ماجرای هواپیمای اوکراینی و موشکی که به گفته ستاد کل نیروهای مسلح ایران به اشتباه و بر اثر «خطای انسانی» به آن اصابت کرد، به مجلس شورای اسلامی کشید. دیروز حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران در مجلس حاضر شد تا در جلسه‌ای غیرعلنی درباره این حادثه توضیح دهد.  

آنچه پشت درهای بسته گفته شد بر کسی هویدا نیست؛ هرچند که برخی نمایندگان مجلس نقل‌قول‌هایی را از فرمانده کل سپاه مطرح کردند اما در جلسه علنی مجلس عمده اعتراضات نمایندگان به تاخیر سه روزه در اعلام اصابت موشک از سوی نیروهای پدافندی خودی به این هواپیما بود و سوال اصلی دیگر آنها نیز این بود که چگونه این اتفاق رخ داده است. 

علی ساری، عضو کمیسیون اجتماعی در تذکر شفاهی جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی در همین خصوص گفت: چرا با وجود اینکه اپراتور سامانه موشکی اقدام خطا داشته و مقامات رده بالا اطلاع دقیق از این موضوع داشتند؛ تا سه روز موضوع مخفی نگه داشته شد و داده‌های خلاف واقع از رسانه ملی پخش شد؟ مشخص شود که علت قطع سیستم ارتباطی سامانه پدافند با اتاق کنترل چیست؟ داده‌های شلیک موشک‌های کروز دشمن توسط چه کسانی پخش شد و چرا تایید و عدم تایید آن برای سامانه‌های پدافندی حل و فصل نشد؟

عمده صحبت نمایندگان پیرامون تشکر از سپاه بود

اما پاسخ فرمانده کل سپاه به این سوالات چه بوده است؟ پس از پایان جلسه علیرضا رحیمی، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره اینکه در این جلسه چه گذشته و فرمانده کل سپاه چه توضیحاتی ارائه کرده است، به ایسنا گفت: انتظار نمایندگان این بود که بیشتر به سوالات جواب داده شود اما فرصت طرح سوالات محدود بود. نمایندگان به قید قرعه در همان فرصت محدود به بیان توضیحاتی پرداختند که در بین آنها اعضای فراکسیون امید نبودند چون نام آنها به قید قرعه بیرون نیامده بود. لذا عمده صحبت نمایندگان هم پیرامون تشکر از زحمات سپاه و تامین امنیت بود و کمتر فضای چالشی برای طرح سوالات ایجاد شد.

وی با اشاره به صحبت‌های سردار سلامی اظهار کرد: ایشان از مردم عذرخواهی کرد. قالب صحبت‌هایش در محور حساسیت آسمان ایران در زمان حمله موشکی به پایگاه‌های آمریکا در عراق و بعد از آن سقوط هواپیمای اوکراینی بود. حساسیتی که نمایندگان درک می‌کنند ولی باز هم ایشان جزئیات بیشتری از تهدیدهای آمریکا و ترامپ و آمادگی نیروهای مسلح ارائه کرد.

چرا پروازها متوقف نشدند

این عضو هیات رئیسه مجلس ادامه داد: سردار سلامی درباره اینکه چرا زمان حمله به پایگاه آمریکایی، پروازهای مسافربری متوقف نشده گفت که مسئولیت پروازهای مسافربری با سپاه نیست. لذا سپاه مسئولیتی برای توقف پروازهای مسافربری ندارد. این موضوع مهمی بود اما همچنان ابهامات و سوالات زیادی در ذهن نمایندگان وجود دارد.

رحیمی درباره اعلام این حادثه بعد از ۴۸ ساعت گفت: سردار سلامی همان توضیحات سردار جلالی را داد که ۴۸ ساعت مشغول بررسی دقیق حادثه بودند. چون شلیک صورت گرفته بر این اساس بوده که هدف‌شان کروز و نه هواپیما بوده است. وی در پایان درباره اینکه چرا قبل از بیانیه ستاد کل سازمان هواپیمایی با قاطعیت علت سقوط هواپیما را نقص فنی اعلام می‌کرد، گفت: سردار سلامی توضیح داد که سازمان هواپیمایی کشور دستوری درباره نحوه موضع‌گیری نداده بودند و تمامی مواضع اعلام شده از سمت خودشان بوده چون آنها اطلاعی از این اتفاق نداشتند.

