خدیجه علامه‌زاده

وزارت امور خارجه ایالات‌متحده تأمین اعتبار گروهی که با هدف مقابله با تبلیغات سیاسی (پروپاگاندا) ایرانیان ایجاد شده بود را به تعلیق در آورد. این اتفاق پس از آن صورت گرفت که مشخص شد این گروه اقدام به تخریب خبرنگاران، فعالان حقوق بشر و دانشگاهیانی کرده بود که از نظر گردانندگان به اندازه کافی در مورد دولت ایران خصمانه نبوده‌اند.

به گزارش روزنامه گاردین چاپ انگلیس، پروژه موسوم به ضداطلاعات ایران از سوی مرکز مشارکت جهانی وزارت امور خارجه آمریکا تأسیس شده بود و بنا بود با پروپاگاندا یا تبلیغات سیاسی جهانی و ضداطلاعات مقابله کند. اگرچه در هفته‌های اخیر مشخص شد که حساب توئیتری این گروه به آدرس

@IranDisinfo خبرنگاران بنگاه خبر پراکنی بی‌بی‌سی، کارشناسان اتاق فکر و وکلای جوامع مدنی را هدف قرار داده و آن‌ها را زبان و حامی دولت ایران خوانده است.

تنها در یک مورد این گروه تارا سپهری‌فر، محققی در دیده‌بان حقوق بشر را به باد انتقاد گرفت، چراکه وی به تأثیرات حقوق بشری تحریم‌ها بر مردم عادی پرداخته بود.

این گروه همچنین بر حامیان توافق هسته‌ای سال 2015 با ایران تمرکز کرده بود؛ توافقی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، سال گذشته از آن خارج شد. این گروه به ویژه به انجمن ملی ایران و آمریکا که از دیپلماسی هسته‌ای با تهران دفاع کرده بود، تازید و با هشتگی این گروه را در شبکه اجتماعی توئیتر به تمسخر گرفت.

در واکنش به درخواست اظهارنظر از سوی گاردین، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت: عمده کارهای انجام شده از سوی @IranDisinfo همسو با چشم‌انداز پروژه وزارت امور خارجه بوده است؛ اگرچه ما توئیت‌های اخیر را خارج از چشم‌انداز پروژه برای مقابله با پروپاگاندای دولت‌های خارجی یا ضداطلاعات می‌دانیم.

این بیانیه همچنین می‌افزاید: امروز وزارت امور خارجه تأمین اعتبار برای پروژه ضداطلاعات ایران را تا زمان برداشته شدن گام‌های ضروری از سوی مجری طرح در چهارچوب کاری توافق شده، به تعلیق در می‌آورد.

روز جمعه (دهم خرداد ماه) بیشتر توئیت‌های بحث‌برانگیز این گروه از حساب توئیتری حذف شدند.

برت بروئن، کسی که مدیر مشارکت جهانی در کاخ‌سفید در زمان اوباما بود، گفت: مرکز مشارکت جهانی در اصل برای مقابله با ضداطلاعات و تبلیغات‌ سیاسی روسیه و داعش ایجاد شده بود. هرچند در دولت ترامپ، بودجه و پرسنل آن به شدت تقلیل یافت و تنها با بودجه عملیاتی 20 میلیون دلار به کار خود ادامه داد. لی گابریل، یک افسر سابق اطلاعاتی نیروی دریایی و خبرنگار فاکس نیوز آمریکا در ماه فوریه برای اداره این مرکز استخدام شدند.

بروئن گفت: این مرکز دیگر برای مقابله با ضداطلاعات روسیه یا تبلیغات سیاسی داعش استفاده نمی‌شود، بلکه بودجه‌ها را برای حمله به توافق هسته‌ای ایران می‌بلعد. ما می‌دانیم که جنگ اطلاعاتی بسیار جدی و تهدیدی خطرناک است، اما این مرکز از سوی دولت ترامپ به عنوان ذخیره هدایت پروژه‌های سیاسی استفاده می‌شود.

سارا لی ویتسون، مدیر دیده‌بان حقوق بشر در خاورمیانه و شمال آفریقا از سرعت عمل تصمیم وزارت امور خارجه آمریکا در قطع تأمین اعتبار پروژه ضداطلاعات ایران استقبال کرد و گفت: گروه‌هایی مانند این، وقتی به صورت دل بخواهی از قدرت خود به عنوان سلاحی برای مقابله با دشمن استفاده می‌کنند، به واقع حمایت از حقوق بشر را تضعیف کرده‌اند.