تحریم‌های آمریکا رفته رفته چنان فراگیر شدند که اکنون دیگر مدتی است به «رسانه» ها رسیده‌اند و چنگال خود را روی گلوی رسانه‌های ایرانی هم می‌گذارند. سه ماه پس از انسداد سایت خبرگزاری فارس از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا، روز شنبه خبر آمد که دامنه سایت رسمی روزنامه ایران نیز از سوی آمریکا مصادره شده است.

اکانت رسمی روزنامه «ایران» طی بیانیه‌ای در توئیتر اعلام کرد: «دامنه‌ سایت رسمی روزنامه ایران به آدرس http://iran-newspaper.com توسط دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک) مصادره و مسدود شد.»

سایت‌های دیگر نشریات موسسه ایران، ایران‌دیلی، الوفاق، ایران ورزشی و ایران سپید نیز مسدود شده‌اند.

اوفک چیست؟

دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی یا دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (The Office  of Foreign Assets Control) که به اختصار اوفک خوانده می‌شود، یکی از ارگان‌های تحت نظر وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکاست. وظیفه این دفتر برنامه‌ریزی و اجرای تحریم‌های اقتصادی و تجاری در حمایت از اهداف امنیت ملی و سیاست خارجی آمریکاست. بدین منظور این دفتر بر اساس اهداف و سیاست‌های خارجی ایالات متحده علیه دولت‌ها، سازمان‌ها و افراد غیر آمریکایی تحریم‌های اقتصادی و بازرگانی اعمال می‌کند. بهمن پارسال نیز دامنه farsnews.com متعلق به خبرگزاری فارس ایران با دستور وزارت خزانه‌داری آمریکا مسدود شد. در ایمیلی که از طرف سرویس‌دهنده بین‌المللی این دامنه برای خبرگزاری فارس ارسال شده به صراحت دلیل این انسداد غیرقانونی «دستورالعمل مقرر شده توسط دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا «اوفک» و قرار گرفتن این خبرگزاری در فهرست "اس دی ان" SDN عنوان شده است.

لیستی برای تحریم

اما SDN چیست؟ Specially Designated Nationals  یا همان SDN لیستی از افراد و شرکت‌هایی است که تحت مالکیت یا کنترل کشورهای هدف تحریم هستند یا برای آنها یا به نمایندگی از طرف آنها فعالیت می‌کنند. این فهرست همچنین شامل افراد، گروه‌ها و اشخاصی نظیر تروریست‌ها و قاچاقچیان مواد مخدر است که ذیل برنامه‌های تحریمی که مربوط به کشور خاصی نیستند، قرار گرفته‌اند.

 اوفک، یکی از ارگان‌های تحت‌نظر وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکاست که وظیفه‌اش برنامه‌ریزی و اجرای تحریم‌های اقتصادی و تجاری در حمایت از اهداف امنیت ملی و سیاست خارجی آمریکاست

در یک تقسیم‌بندی دیگر، لیست SDN همچنین شامل افراد و شرکت‌های تحت تحریم اولیه و هم افراد و شرکت‌های تحت تحریم ثانویه است. تحریم‌های اولیه به تحریم‌هایی گفته می‌شود که شهروندان و شرکت‌های کشور تحریم‌کننده مجاز به انجام معامله با آنها نیستند. در تحریم ثانویه، علاوه بر شهروندان و شرکت‌های کشور تحریم‌کننده، اشخاص و شرکت‌های کشورهای ثالث نیز مجبور به تبعیت از آن هستند و در صورت عدم تبعیت، مشمول جریمه‌های سنگین خواهند شد.

با این تعریف مشخص می‌شود که سه ماه پیش اوفک، بر چه اساسی سایت خبرگزاری فارس را مسدود و آن را از دسترس خارج کرد.  