عضو هیأت رئیسه مجلس: سردار سلامی درباره اینکه چرا در زمان حمله به پایگاه آمریکایی پروازهای مسافربری متوقف نشده گفت که مسئولیت پروازهای مسافربری با سپاه نیست و سپاه مسئولیتی برای توقف پروازهای مسافربری ندارد

چرا پس از سه روز تاخیر؟ 

اسدالله عباسی، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس نیز در جمع خبرنگاران درباره اظهارات فرمانده سپاه پیرامون حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی در جلسه غیر علنی گفت: اگر بررسی‌ها بر اساس جعبه سیاه و سایر مدارک صورت می‌گرفت هفته‌ها و شاید سال‌ها طول می‌کشید، اما چون بررسی تیم نیرو‌های مسلح از سامانه، علائم و مستندات بوده بعد از چند روز علت مشخص شده است.

وی همچنین دلیل سردار سلامی برای علت اعلام نشدن این حادثه در همان روز را آماده‌باش و در صحنه جنگ بودن همه فرمانده‌ها عنوان کرد.

کاش من هم یکی از مسافران پرواز بودم

پس از جلسه غیرعلنی با فرمانده سپاه پاسداران، جلسه علنی مجلس برگزار شد. برخی از نمایندگان همچنان سوالات و ابهاماتی را مطرح می‌کردند و خواستار برگزاری جلسه علنی در این خصوص بودند. اما به طور کلی این جلسه که به نظر می‌رسید متاثر از جلسه غیرعلنی ساعاتی قبل بود، به نطق نمایندگان در تقدیر از زحمات سپاه پاسداران گذشت.  مهرداد لاهوتی، نماینده لنگرود با اشاره به حضور سردار سلامی در مجلس گفت: سردار سلامی در جلسه غیر علنی مجلس در مورد حادثه سقوط هواپیمای اوکراین و علت آن بسیار متاثر بود و گفت: «ای کاش من هم یکی از مسافران آن پرواز بودم.»

وی با اشاره به اظهارات سلامی و دهقان یادآور شد: آنچه برای نمایندگان توضیح داده شد این بود که شهادت سردار سلیمانی برای کشور ضایعه‌ی بزرگی بوده و باید اقدامی در مقابل آن انجام و ضربه‌ای به آمریکا زده می‌شد. از سوی دیگر آمریکایی‌ها تهدید کرده بودند که ۵۲ نقطه ایران را می‌زنند و بعد از حمله به پایگاه عین‌الاسد پهبادها و بالگردهایشان خسارت سنگینی داشت. ما باید در آن شرایط در آماده باش کامل می‌بودیم که متاسفانه این اشتباه رخ داد و در مورد علت تاخیر در اعلام علت حادثه هم توجیهی داشتند و می‌گفتند نیاز بوده بررسی‌هایی انجام شود که این کار ۴۸ ساعت زمان برد. 

حمایت قاطع از سپاه پاسداران

در نهایت ۱۸۶ نماینده مجلس با امضای بیانیه‌ای اعلام کردند که اجازه سوءاستفاده به دشمنان را در ماجرای سقوط هواپیمای اوکراینی نخواهند داد.

رحیمی درباره حضور فرمانده کل سپاه در مجلس گفت: فرصت طرح سوالات محدود بود و عمده صحبت نمایندگان هم پیرامون تشکر از زحمات سپاه و تامین امنیت بود؛ لذا کمتر فضای چالشی برای طرح سوالات ایجاد شد

در بخشی از این بیانیه آمده است: «ما نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی از اینکه هم‌سنگران شهید سرافراز سپهبد قاسم سلیمانی با صداقت تمام اعلام نمودند این اقدام بر اثر اشتباه انسانی بوده و خود را مسئول می‌دانند تشکر می‌نمائیم، خضوع و تکریم سردار سرافراز سپاه اسلامی سردار سرلشکر سلامی در جلسه امروز مجلس و سخنان ایشان که از عمق صداقت ایشان نشأت می‌گرفت و لاجرم بر دل می‌نشست، بیانگر این واقعیت است که سپاهیان سبزپوش و عزیز ما خود را فدایی مردم می‌دانند و این را انتخاب خود می‌دانند و در مقابل در کنار مردم و خانواده‌های داغدار و عزیز این شهدای عزیز، به آمریکا و اذناب او که از هر فرصتی برای ضربه زدن به ملت قهرمان ایران اسلامی سوءاستفاده می‌کنند، اعلام می‌داریم که فراموش نمی‌کنیم در یک رویارویی شرافتمندانه و قدرتمندانه با رژیم آمریکای جنایتکار هستیم و اجازه نمی‌دهیم اشتباه یک عضو خانواده باعث سوءاستفاده دشمنان گردد.» این 180 نماینده مجلس در پایان بیانیه خود تاکید کردند: «ما نمایندگان مجلس بدین وسیله حمایت قاطع خود را از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک نهاد انقلابی و برنامه‌ها و اقدامات این سازمان در پشتیبانی و حمایت از مردم و نظام اعلام می‌داریم.»