انفجار در مسجدی در ولایت ننگرهار 65 کشته به جا گذاشت

مقام‌های محلی در ولایت ننگرهار، در شرق افغانستان، تایید کردند که شمار تلفات انفجار در مسجدی در این ولایت در روز جمعه، ۲۶ مهر، 65 کشته رسیده است. دو انفجار در مسجدی در شهرستان «هسکه مینه» در ولایت ننگرهار و هنگام برگزاری نماز جمعه در این مسجد روی داد.

زرغون شینواری، پزشک بیمارستان این شهرستان، به رادیو اروپای آزاد گفت که تاکنون 65 نفر کشته و حدود ۶۰ تن زخمی شده‌اند. بنابر گزارش‌ها، تقریبا تمامی کشته‌ها و زخمی‌ها مردان و کودکان هستند. رسانه‌های افغانستان در ساعات اولیه به نقل از شاهدان گزارش کرده بودند که دو راکت به سقف مسجد برخورد کرده و سقف فروریخته است. با این حال عطاءالله خوگیانی، سخنگوی والی ننگرهار، گفت که علت انفجار چند مین بوده است، اما تعداد دقیق مین‌ها و جزئیات دیگر هنوز روشن نیست. هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته و ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، نیز دست داشتن این گروه در این انفجار را رد کرده است. هر دو گروه طالبان و داعش در شرق افغانستان، از جمله ولایت ننگرهار، فعال هستند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، حمله روز جمعه را به‌ شدت محکوم کرده است.

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست‌جمهوری افغانستان، نیز در توئیترش نوشت که اشرف غنی این «جنایت تروریستی» علیه نمازگزاران را محکوم می‌کند. حمله روز جمعه به این مسجد درست یک روز پس از انتشار گزارش تازه سازمان ملل روی داد که اعلام کرده بود میزان تلفات غیرنظامیان در سه ماه گذشته در افغانستان نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۴۲ درصد افزایش یافته است.

بر اساس گزارش سازمان ملل، شمار کشته‌های ماه ژوئیه امسال بالاترین میزان کشته‌های یک ماه از زمانی است که این سازمان اقدام به ثبت آمار تلفات جنگ افغانستان کرد. همچنین بنابر این گزارش، در ۹ ماه نخست سال جاری میلادی بیش از ۲۵۰۰ غیرنظامی در افغانستان کشته و نزدیک به شش‌هزار تن زخمی شده‌اند و مسئولیت ۶۲ درصد از حملاتی که این تلفات را برجای گذاشت برعهده گروه‌های شبه‌نظامی بوده است.

واکنش‌های جهانی به این حادثه

انفجار ولایت ننگرهار واکنش‌های جهانی بسیاری را در پی‌داشت. سفارت ایتالیا در کابل با محکوم کردن این حادثه آنرا حمله«فجیع» خوانده است. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز این حمله را «اقدام تروریستی» خوانده و ضمن تسلیت و ابراز همدردی به دولت و ملت افغانستان بویژه خانواده قربانیان این اقدام را «وحشیانه» دانسته است. جان بس، سفر آمریکا در افغانستان نیز این حمله را محکوم کرده و گفته که «کشتن نمازگزارانی که به صورت صلح آمیز در کنار هم جمع شده بودند، غیر قابل قبول است.» او افزوده که تمام افغانها حق دارند در امنیت زندگی و با همدیگر عبادت کنند. آنتونیو گوترِش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز این حمله را محکوم و گفته که عاملان آن باید پاسخگو باشند. عفو بین الملل نیز این حمله را جنایت جنگی دانسته و افزوده افزایش تلفات غیر نظامیان در افغانستان نیاز به توجه جهانی دارند.

    

به‌رغم مخالفت جانسون

پارلمان بریتانیا به تعویق اجرای برگزیت رای داد

پارلمان بریتانیا روز شنبه ۲۷ مهر در نشستی فوق‌العاده، طرحی را به تصویب رساند که خواستار تعویق سه ماهه در اجرای خروج این کشور از اتحادیه اروپا می‌شود. اتحادیه اروپا ۲۵ مهر با طرح بوریس جانسون برای اجرای برگزیت موافقت کرده بود اما پارلمان بریتانیا نیز باید این طرح را تصویب می‌کرد. در جلسه روز شنبه پارلمان بریتانیا طرح اولیور لتوین به تصویب رسید که بر اساس آن، مهلت اجرای برگزیت که ۳۱ اکتبر (کمتر از دو هفته دیگر) است باید سه ماه به تعویق بیفتد و نخست‌وزیر طرح توضیحی اجرای برگزیت را به پارلمان ارائه کند. این طرح با ۳۲۲ رأی موافق در برابر ۳۰۶ رأی مخالف به تصویب رسید. بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، با رد تاخیر در اجرای خروج کشورش از اتحادیه اروپا گفت که برگزیت باید روز ۳۱ اکتبر اجرایی شود و برای درخواست تاخیر، با اتحادیه اروپا مذاکره نخواهم کرد.