سینا سبزیان

ترزا می‌، نخست‌وزیر بریتانیا به دلیل اجازه به دونالد ترامپ برای بازدید رسمی از این کشور در ماه ژوئن (خرداد ماه) در بزرگداشت روز دی (روزی که متفقین به فرماندهی آیزنهاور وارد نورماندی شدند) در ائتلافی از سوی نمایندگان مجلس بریتانیا مورد انتقاد قرار گرفت. نمایندگان در این کمپین خواستار جلوگیری از سخنرانی رئیس‌جمهور ایالات‌متحده در  این کشور هستند. به نوشته روزنامه بریتانیایی گاردین، حزب کار بریتانیا عنوان کرد که با توجه به توهین‌های ترامپ به ارزش‌های بریتانیا و آمریکا، این اقدامی بزدلانه است که دولت برای وی فرش قرمز پهن کند. نمایندگان مجلس نیز در همین راستا اقدام به جمع آوری امضا با هدف لغو کردن این سفر هستند.

این سفر سه روزه که قرار است از تاریخ سوم ژوئن (13 خرداد ماه) آغاز شود، روز سه‌شنبه (دوم اردیبهشت ماه) از سوی کاخ باکینگهام و کاخ سفید تأیید شد.

دعوت اولیه تنها کمی پس از آنکه ترامپ به ریاست‌جمهوری رسیده بود از سوی بریتانیا صورت گرفت، اما دعوت بازدید برنامه‌ریزی شده از این کشور در سال 2018 انجام شد که در آن‌ تمامی مجالس و مهمانی‌های با شکوه صرفاً به یک دیدار رسمی به دلیل نگرانی‌های امنیتی مختصر تبدیل شد.

در این نوبت احتمالاً ترامپ مراسم شامی با ملکه انگلیس داشته باشد و در مباحثه با می در دفتر خیابان داونینگ شرکت کند و نیز در مراسمی در شهر پورتس‌ماوث برای بزرگ‌داشت روز دی حضور یابد.

دفتر نخست‌وزیری بریتانیا اعلام کرد که مراسم روز دی یکی از بزرگ‌ترین نمایش‌های نظامی در تاریخ اخیر بریتانیا خواهد بود و شامل نمایش هوایی 26 نوع از هواپیماهای نیروی هوایی سلطنتی و حداقل 11 نوع از کشتی‌های نیروی دریایی سلطنتی در تنگه سولنت خواهد بود.

می گفته است که این دیدار تأکیدی بر شراکت پایدار و عمیق بریتانیا و ایالات‌متحده است که ریشه در تاریخ و منافع مشترک ما دارد.

وی گفت: ما بیشتر از هر دو کشور دیگری در جهان با یکدیگر تعامل داریم و هر دو به دلیل همکاری‌هایمان امن‌ترین و موفق‌ترین کشورهای جهان به‌شمار می‌رویم. 

بازدید کشوری فرصتی برای تقویت روابط نزدیک کنونی ما در حوزه‌هایی همچون تجارت، سرمایه‌گذاری، امنیت و دفاعی است و در این دیدار می‌توانیم بر سر اینکه چطور می‌توان این روابط را در سال‌های آتی تقویت کرد، بحث کنیم.

یک سخنگوی کاخ سفید نیز گفت: این دیدار رابطه پایدار و ویژه بین ایالات‌متحده و بریتانیا را بازتأیید می‌کند. علاوه بردیدار با ملکه، رئیس‌جمهور در جلسات دوجانبه با نخست‌وزیر ترزا می‌ نیز شرکت می‌کند.

تصور ترامپ در حال اسکورت به سمت کاخ باکینگهام بسیاری از نمایندگان مجلس عوام انگلیس را برآشفته است و آ‌ن‌ها با تشکیل کمپینی علیه ترامپ خواهان برگزاری تظاهران در لندن در تاریخ چهارم ژوئن (چهاردهم خرداد ماه) شده‌اند.

برخی کارشناسان عنوان می‌کنند که انتظار بسیج گسترده مردمی می‌رود. امیلی ترون‌بری، وزیر امور خارجه حزب سایه انگلیس از کلمات تندی در بیانیه خود در این مورد استفاده کرد و گفت: این کاری بزدلانه است که درست در روزی که دونالد ترامپ تهدید به وتو طرح سازمان ملل علیه تجاوز به عنوان سلاح در جنگ می‌کند، ترزا می برای دعوت از وی و بازدید از کشور بریتانیا فشار می‌آورد.