دیروز تعدادی از معترضان به سخنان اخیر وزیر خارجه در گفت‌وگو با نشریه آلمانی اشپیگل، درحالی که پرچم‌های سرخ در دست داشتند مقابل ساختمان «نه شرقی نه غربی» وزارت خارجه تجمع کردند و علیه محمدجواد ظریف در مذمت مذاکره با آمریکا بعد از شهادت قاسم سلیمانی و ترور وی از سوی آمریکایی‌ها شعارهایی تند سردادند.

در این تجمع یک روحانی به نمایندگی از شرکت‌کنندگان صحبت کرد و اظهارات ظریف و پاسخ ترامپ به وی  را حقارت‌آمیز خواند و مدعی شد که این سخنان اقتدار کشور را زیر سوال برده است .

او گفت: همه در کشور باید در راستای گرفتن انتقام خون شهید سلیمانی از آمریکا حرکت کنند و همه ما فریاد بزنیم هیهات منا الذله.

تجمع‌کنندگان در ادامه با به آتش کشیدن پرچم آمریکا، بیانیه‌ای را قرائت کرده و سپس از داخل محوطه ساختمان وزارت خارجه به سمت در خروجی این وزارت‌خانه تظاهرات کردند و خواستار تعطیلی سفارت انگلیس شدند .

این تجمع در حالی برگزار شد که روز گذشته محمدجواد ظریف با رد برداشت‌های نادرست از مصاحبه‌اش با اشپیگل در توئیتر خود نوشت: «دونالد ترامپ همچنان آرزوی یک دیدار دوجانبه را در سر دارد تا هوسش برای یک توافق ترامپ ارضا شود. این خیالی باطل است. تنها چارچوب ممکن برای گفت‌وگو، میز مذاکره ۱+۵ که خودش آن را ترک کرده، بازگشت به دوره قبل از سال ۲۰۱۷ و جبران خسارت ایران است.» سخنگوی وزارت امور خارجه نیز دیروز در جمع خبرنگاران درباره حاشیه‌های چند روز اخیر و سوء‌برداشت از اظهارات محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با نشریه اشپیگل ابراز تاسف کرد و گفت: «برخی رسانه‌ها توئیت‌های فارسی دونالد ترامپ را منبع خود قرار داده‌اند». سیدعباس موسوی، تصریح کرد: «صحبت‌های آقای ظریف حرف تازه‌ای نبود چون سیاست اصولی جمهوری اسلامی را بیان کرد. این همان صحبتی است که مقام معظم رهبری، دولت و مقامات به عنوان یک حرف اصولی و اساسی همواره بیان کرده‌اند».

دوقطبی مذاکره - عدم مذاکره آثار مخرب بر منافع ملی دارد

وزارت امور خارجه نیز در واکنش به این تجمع، ضمن بیانیه‌ای نسبت به استفاده جناحی از موضوعات ملی هشدار داد و تاکید کرد: ایجاد دوقطبی «مذاکره - عدم مذاکره» در شرایط فعلی سیاست خارجی و فضای انتخاباتی داخلی، آثار مخرب بر منافع ملی کشور و اعتماد عمومی جامعه خواهد داشت و کسانی که برای مطامع انتخاباتی زودگذر منافع و سرمایه‌های ملی را قربانی می‌کنند مسلما در برابر خدا، مردم و تاریخ باید پاسخگو باشند. وزارت امور خارجه در این بیانیه درخصوص حواشی ایجاد شده بعد از مصاحبه وزیر امور خارجه با نشریه ‌آلمانی اشپیگل اعلام کرد: «یکی از اهداف ایالات متحده آمریکا در نبرد دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران آن است که تصویری جنگ‌طلب از ایران به نمایش گذارد؛ تصویری که چند ده سال برای ایجاد آن از طریق نبرد رسانه‌ای و جنگ روانی تلاش کرده بود.»

وزارت امور خارجه در واکنش به تجمع اعتراضی دیروز، ضمن بیانیه‌ای نسبت به استفاده جناحی از موضوعات ملی هشدار داد و تاکید کرد: ایجاد دوقطبی «مذاکره - عدم مذاکره» در شرایط فعلی سیاست خارجی و فضای انتخاباتی داخلی، آثار مخرب بر منافع ملی کشور و اعتماد عمومی جامعه خواهد داشت 

در این بیانیه تصریح شده است: برخلاف بعضی سوءبرداشت‌ها، این موضع نماد قدرت ایران بوده و این ایالات متحده است که مایل است به لطایف الحیل میز برجام را که برای خود تله می‌داند، برهم زند.

وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه گاه به دلیل عدم اطلاع از پیچیدگی‌ها و نیز تصمیمات متخذه از سوی نهادهای فرادستی، برداشت‌هایی نادرست از عملکرد وزارت امور خارجه ترویج می‌شود که متاسفانه مورد سوءاستفاده رسانه‌ها و نهادهای سیاسی بدخواهان ایران زمین قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرده است: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن تقدیر از حساسیت‌های علاقمندان به آرمان‌های انقلاب و بهره بردن از نقدهای کارشناسی انجام شده، وظیفه خود می‌داند یک بار دیگر نسبت به استفاده جناحی از موضوعات ملی هشدار دهد.

پس لرزه‌های مصاحبه ظریف با اشپیگل در صحن دیروز مجلس 

اما واکنش‌های مخالفان و منتقدان مصاحبه ظریف با اشپیگل تنها به تجمع مقابل وزارت امور خارجه ختم نشد و در صحن علنی مجلس نیز ادامه یافت. 

نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز پارلمان در تذکری با اشاره به مصاحبه اخیر وزیر امور خارجه گفت: اخیراً آقای ظریف در مصاحبه با روزنامه اشپیگل مطالبی را مطرح کرده که این موضوع موجب دغدغه شده است. زمانی که ترامپ خود اعلام می‌کند که تروریست است، چگونه می‌توان با او مذاکره کرد. حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، افزود: مقام معظم رهبری به صراحت می‌فرمایند که هر شخصی دم از مذاکره با آمریکا بزند یا خائن بوده یا حماقت دارد، چگونه می‌توان در این شرایط دم از مذاکره زد؟ بنابراین آقای ظریف باید هر چه سریعتر سخنان خود را اصلاح کند. همچنین نماینده مردم بروجرد، در تذکری با اشاره به مصاحبه اخیر وزیر امور خارجه با اشپیگل گفت: وزیر امور خارجه در برابر آمریکا با موضع ضعف مواجه نشود. ما در موضع اقتدار و قدرتیم، همچنان که جمهوری اسلامی ایران مهم‌ترین پایگاه آمریکا در منطقه را با موشک مورد اصابت قرار داد. عباس گودرزی ادامه داد: آمریکا رسوای عالم است و به تمام آزادی‌خواهان عالم اثبات شد که آمریکا تروریست به تمام معناست. برخی به جای محکومیت آمریکا و قطع ارتباط با آمریکای خبیث از موضع ضعف صحبت می‌کنند. محمدجواد ابطحی، عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی نیز در همین راستا تاکید کرد: مسئولان دیپلماسی مواظب صحبت‌هایشان باشند تا دشمنان از آن سوء‌استفاده نکنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه دیروز در جمع خبرنگاران درباره حاشیه‌های چند روز اخیر و سوء‌برداشت از اظهارات محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با نشریه اشپیگل ابراز تاسف کرد و گفت: «برخی رسانه‌ها توئیت‌های فارسی دونالد ترامپ را منبع خود قرار داده‌اند»

فراخوان و برگزاری تجمع بدون مجوز بود

دبیر کمیسیون ماده ۱۰ قانون فعالیت‌های احزاب و گروه‌های سیاسی گفت: تشکل‌هایی که برای تجمع دیروز در اعتراض به اظهارات وزیر امور خارجه فراخوان داده‌اند، هیچ مجوزی برای انجام این کار ندارند. طبق قانون، کمیسیون ماده ۱۰ قانون فعالیت‌های احزاب و گروه‌های سیاسی مرجع صادرکننده مجوز برای تجمع‌ها و راهپیمایی‌ها از سوی احزاب و تشکل‌ها است.  براساس این گزارش، برخی تشکل‌های دانشجویی و طلاب از روز یکشنبه در تهران و مشهد فراخوان داده‌اند تا روز دوشنبه نسبت به اظهارات محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشور در مقابل وزارت امور خارجه تجمع کنند و در این فراخوان مردم را برای حضور در این تجمع دعوت کرده‌اند. این درحالی است که این تشکل‌ها باید طبق قانون از مرجع رسمی صادر کننده مجوز تجمع، یعنی کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، این مجوز را دریافت کنند.