شبکه خبری الجزیره درباره نشست آینده صلح و امنیت در خاورمیانه در ورشو پایتخت لهستان نوشت: درحالی‌که آمریکا ظاهراً به دنبال استفاده از این نشست برای گسترش اقدامات ایران ستیزانه‌اش است کارشناسان درباره موفقیت این کشور در پیشبرد اهدافش تردید داشته و معتقدند که هرگونه صلح و ثبات در منطقه باید با حضور ایران باشد.

این شبکه خبری قطری در روز چهارشنبه (24 بهمن ماه) افزود: نشستی که به ریاست آمریکا درباره صلح و امنیت خاورمیانه در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه (24 و 25 بهمن‌ماه) در ورشو پایتخت لهستان برگزار می‌شود، نخست ماه گذشته توسط مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا و در پی اظهارات ضد ایرانی‌اش در قاهره مطرح شد.

هم‌زمان گزارش شده بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل برای حضور در این کنفرانس راهی لهستان می‌شود. نخست‌وزیر اسرائیل دو روز پیش در آستانه این سفر به اعضای کابینه خودش گفته بود: محور اصلی کنفرانس در نشست ورشو ایران است؛ این‌که چطور جلوی این کشور را در سوریه گرفت؛ مانع پرخاش‌جویی آن‌ها در منطقه شد و در رأس همه این‌ها مانع دست‌یابی این کشور به سلاح هسته‌ای شد.

اما دیپلمات‌های ارشد کشورهای بزرگ اروپایی چون فرانسه گفته‌اند به ورشو نخواهند رفت. روسیه و چین هم به این کنفرانس اعتنایی نکرده‌اند و مسکو حتی از آن انتقاد کرده است.

باوجوداین، جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا گفته فقط برای حضور در جلسه‌ای که مربوط به یمن در این کنفرانس برگزار خواهد شد به ورشو می‌رود.

این در حالی است که مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا قرار است پس از ورشو به بروکسل برود و با خانم موگرینی و مقام‌های اتحادیه اروپا دیدار کند و پس‌ازآن هم به برای حضور در کنفرانس امنیتی مونیخ به آلمان خواهد رفت. جایی که اکثر وزرای اروپایی و همچنین محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران هم حضور خواهند داشت.

عراق، لبنان و تشکیلات فلسطینی هم این کنفرانس را بایکوت کرده‌اند. این در حالی است که یکی از محورهای اصلی این کنفرانس قرار است تروریسم و امنیت در خاورمیانه باشد و به‌این‌ترتیب این کنفرانس که آمریکا حامی اصلی برگزاری آن است بدون حضور عراق، سوریه، ایران، لبنان و تشکیلات فلسطینی که بخش بزرگی از خاورمیانه را تشکیل می‌دهند، برگزار می‌شود.

الجزیره افزود: نشست ورشو در لحظه‌ای حساس و در شرایطی که اتحادیه اروپا تلاش می‌کند توافق هسته‌ای ایران را حفظ کند، برگزار می‌شود.

این رسانه در ادامه به پنج نکته مهم درباره نشست ورشو که تحت عنوان گسترش صلح و امنیت در خاورمیانه برگزار می‌شود، پرداخت:

موضوع نشست چیست سس و شرکت‌کنندگان کدامند؟

موضوع این نشست مسائل مربوط به امنیت خاورمیانه است. لهستان با تأکید برحمایت خود از توافق هسته‌ای ایران، در مقابل تلاش‌ها برای تبدیل کردن این نشست به یک نشست تبلیغاتی علیه ایران مقاومت کرد اما پیوتر لوکاسیویتز سفیر سابق لهستان در افغانستان به الجزیره گفته است که لهستان با از دست دادن کنترل این نشست انتقال پیام کلی این نشست را به آمریکا، اسرائیل و عربستان واگذار کرده است. هنوز به‌طور دقیق معلوم نیست چه کسانی در این نشست حضور می‌یابند اما مقام‌های ایرانی در فهرست مهمانان نیستند. برنامه‌ریزی این نشست توسط برایان هوک نماینده ویژه ترامپ در امور ایران و رئیس گروه اقدام ایران وزارت امور خارجه آمریکا انجام شده است.

الجزیره نوشت: انتظار می‌رود بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل با مایک پنس معاون رئیس‌جمهور آمریکا که در این نشست حضور خواهد داشت در حضور پمپئو مذاکره کند.

انتظار می‌رود جرد کوشنر داماد و مشاور ترامپ نیز در اقدامی نادر روز پنجشنبه (25 بهمن ماه) سال جاری میلادی در این نشست سخنرانی کند.

جرمی هانت وزیر امور خارجه انگلیس نیز در این نشست حاضر خواهد بود اما او گفته که قصد دارد درباره بحران انسانی در یمن سخنرانی کند.

دیگر کشورهای اروپایی در سطح پایین هیات‌هایی را اعزام خواهند کرد و برخی از کشورهای عربی هیئت‌هایی را به ریاست وزیران این کشور به این نشست اعزام می‌کنند.

گفتنی است درباره شرکت‌کنندگان  در این نشست، رادیو اروپای آزاد نیز به نقل از منابع آمریکایی گزارش داده که بیش از بیست کشور جهان قرار است در سطح وزیر در این نشست حضور یابند که شامل بریتانیا، بلغارستان، ایتالیا، گرجستان، رومانی، اوکراین، کره جنوبی، برزیل و تعدادی از کشورهای عربی ازجمله مغرب و عربستان است.

