رازهای تکان دهنده دختر حاکم دوبی

یک سایت استرالیایی گزارشی را درباره دختر حاکم دوبی که در ۱۸ سالگی برای فرار از امارات تلاش کرده بود منتشر کرد.

سایت News.com استرالیا در گزارشی جزئیاتی را درباره شمسه آل مکتوم، دختر حاکم دوبی که در ۱۸ سالگی از کاخ پدرش فرار کرد اما بعدا در منطقه کمبریج انگلیس پیدا و به دوبی بازگردانده شد منتشر کرد. در این گزارش آمده است که در معرض حبس و شکنجه قرار گرفته است.

براساس جزئیاتی که مربی لطیفه آل مکتوم، خواهر شمسه فاش کرده، شمسه آل مکتوم برای خودکشی تلاش کرد و از زمان ربوده شدنش در سال ۲۰۰۰ در مناسبت‌های عمومی حضور نداشته است. وی در این سال از کاخ پدرش فرار کرد. در آن زمان ادعا شده بود که در خیابان‌های کمبریج پیدا شده و به دوبی بازگردانده شده است.

شمسه که اکنون ۳۷ ساله است در آن زمان از محدودیت‌های اعمال شده بر وی و زندگی‌اش ناراضی بود و بعد از اینکه پدرش به او گفت که هرگز نمی‌تواند به دانشگاه برود فرار کرد و بعد از دو ماه پیدا شد.

تینا یوهانین مربی فنلاندی لطیفه آل مکتوم در مصاحبه با این سایت جزئیات نگران کننده‌ای را از زندگی شمسه فاش کرد.

تینا یوهانین زمانی که دوست لطیفه بود با شمسه نیز آشنا شده بود. در سال ۲۰۰۱ خود لطیفه نیز قصد فرار داشت.

بعد از اینکه لطیفه با مربی‌اش صمیمی‌تر شد درباره برخورد بدی که خانواده‌اش با او دارند و اینکه سه سال در زندان بوده و در معرض شکنجه قرار گرفته زمانی که ۱۶ سالش بوده و قصد فرار داشته، با او صحبت کرد.

مارس ۲۰۱۸ یوهانین می‌خواست به لطیفه کمک کند از طریق کشتی به عمان فرار کند و از آن طریق فرار کنند یک افسر سابق در یگان دریایی فرانسه منتظر آن‌ها بود و تصمیم گرفتند که به هند و از آنجا به آمریکا بروند.

اما یگان کماندوی هند و امارات جلوی کشتی را گرفته و لطیفه را ربودند. بعد از اینکه لطیفه دو هفته را در زندان دوبی گذراند آزاد شد.

دسامبر ۲۰۱۸ خانواده حاکم امارات تصاویری را از لطیفه در کنار مری رابینسون، کمیسر سابق حقوق بشر و رئیس‌جمهوری سابق ایرلند منتشر کردند تا نشان بدهند که لطیفه در وضعیت سلامتی خوبی است و از توجه خانواده‌اش برخوردار است.

اما این تصویر که نشان از آشفتگی و ناراحتی شدید لطیفه می‌داد نگرانی‌هایی را درباره زندگی وی به وجود آورد اما سرنوشت خواهرش شمسه هنوز معلوم نیست. یوهانین تصویر نگران کننده‌ای از سرنوشت شمسه ارائه داد و گفت: شمسه سال ۲۰۰۰ در انگلیس ربوده و با زور به دوبی بازگردانده شد. او هشت سال در زندان بود و در معرض شکنجه قرار گرفت. لطیفه سال ۲۰۰۸ آزاد اما بعد از دو سال بازداشت شد. این بار در اتاقی در منزل مادرش بازداشت شد و به گفته یوهانین هنوز مسکن استفاده می‌کند.

یوهانین در جریان فعالیتش در دوبی دو بار با شمسه دیدار کرد. وی گفت: یک بار در یک مجتمع ورزشی خاندان حاکم با او دیدار کردم که بسیار آشفته و پریشان حال و ناراحت بود و وضعیت جسمانی خوبی نداشت. بعد از پنج سال او را در عروسی خواهرش در سال ۲۰۱۶ ملاقات کردم که تغییرات زیادی کرده بود وزنش را از دست داده بود طوری که اصلا قابل شناسایی نبود و گویی اشتهایش را از دست داده بود. لطیفه به من گفت که غذا نمی‌خورد و مثل زامبی‌ها شده است.

به گفته یوهانین شمسه برای خودکشی تلاش کرده بود. قبل از فرارش در سال ۲۰۱۸ لطیفه ویدیویی را منتشر و در آن درباره زندگی هولناکی که خواهرش شمسه و بقیه دختران خاندان حاکم امارات دارند صحبت کرده بود. وی درباره شکنجه‌اش در زندان نیز صحبت کرده بود.