سیدمحمد میرزامحمدزاده

بن ویدیمان، گزارشگر ارشد بین‌الملل خبرگزاری سی‌ان‌ان، در یادداشتی برای این خبرگزاری از بیهودگی جنگ آمریکا علیه داعش در جبهه‌های عراق و سوریه نوشت و تشریح کرد که با شانه خالی کردن آمریکا از بار مسئولیت در منطقه و تهاجم ترکیه، عناصر داعش به مقصود خود رسیدند. این گزارشگر که خود نبردهای بسیاری علیه داعش را پوشش داده و با عوامل مختلف داعش و ارتش کشورهای مختلف در زمان این درگیری‌ها مصاحبه کرده است، اقدام آمریکا برای خیانت به کردها را عاملی برای هدررفت جان و مال انسان‌ها برشمرده و عنوان می‌کند که جنگ علیه داعش آنچنان که مردم آمریکا فکر می‌کردند، نبود. این گزارشگر نوشت: اوایل سال جاری من حدوداً دو ماه را در شمال شرق سوریه گذراندم و در حال پوشش اخبار موضوعی بودم که همه ما (آمریکایی‌ها) فکر می‌کردیم آخرین نبرد علیه داعش باشد. حاکمیت داعش موسوم به خلافت که از بغداد تا غرب سوریه کشیده شده بود و بر بیش از ده‌ها میلیون نفر تسلط داشت، به شهر دور افتاده باغوز در کرانه رود فرات محدود شده بود. درنهایت این خلافت چیزی فراتر از گورستانی از زباله‌ها و خودروهای مسخره و اجساد جنگجویان داعش نبود. اما ما اشتباه می‌کردیم؛ این نبرد پایانی نبود.

هزاران جنگجوی داعش خود را تسلیم کرده‌ بودند و خیلی بیشتر از این تعداد، شامل بیوه‌ها، یتیم‌ها، همسران و کودکان آن‌ها، درنهایت به اردوگاه‌های بازداشت و زندان‌هایی منتقل شدند که در کنترل نیروهای دموکرات سوریه بود.

با این حال، تنها چند روز پس از حمله ارتش ترکیه و متحدان سوری‌اش به شمال شرق سوریه که هفته پیش اتفاق افتاد، صدها تن از این زندانیان گریختند و همچنان با تداوم تجاوزات و افزایش فشارها علیه نیروهای دموکرات سوریه، احتمال فرار بیشتر این زندانیان از این مراکز می‌رود. چند هفته پیش از سقوط باغوز، من با یکی از زنان داعشی مصاحبه‌ای داشتم. او به من گفت: خدا ما را امتحان می‌کند. نالایق‌ها خواهند رفت و نیکوکاران باقی خواهند ماند.  تعداد کمی از زنان داعشی یا جنگجویانی که با آن‌ها مصاحبه داشتم شکست را می‌پذیرفتند.

عمر، یک پناهجوی عرب که در سوریه بزرگ شده بود، به من گفت: شاید آمریکایی‌ها امروز بر جهان حکومت کنند؛ اما خداوند متعال به مسلمانان وعده داده است که درنهایت جهان به دست مسلمانان خواهد افتاد.

آن‌ها اصرار داشتند که این شکست موقت خواهد بود و قول دادند که داعش باز خواهد گشت و ظاهرا حق با آن‌ها بود.

حضور پراکنده جنگجویان داعشی 

در ماه سپتامبر (اواخر شهریور)، ابوبکر البغدادی، رهبر داعش، در پیامی صوتی به پیروان خود دستور داد به دیوارهای زندان‌ها و اردوگاه‌ها نفوذ و برادران خود را آزاد کنند؛ و اینگونه هم شد؛ همچنان که ترکیه تجاوزهای خود را مضاعف می‌کند، نیروهای دموکرات سوریه وادار به فراخوان مردان و زنان خود از سرتاسر منطقه و همچنین از نگهبانی زندان‌ها و اردوگاه‌های بازداشت می‌شوند تا آن‌ها را به خطوط مقدم جبهه بفرستند.

در اردوگاه الهول، جایی که هزاران عضو خانواده داعشی نگهداری می‌شوند، همین حالا زندانیان در حال اعمال فشار به زندانبان‌ها هستند. یک مقام نیروهای دموکرات سوریه روز جمعه گذشته به خبرگزاری سی‌ان‌ان گفته بود که زنان زندانی چادرهای خود را به آتش کشیده بودند و به کارکنان نیروهای دموکراتیک سوریه و ساختمان اداری زندان حمله می‌کردند. تسلیحات قاچاقی به داخل اردوگاه‌ها وارد شده است؛ عناصر تندرو  قوانین سختگیرانه به اصطلاح خلافت سابق را در این اردوگاه‌ها به اجرا گذاشته‌اند و مجازات‌های کشنده‌ای را برای افرادی که از مسیر منحرف شوند، به کار می‌گیرند.

