌های مدافع خلق کرد باشد و امنیت این منطقه توسط ترکیه تأمین شود.

آکار پس از این دیدار گفت: امنیت پروژه جنگنده‌های اف ۳۵ و جنگنده‌ها نیز برای ترکیه درست همانند آمریکا از اهمیت زیادی برخوردار است. تلاش‌ها برای حذف ترکیه از پروژه جنگنده‌های اف ۳۵، دفاع و بازدارندگی ناتو را به طور چشمگیری به مخاطره می‌اندازد.

وی افزود: ترکیه تمامی مسئولیت‌های خود را به عنوان یکی از اعضای پروژه جنگنده‌های اف ۳۵ انجام داده است، این پروژه یک توافق تجاری است و ترکیه در این زمینه از تمامی حقوقش دفاع خواهد کرد.

وی ضمن تاکید بر اینکه ترکیه انتظار دارد روابطش با آمریکا بر مبنای احترام متقابل و دوستی باشد، گفت: این دو کشور قادر خواهند بود در خصوص این مساله در یک مسیر سازنده قدم بردارند.

آکار بار دیگر درخواست ترکیه برای تشکیل یک کارگروه با مشارکت ناتو را درخصوص خرید سامانه‌های دفاع موشکی اس ۴۰۰ روسیه توسط آنکارا به منظور گفت‌وگو درباره نگرانی‌های آمریکا تکرار کرد.