رئیس‌جمهوری با یادآوری اینکه در موضوع مبارزه با کرونا تمام دولت و مسئولین درگیر هستند و تلاش می‌کنند، گفت: زنجیره شیوع ویروس کرونا را باید قطع کنیم و تردد چه درون استان‌ها و بین استان‌ها به حداقل برسد.

حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت افزود: امسال در روزهای پایان سال مردم با مسائل و مشکلات جدیدی مواجه هستند که این مشکلات تقریبا در دهه‌های اخیر در تاریخ کشور و بسیاری از کشورها بی‌سابقه بوده است. مساله ویروس کرونا تقریبا اختصاص به کشور و منطقه‌ای ندارد و اکثر کشورهای جهان به این ویروس مبتلا شده‌اند. وی با بیان اینکه این ویروس در سبک زندگی، اقتصاد، رفت و آمد و مشاغل بسیاری از مردم تاثیر گذاشته است، گفت:  این ویروس به نوعی به مسافرت و تردد تاثیر دارد و فشارهای فراوانی به اقتصاد جامعه وارد کرده است. بنابراین این موضوع را باید جدی بگیریم.

روحانی گفت: از مردم می‌خواهم که  این مساله را جدی بگیریم. به این ویروس به سادگی نگاه نکنیم و برای سلامت و خانواده خطرناک در نظر بگیریم. گرچه از لحاظ علمی و پزشکی این ویروس خیلی خطرناک‌تر از ویروس‌های شبیه آنفولانزا نیست، اما به دلیل مساله واگیری سریع و شیوع این بیماری جایگاه خاص خود را پیداکرده است و به همین دلیل در همه کشورهای دنیا تاثیر گذاشته است.

ترددهای مردم باید به حداقل برسد

روحانی با بیان این که عدم تردد مساله مهمی برای مبارزه با شیوع کرنا است،  افزود: برخی فکر می‌کنند تردد به معنی سفر از تهران به شهر دیگری است، ولی اگر از شمال تهران به جنوب و مناطق دیگر تهران رفتند به معنی تردد نیست و اشکال ندارد و داخل تهران است.

رئیس‌جمهوری افزود: وقتی اعلام می‌شود تردد مضر است سفر درون شهری هم همان اثر را در شیوع بیماری را دارد و تفاوتی نمی‌کند، برخی فکر می کنند سفر داخل استان با بیرون استان تفاوتی ندارد. سفر چه از استان به استان دیگر و حتی درون استان بین شهرهای داخل استان و بین شهرستان‌ها و روستاها چه از بخشی به بخش دیگر توصیه این است که حتی‌الامکان ترددها باید به حداقل ممکن کاهش یابد. مگر این که تردد ضروری وجود دارد

روحانی افزود: همه باید به پروتکل‌ها و اصول ابلاغی توجه کنند و مراعات کنند تا زنجیره شیوع بیماری شکسته شود.

نوروز را برای پیروزی بر کرونا قرار دهیم

رئیس‌جمهوری به فرا رسیدن نوروز اشاره کرد و گفت: طبق تقویم رسمی کشور و هم آغاز سال جدید و فصل است و هم تعطیلات است، برخی پیشنهاد کرده‌اند که دولت تعطیلات نوروزی را حذف کند و این تعطیلات را به زمان دیگر ببرد که بیماری کرونا وجود ندارد. این کار عملی و شدنی نیست. ایام عید مردم اعتقاداتی دارند و نکاتی دارند. باید مراسم را امسال به خوبی مدیریت کنند و در اجتماعات شرکت نکنند.

 تمام دولت درگیر مبارزه با کروناست

وی ادامه داد: بعضی ها فکر می کنند که در مبارزه با کرونا یک وزارتخانه به نام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درگیر است و گلایه می‌کنند که  کل کشور و همه وزیران و مسوولین باید بیایند. روحانی گفت: در این ستاد تمام دولت درگیر هستند. بخشی از دولت تلاش می کنند که زندگی عادی مردم بگذرد. زندگی عادی مردم یعنی یعنی برق، آب، گاز، بنزین و مسایل مالی و پولی و کالای اساسی باشد. رئیس‌جمهور با بیان اینکه تلاش ما این است که زندگی مردم به شرایط بحرانی غیرقابل تحمل تبدیل نشود، گفت: دنبال این هستیم که شرایطی باشد که مردم بتوانند البته با مراعات همه اصول و سختی‌های ویژه ای که دارد زندگی کنند. همه وزیران ما امروز درگیر هستند.

  مردم همکاری نکنند دیرتر به نتیجه می‌رسیم

رئیس‌جمهور در پایان سخنانش در هیات دولت گفت: نکته آخر اینکه مساله مبارزه با کرونا دو بخش و بال دارد؛ یک بال آن اقداماتی است که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دولت و همکاران ما در دولت انجام می دهند و یک بخش هم به همکاری مردم مربوط می‌شود. از همه مردم می‌خواهم برای مبارزه با کرونا با ما همکاری کنند چون اگر مردم همکاری نکند دیرتر به نتیجه می‌رسیم اما با همکاری آنان زودتر به نتیجه دست خواهیم یافت.

وزارت امور خارجه با همه توان فعال است

روحانی در بخش دیگری از سخنانش به وظایف وزارت امور خارجه در بحث کرونا اشاره کرد و گفت: وزارت امور خارجه همکاری‌هایی که در زمینه کرونا یا سایر امور کشور مورد نیاز است را به خوبی انجام می دهد و این بار سنگین را بر دوش کشیده است. یعنی وزارت خارجه ما با همه توان در این زمینه فعال است. وی افزود: در بخش آموزشی، گرچه این ایام تعطیل بود و حالا در آینده نزدیک اعلام خواهند کرد که از چه زمانی کلاس‌ها شروع به کار خواهد کرد، اما در همین ایام تعطیل همه توان خود را به کار بردند که مردم بتوانند از آن استفاده کنند و از طریق فضای مجازی و از طریق صدا و سیما این آموزش انجام می شود.

 روزهای سخت می‌گذرد

مقام عالی دولت با بیان اینکه روزهای سختی را پشت سر می‌گذاریم، گفت: با وجود پیش رو  داشتن بهار، زمستان سردی داریم اما  این روزهای سخت می‌گذرد و باز هم در کنار هم خواهیم بود؛ باز هم به اماکن متبرکه خواهیم رفت و در آنجا راز و نیاز خواهیم کرد.