مقامات پنتاگون ماه‌ها عنوان می‌کردند که هزاران مبارز و هوادار داعش در سرتاسر سوریه و عراق پراکنده هستند. حالا آن‌ها دائماً حملات تصادفی را انجام می‌دهند. آن‌ها ضعیف شده‌اند اما از بین نرفته‌اند.

داعش همواره از خلا‌های قدرتی برای به قدرت رسیدن بهره برده است و حالا یک خلا قدرتی در حال شکل‌گیری است.

جنگ علیه داعش که آن زمان در دوران باراک اوباما از سوی آمریکا کلید خورد و از سوی دونالد ترامپ، جانشین او دنبال شد، همه‌اش برای هیچ بود.

تسلیحات قاچاقی به داخل اردوگاه‌های بازداشت داعش وارد شده است؛ عناصر تندرو قوانین سختگیرانه به اصطلاح خلافت سابق را در این اردوگاه‌ها به اجرا گذاشته‌اند و مجازات‌های کشنده‌ای را برای افرادی که از مسیر منحرف شوند، به کار می‌گیرند

ما دیدیم که همزمان با تلاطم نبرد باغوز نیروهای ویژه بریتانیا و فرانسه، توپخانه‌ها و خمپاره‌‌اندازهای داعش در اطراف شهر را هدف قرار می‌دادند و همزمان هواپیماهای ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا اهداف زمینی را از بین می‌بردند. دیدیم که افسران اطلاعاتی بریتانیا و فرانسه هرکسی که در باغوز مانده بود را رصد و بازجویی می‌کردند.

نیروهای دموکراتیک سوریه از جمله کردها، عرب‌ها و مسیحیان در جبهه زمینی پیشروی می‌کردند و تله‌های مسخره، خودرو‌های بمب‌گذاری شده و بمب‌گذاران انتحاری را ساقط می‌کردند. نیروهای دموکراتیک سوریه می‌گفتند که بیش از 11 هزار تن از سربازانش، چه مرد و چه زن در این نبرد جان خود را از دست دادند. و حالا کمتر از یک هفته، همه آنچه که به دست آمده بود، قربانی شد و همه جان‌ها و مال‌هایی که در این راه رفته بود، بی‌ثمر ماند.

نیروهای ترک، در کنار همتایانشان در خاک سوریه، در حال له کردن نیروهای دموکراتیک سوریه هستند و حالا ارتش سوریه پس از دست یافتن به توافق دمشق با نیروهای کرد، وارد این معرکه می‌شود. آمریکا می‌گوید که این کشور خروج عامدانه از شمال شرق سوریه را در پیش گرفته، چراکه بر اساس گفته‌های مارک اسپر، وزیر دفاع ایالات‌متحده، نیروهای آمریکایی احتمالاً بین دو ارتش در دو جبهه مخالف که اختلافشان رو به فزونی است و وضعیت بسیار غیرقابل تحملی را ایجاد کرده، گرفتار شده‌اند.

گزارشگر سی‌ان‌ان نوشت: با یکی از زنان داعشی مصاحبه‌ای داشتم. او به من گفت: خدا ما را امتحان می‌کند. نالایق‌ها خواهند رفت و نیکوکاران باقی خواهند ماند.  تعداد کمی از زنان داعشی یا جنگجویانی که با آن‌ها مصاحبه داشتم شکست را می‌پذیرفتند

بنابراین ایالات‌متحده قصد دارد به این شرایط پایان دهد و از مهلکه بگریزد و به آن‌هایی که یک روز شانه به شانه سربازانش جنگیدند تا داعش را یکبار برای همیشه شکست دهد، (حداقل ما اینطور فکر می‌کردیم) پشت کنند. از دسامبر گذشته رئیس‌جمهور ترامپ در شتابی ناخوشایند برای بیرون کشیدن نیروهای آمریکایی از سوریه بود و ظاهراً اهمیتی برای عواقب اقدام خود قائل نبود.

و البته اصطلاح «خروج عامدانه» که مارک اسپر از آن سخن گفت، در ادبیات دولت آمریکا به معنای جمله‌ای بسیار ساده‌تر است: خیانت و عقب‌نشینی.