سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره فیلمی که طی روزهای گذشته از برخی اتباع افغانستانی منتشر شده که مدعی شکنجه شدن از سوی مرزبانی ایران هستند و تکذیب آن از سوی مرزبانی ایران، گفت: ما در تماس مستقیم با مقام‌های افغانستانی هستیم. وقوع این حادثه در خاک ایران و توسط مرزبانی ایران صحت ندارد.

عباس موسوی با بیان اینکه برخی درصدد بهم زدن شرایط منطقه و رابطه دو همسایه هستند، افزود: استحضار دارید که جمهوری اسلامی ایران تلاش‌های گسترده‌ای برای آشتی ملی در افغانستان انجام داده و این دست اتفاقات برای به حاشیه بردن چنین اقداماتی صورت می‌گیرد. ما تحقیقات خود را آغاز کرده‌ایم و موضوع در دست بررسی است که با مشخص شدن ابعاد مختلف ابهامات از بین برود.

مرجع تشخیص مسائل امنیتی  وزارت اطلاعات است

وی در ادامه نشست خبری خود، در خصوص مطلب منتشر شده در یک روزنامه مبنی بر جاسوس بودن سفیر آلمان در تهران نیز توضیح داد: مرجع تشخیص مسائل امنیتی وزارت اطلاعات است و یک رسانه نمی‌تواند کسی را به چیزی متصل کند.

برگزاری نشست سران آستانه؛ به زودی

موسوی در رابطه با نتایج نشست آستانه و سفر وزیر امور خارجه به دمشق گفت: روند آستانه روند زنده‌ای است و وقفه پیش آمده نیز به دلیل شیوع کرونا صورت پذیرفته چراکه سه کشور ضامن این روند معتقد هستند که این روند است که می‌تواند سوریه را از این وضعیت نجات دهد. در تله‌کنفرانس صورت گرفته بین وزرای خارجه سه کشور هم به این موضوع تاکید شده است. به زودی نیز نشست سران در همین رابطه برگزار خواهد شد.

سیروس عسگری آزاد می‌شود

موسوی درباره تلاش دستگاه دیپلماسی برای آزادی سیروس عسگری استاد زندانی ایران در آمریکا گفت: ما اقدامات خود را هم در داخل و هم دفتر حفاظت منافع ایران در واشنگتن انجام دادیم. پیگیری‌های حقوقی انجام شده و از نزدیک با مقام‌های حقوقی و قضایی آمریکایی در تماس بودند. قرار است امروز، فردا یک تست کرونا از ایشان گرفته شود و اگر پاسخ منفی باشد، همه تدابیر لازم برای بازگشت ایشان به ایران فراهم است.

ارتباط رادیویی بین کشتی‌های ایرانی و آمریکایی برقرار است

وی در خصوص تنش‌های اخیر صورت گرفته میان تهران و واشنگتن در خلیج فارس و پیشنهاد برقراری خط ویژه میان دو کشور برای جلوگیری از رویارویی نظامی گفت: ما اصولا حضور نظامی ایالات متحده در خلیج فارس را به رسمیت نمی‌شناسیم. شاهد بودید در مقاطعی آنها مانع گشت‌زنی قانونی نیروهای ایرانی در خلیج فارس شدند اما ما سعی کردیم با مقررات دریانوردی از بالا رفتن تنش جلوگیری کنیم. ارتباط رادیویی بین کشتی‌های ما و کشتی‌های آمریکایی برقرار و راه دیگر ارتباطی ما سفارت سوئیس در تهران است.