چه کسی در این نشست حضور نخواهد داشت؟

فدریکا موگرینی مسئول سیاست‌ خارجی اتحادیه اروپا گفته که در این نشست حضور نخواهد داشت. روسیه از پذیرش دعوت شرکت در این نشست خودداری کرده است. جبران باسیل وزیر امور خارجه لبنان روز دوشنبه (22 بهمن ماه) گفت در این نشست حاضر نخواهد شد و مقامات فلسطینی این نشست را توطئه آمریکا و اسرائیل باهدف تضعیف مسئله فلسطین توصیف کرده‌اند.

چرا این نشست  اکنون برگزار می‌شود؟

این نشست هم‌زمان با سیاست دولت آمریکا برای به‌اصطلاح عدم مداخله در منطقه برگزار می‌شود. ترامپ دسامبر (آذر ماه) سال گذشته میلادی (2018 میلادی) اعلام کرد که نیروهایش را از سوریه خارج می‌کند.

تصمیم لهستان برای برگزاری این رویداد اختلافات بین کشورهای اروپایی را نشان می‌دهد. همه کشورهای اتحادیه با اهداف سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس هم‌سو نیستند

ورشو اولین تلاش دولت ترامپ برای ایجاد ائتلاف قلمداد می‌شود؛ اما به گفته لوکاسیویتز سفیر پیشین لهستان در افغانستان خطر چنین اقدامی بالاست. وی گفت نتیجه، ممکن است به تصمیم‌گیری درباره این‌که چه کسی نقش واشنگتن را بر عهده خواهد گرفت، منجر شود.

وی افزود: آمریکا از مدت‌ها قبل، اسرائیل را به‌عنوان متحد خود انتخاب کرده است. به نظر می‌رسد مسئله فلسطین به قربانی تبانی غیررسمی عربستان و اسرائیل علیه ایران تبدیل شود.

پاتریشیا ساسنال از موسسه امور خارجه در لهستان گفت: آمریکا با برگزاری نشست ورشو به دنبال دیدار مقامات اسرائیلی و کشورهای عربی سنی است به‌ویژه با توجه به این‌که دو طرف فاقد روابط دیپلماتیک هستند. برای آمریکا این نشست جایگزین برنامه جامع اقدام مشترک است که قرار است ایران را تحت‌فشار قرار دهد و این کشور را این بار درباره سیاست منطقه‌ای و برنامه موشکی‌اش به میز مذاکره بازگرداند.

موضع اروپا و لهستان چیست؟

یک کارشناس شورای روابط خارجی اروپا گفت: مخالفت برخی از کشورهای اروپایی با این نشست بازتاب این است که کشورهای اتحادیه اروپا به‌رغم برخی اختلافاتشان با ایران بر سر اقدامات منطقه‌ای این کشور نحوه مقابله آمریکا با این مشکل را در ایجاد امنیت و ثبات منطقه مؤثر و سازنده نمی‌دانند.

کارشناس دیگری از اندیشکده بنیاد آلمانی برای سیاست خارجی مستقر در برلین نیز گفت، تصمیم لهستان برای برگزاری این رویداد اختلافات بین کشورهای اروپایی را نشان می‌دهد. همه کشورهای اتحادیه با اهداف سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس هم‌سو نیستند.

الجزیره نوشت: انتظار می‌رود بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل با مایک پنس معاون رئیس‌جمهور آمریکا که در این نشست حضور خواهد داشت در حضور پمپئو مذاکره کند

به نظر می‌رسد که آمریکا از برخی اختلافات بین اروپایی‌ها درباره ایران آگاه است و علاقه‌مند به تعمیق آن است. این‌که لهستان میزبان این نشست است می‌تواند ناشی از نگرانی‌های امنیتی باشد. لهستان در تلاش است که حضور نظامی دائمی آمریکا را برای مقابله با جاه‌طلبی‌های منطقه‌ای روسیه در کشورش داشته باشد.

انتظار می‌رود چه اتفاقی رخ دهد؟

الجزیره به نقل از یک تحلیل‌گر نوشت: این نشست نتیجه محسوسی نخواهد داشت. کشورهای اروپایی بسیار درباره آنچه در بیانیه نهایی امضا خواهند کرد یا نتیجه‌گیری که ایران را متهم می‌کند، محتاط خواهند بود.

ساسنال از موسسه امور خارجه لهستان، گفت: موفقیت این نشست بیشتر به این بستگی دارد که چه کسی در آن شرکت کند. حضور کشورهایی که روابط خصومت‌آمیزی با ایران ندارند پیام کلی آن را ملایم‌تر خواهد کرد.

وی افزود: ممکن است بهتر باشد از جنبه دیگری به این موضوع نگاه کنیم که این نشست همچنین می‌تواند برای کاستن از مواضع ضد ایرانی واشنگتن استفاده شود.

ساسنال گفت: این نشست چندجانبه است و اروپا می‌تواند خواستار حضور ایران در مذاکرات آینده شود؛ و هرگونه گزینه قابل‌قبول ایجاد صلح و ثبات در منطقه درهرصورت باید با حضور ایران باشد.