سخنگوی وزارت خارجه کشورمان روز گذشته تاکید کرد که «ایران هیچ تعهدی مبنی بر نرفتن نفت‌کش گریس-۱به سوریه نداده است.» این تاکید او مربوط به حواشی‌ای بود که بعد از آزادی گریس1 ایجاد شد. 

پایگاه خبری جبل‌الطارق روز پنجشنبه خبر از آزادی نفتکش توقیف شده ایران داد؛ نفتکشی که چندین هفته پیش از سوی انگلیس به این بهانه که نفتکش مزبور نفت به سوریه می‌برده و سوریه نیز تحت‌تحریم اتحادیه اروپاست، توقیف شده بود. 

ساعاتی بعد مطابق خبر پایگاه خبری جبل‎الطارق، نفتکش ایران آزاد شد. در پی آن وزیر ارشد جبل‌الطارق بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن آمده بود: «ایران به صورت مکتوب اطمینان داد که مقصد کشتی، یک مجموعه تحت‌تحریم‌های اتحادیه اروپا نیست. ایران همچنین بر اساس قوانین تحریمی، رسما درخواست آزادی این کشتی را ارائه کرد. با توجه به اطمینانی که دریافت کرده بودیم، دیگر هیچ دلیل معقولی برای ادامه توقیف گریس ۱ وجود نداشت.» وزارت امور خارجه انگلیس در بیانیه‌ای که به آزادی ابرنفتکش «گریس ۱» توسط دولت جبل‌الطارق واکنش نشان داده، مدعی شد که دولت‌ جبل‌الطارق از ایران ضمانت گرفته که این کشتی به سوی سوریه حرکت نکند.

در این بیانیه آمده بود: «ما در نظر داریم که دولت جبل‌الطارق از ایران ضمانت گرفته که کشتی گریس ۱ به سوی سوریه حرکت نکند. ایران باید به ضمانتی که داده پایبند بماند. ما یک گوشه نمی‌ایستیم و نمی‌گذاریم که ایران یا هر کشور دیگری تحریم‌های حیاتی اتحادیه اروپا علیه کشوری که از سلاح‌های شیمیایی عیله مردم خودش استفاده کرده را دور بزند.»

از سوریه حمایت می‌کنیم

مقامات ایرانی اما ادعای دولت جبل‌الطارق و انگلیس را تکذیب کردند. حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن به این ادعا واکنش نشان داد و گفت: «بحث هیچ تعهد و ضمانتی نیست؛ از همان ابتدا نیز اعلام کرده بودیم که مقصد این نفتکش سوریه نبوده است. اگر مقصد نفتکش هم سوریه می‌بود، هیچ اقدام خلاف حقوق بین‌الملل از سوی ایران صورت نگرفته بود.»

سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه نیز دیروز ضمن رد ادعای مقامات جبل‌الطارق و انگلیس، گفت که ایران از سوریه در همه حوزه‌ها از جمله نفت و انرژی حمایت می‌کند.

او ادامه داد: «این کار قانونی است و به هیچ کشور ثالثی ربط ندارد. جمهوری اسلامی ایران به هر مشتری قدیمی و تازه‌ای که بخواهد، نفت خود را می‌فروشد.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «نفت‌کش «گریس۱» در حال یاری رساندن به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که واشنگتن آن را سازمانی تروریستی می‌خواند، بود؛ بنابراین خدمه این نفت‌کش شایستگی دریافت ویزای آمریکایی را ندارند و این افراد از ورود به ایالات متحده منع می‌شوند

او بار دیگر یادآوری کرد که مقصد گریس 1 سوریه نبوده است و افزود: اگر هم مقصد نفتکش سوریه بود باز هم‌ به کسی ربطی نداشت.

موسوی چنین ادعاهایی را برای رفع توقیف آبرومندانه نفتکش ایرانی دانست و تصریح کرد: «در حقیقت آنها به خاطر خروج آبرومندانه از این اقدام غیرقانونی و دزدی دریایی، بحث تعهد را مطرح کردند.»

دست و پا زدن‌های آمریکا

در این میان اما منابع خبری اعلام می‌کردند که آمریکا مانع از آزادی گریس 1 شده است. یورونیوز به نقل از یک مقام ارشد در دفتر وزیر اول دولت جبل‌الطارق اعلام کرد که ایالات متحده درخواست کرده نفتکش گریس ۱، به نفع این کشور توقیف شود.»