اکنون نیز در بیانیه روزنامه ایران آمده است: «در بخش مالک دامنه سایت روزنامه ایران که از هفته گذشته مسدود شده، نام OFAC Holding به ثبت رسیده است. در حال حاضر سایت روزنامه دولتی ایران با آدرس http://irannewspaper.ir در دسترس و پیگیری‌های حقوقی برای رفع انسداد و مصادره دامنه سایت در جریان است.»

واکنش وزارت خارجه ایران

در پی این اقدام وزارت خزانه‌داری آمریکا، وزارت امور خارجه ایران واکنش نشان داد. این وزارتخانه دیروز در حساب توییتری خود نوشت‌: «جمهوری اسلامی ایران قویا تصمیم خزانه‌داری آمریکا در مسدودسازی دسترسی به دامنه اینترنتی رسانه‌های ایرانی را که مغایر با اعلامیه جهانی حقوق بشر و آزادی بیان است، محکوم می‌کند.»

بیانیه وزارت خارجه می‌افزاید: «اقدام این رژیم در ساکت کردن جریان رسانه‌ای بدیل، آمریکا را به نقض‌کننده اصلی نظم قانون‌محور بین‌الملل تقلیل داده است.»

بیان واقعیات برای غربی‌ها گران تمام می‌شود

در همین راستا جلیل رحیمی جهان‌آبادی، عضو هیأت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس به خانه ملت گفته است: «مسدود کردن دامنه‌های خبرگزاری‌ها و مطبوعات و همچنین محدودسازی شبکه‌های تلویزیونی به دلیل انتشار واقعیت‌هایی علیه کشورهای غربی است. به عنوان مثال بیان واقعیت‌هایی در خصوص اقدامات رژیم صهیونیستی و اهداف آمریکایی برای حضور در خاورمیانه، از جمله موضوعاتی است که برای غربی‌ها گران تمام شده و برخلاف تمامی کنوانسیون‌ها، دست به مسدودسازی مطبوعات و رسانه‌ها می‌زنند و اجازه نمی‌دهند صدایی جز صدای خودشان به گوش مردم و افکار عمومی جهانی برسد.»

وی در عین حال به این نکته پرداخته که به منظور مقابله با محدودیت‌هایی که آمریکا برای رسانه‌های ایرانی ایجاد می‌کند باید امکانات خودمان را بیش از گذشته در اختیار رسانه‌ها قرار دهیم. این نماینده مجلس توضیح داده است: بروز نبودن، یکی از ضعف‌های بزرگ رسانه‌های داخلی ایران است، چرا که اثرگذاری لازم را در افکار عمومی جهان نداشته و نمی‌توانند واقعیت‌های موجود در سیاست‌های داخلی و خارجی‌مان را به زبان قابل فهم برای افکار عمومی جهان مطرح کنند.

اکانت رسمی روزنامه «ایران» طی بیانیه‌ای در توئیتر اعلام کرد: دامنه‌ سایت رسمی روزنامه ایران به نشانی http://iran-newspaper.com توسط دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک) مصادره و مسدود شد

جهان‌آبادی در عین حال تاکید کرده است: «اگر رسانه‌ای در جهان به صورت مستقل علیه ارزش‌ها و باورهای کشورهای غربی کار کند با برچسب‌هایی نظیر افراط‌گرایی فرهنگی و نژادی  و اصطلاحات و کلیدواژه‌های که به عنوان ابزار علیه کشورها و رسانه‌های مستقل جهان اعمال می‌کنند در تنگنای قرار می‌گیرد.»

به هر حال فشار رسانه‌ای نیز به جزئی لاینفک از مجموعه فشارهای ایالات متحده آمریکا علیه ایران تبدیل شد است. اوفک پیش از این نیز به بهانه اختیارات ضدتروریسم خود، علیه رسانه‌های ایران اقدام کرده بود که مسدود کردن سایت روزنامه ایران با 25 سال سابقه انتشار، تازه‌ترین اقدام این نهاد آمریکایی است.