سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آمریکایی‌ها امید دارند که ایران تن به مذاکره به آنها بدهد، که طبیعتا خیال باطلی است.

عباس موسوی موسوی با بیان اینکه ترامپ بیشتر به دنبال جلب نظر است، تاکید کرد: جمهوری اسلامی به دلیل اقدام آمریکا در مورد خروج غیرقانونی از برجام و فشار و تحریم، تمایلی به مذاکره با آمریکا ندارد. کارنامه عهدشکنی آمریکا مشخص است و آنها فکر می‌کنند با سو استفاده از شرایط موجود، می‌توانند مذاکره کرده و به توافق جدیدی دست یابند. الان هم جلوی بسیاری از اقدامات مثبت ما و سایر کشورها را می‌گیرند به این امید که ایران تن به مذاکره به آنها بدهد. وی افزود: متاسفانه ادبیات آنها نازل است و در حالی که خود آمریکا محتاج لوازم پزشکی است، ادعا می‌کنند که حاضر هستند به شرط مذاکره، دستگاه «ونتیلاتور» به ایران ارسال کنند. سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به توییت روز گذشته ظریف در مورد توان صادراتی ایران برای «ونتیلاتور» عنوان کرد: ما اگر در مورد برخی اقلام دیگر نیازمندی‌های داخلی نداشته باشیم، حاضریم به مردم آمریکا کمک کنیم. فشارهای آمریکا ما را مجبور به مذاکره نخواهد کرد.

یمن در دستور کار دیپلماسی ماست

موسوی در بخش دیگری از نشست خبری خود گفت: وزیر امور خارجه ۱۴ تماس تلفنی با مقامات سیاسی دنیا داشته‌اند و عمده مباحث درباره شرایط جاری دنیا، تروریسم و تحریم‌های آمریکا علیه کشورهای مستقل است. بحث افغانستان و یمن هم در دستور کار دیپلماسی ایران است؛ آقای ظریف امروز هم به سوریه می‌رود و دیدارهایی در مورد اوضاع این کشور خواهند داشت و اخبار آن به اطلاع خواهد رسید. وی در پاسخ به سوالی در زمینه دیپلماسی ایران در موضوع افغانستان و برنامه وزارت خارجه برای میانجی گیری در موضوع این کشور، گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور همسایه افغانستان به دنبال کشوری امن و با ثبات بوده و همیشه سیاست ما بر این موضوع بوده است. موسوی اضافه کرد: همواره همسایگان جز اولویت‌های ما بوده‌اند و ما برای ثبات افغانستان تلاش کرده و می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد سفر ظریف به سوریه نیز بیان کرد: طیف وسیعی از مسائل در سفر آقای ظریف به سوریه مطرح خواهد شد. لازم بود برای هماهنگی امور و به ویژه شرایط موجود میان تهران و دمشق این سفر انجام شود. این سفر به تازگی برنامه ریزی شد و قرار است در این سفر در مورد شرایط کنونی سوریه صحبت شود.

رد گزارش گزارشگر ویژه حقوق بشر

موسوی در پاسخ به سوالی در خصوص برخی ادعاها در مورد توقیف کشتی «هنگ کنگی» در خلیج فارس، گفت: من در این مورد خبری نشنیده‌ام اما نیروهای ایرانی همیشه گشت زنی‌هایی دارند و هشدار لازم را می‌دهند. اگر چنین موضوعی رخ داده، احتمالاً سو تفاهمی بوده وحل شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد گزارش گزارشگر ویژه حقوق بشر درباره زندانیان در ایران، افزود: این گزارش‌ها را رد می‌کنم. بر اساس نگاه انسانی که ایران داشته، تا اواسط فروردین ۹۵ هزار زندانی داخل ایران با بررسی پرونده و تشخیص قاضی به مرخصی رفته و مرخصی بسیاری نیز تمدید شده‌است.

موسوی ادامه داد: هیچ گونه تبعیضی نشده و هر کسی شرایط آن را داشت، شامل این مرخصی شده و تبعیضی برای ایرانیان و خارجی‌ها نبوده است. قوه قضائیه مجدداً در حال بررسی پرونده‌های دیگری است که اگر کسانی شامل شوند، مرخصی داده خواهد شد. این گزارش‌ها را ما رد می‌کنیم.