مقامات جبل‌الطارق اعلام کردند که واشنگتن اتهامات تازه‌ای علیه این کشتی ارائه کرده و توقیف این کشتی را خواستار شده است. «آنتونی دادلی»، قاضی دیوان عالی جبل‌الطارق صبح پنجشنبه به دنبال این درخواست آمریکا، صدور حکم درباره کشتی را به تعویق انداخت، اما بعد به رسانه‌ها گفت که درخواست آمریکا به دست او نرسیده و وی تصمیمش را با استناد به شواهد موجود اتخاذ کرده است.

درنهایت جبل‌الطارق گریس 1 را آزاد کرد و پس آزادی آن، وزیر ارشد جبل‌الطارق در بیانیه خود به تلاش آمریکا نیز اشاره کرد و نوشت: «به صورت مجزا، ایالات متحده درخواستی برای گشایش پرونده‌ای جهت توقیف این کشتی ارائه کرده است. این درخواست را در روندی مجزا، به صورت بی‌طرفانه مورد بررسی قرار خواهیم داد.»

آمریکا می‌خواهد به اموال ما در آب‌های آزاد دستبرد بزند

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان به این اقدام آمریکا واکنش نشان داد و در صفحه توئیتری خود نوشت: «آمریکا که در تحقق اهدافش از طریق تروریسم اقتصادی شکست خورده است، از نظام قضایی سوء‌استفاده کرده تا به اموال ما در آب‌های آزاد دستبرد بزند.»

وی تصویر نامه سفارت ایران در لندن به وزارت خارجه انگلیس را نیز منتشر کرد. در این نامه به تاریخ ۷ مرداد ماه ضمن محکومیت توقیف غیرقانونی گریس ۱ و درخواست رفع فوری این توقیف آمده است: «همانگونه که جمهوری اسلامی ایران قبل از این هم اعلام کرده است، مقصد سوپرتانکر گریس ۱ نهاد تحت‌تحریم اتحادیه اروپا نبوده و نخواهد بود. هر چند اعلام این مطلب هیچ خدشه‌ای بر این موضع اصولی حقوق مورد پذیرش جهانی که تحریم‌های اتحادیه اروپا نمی‌تواند بر کشورهای ثالث اعمال گردد، وارد نمی‌سازد.»

آمریکا خدمه گریس 1 را تحریم می‌کند!

آمریکا که تلاشش برای ممانعت از رفع توقیف نفتکش ایرانی ناکام مانده بود، اما دست به اقدامی مضحک زد و خدمه نفتکش گریس1 را تهدید به تحریم کرد! 

«مورگان اورتاگوس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: «نفت‌کش «گریس ۱» در حال یاری رساندن به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که واشنگتن آن را سازمانی تروریستی می‌خواند، بود؛ این بدان معناست که خدمه این نفت‌کش شایستگی دریافت ویزای آمریکایی را ندارند و به دلایلی که به تروریسم مرتبط است، این افراد از ورود به ایالات متحده منع می‌شوند.»

مقامات جبل‌الطارق اظهار کردند که واشنگتن اتهامات تازه‌ای علیه این کشتی ارائه کرده و توقیف این کشتی را خواستار شده است. وزیر ارشد جبل‌الطارق بعد از آزادی گریس 1 گفت که درخواست آمریکا در روندی مجزا به صورت بی‌طرفانه بررسی خواهد شد

خدمه این کشتی 28 نفر بودند که اکثر آنها در کشتی گریس 1 حضور دارند. طبق اعلام دولت جبل‌الطارق، چهار خدمه این کشتی شامل ناخدا، افسر اول و دو نفر دیگر نیز آزاد شدند.

آزادی کشتی ثمره کوتاه نیامدن از حقوق ملت است

علی ربیعی، سخنگوی دولت در واکنش به رفع توقیف کشتی ایرانی و تلاش‌های آمریکا برای ممانعت از این امر؛ در صفحه رسمی توییتر خود نوشت:«‌نفتکش گریس 1 به‌رغم تلاش‌ها، فشارها و کارشکنی‌های آمریکا که همچنان ادامه دارد، از توقیف غیرقانونی خارج و آزاد شد و شکست دیگری برای کاخ سفید به ثبت رسید. این پیروزی بدون هیچ تعهدی ثمره اقتدار، دیپلماسی فعال و کوتاه نیامدن از حقوق ملت است.»