شهادت سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که روز جمعه همراه چند تن از همراهان خود ازجمله فرماندهان و رزمندگان حشدالشعبی در حمله هوایی نیروهای آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد به وقوع پیوست؛ واکنش اهالی سینما را به‌ دنبال داشت. بخشی از این واکنش‌ها به شرح زیر است.

نگین سلیمانی شاهدان این سرزمین بود

خانه سینما در پیامی شهادت سردار قاسم سلیمانی را تسلیت گفت.

متن پیام از این قرار است:

«او هم به دیدار حق شتافت

او که امانتدار و حامل نگین سلیمانی شاهدان به خون غلتیده این سرزمین بود، خود به دیدار یار و دیار حق پیوست.

خانه سینما و هنرمندان سینمای ایران همراه ملت قهرمان، صبور و صلح‌طلب ایران این جنایت را محکوم کرده و از همه هنرمندان جهان می‌خواهد در نفی خشونت و تروریسم ما را همراهی کنند.» 

«سردار» در خاطر ملت ماندگار خواهد بود

مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی نیز در پیامی قاسم سلیمانی را «سردار شهید ملی» نامید و پیام تسلیتی صادر کرد.

در بخشی از پیام تسلیت علیرضا تابش آمده است: «سردار شهید ملی در خاطر ملت ایران ماندگار خواهد بود و هنرمندان سینمای ایران ترور قهرمان محبوب مردم میهنشان را محکوم می‌کنند.»

روایت سینه‌ستبران ناتمام نخواهد ماند

همچنین فرشته طائرپور، رئیس انجمن کارفرمایی تهیه‌کنندگان سینمای ایران (اکت) در این خصوص نوشته است:

«انجمن کارفرمایی تهیه‌کنندگان سینمای ایران(اکت) در راستای نفی هر شیوه از تروریسم و هرگونه خشونت، ترور سردار قاسم سلیمانی را در دیاری که همواره حکایت از شهادت مردان خداجوی داشته تسلیت گفته و باور دارد که روایت جنایت حکومت‌های جنگ‌طلب و سلحشورانی که سینه ستبران جنگ‌های نابرابر بوده‌اند، در دفتر تاریخ جهان، ناتمام نخواهد ماند.»

جرمش نابود کردن داعش بود

ابراهیم داروغه‌زاده، دبیر سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر نیز در پی شهادت سردار سلیمانی در عراق در پیامی توئیتری نوشت: «شهادت هنر مردان خداست. جرمش نابود کردن داعش در سوریه و عراق بود که برای آمریکا خیلی گران تمام شد.»

حق هم همین بود که پایان کار سردار، شهادت باشد

انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در پی شهادت سردار سلیمانی بیانیه‌ای صادر کرد. در این بیانیه آمده است: «حق هم همین بود که پایان کار سردار جان‌های پاک و خالص، فرمانده قهرمان و پیشتاز جبهه بزرگ مستضعفان، عزیز دل و آرام جان مظلومان جهان، و دشمن سرسخت و خستگی‌ناپذیر شیطان بزرگ؛ حاج قاسم سلیمانی دلاور به نوشیدن جام شیرین شهادت ختم شود، و لحظه شهادتش به‌عنوان نقطه عطف تاریخ مقاومت، آغاز مسیر هموار پیروزی نهایی جبهه اسلام ناب محمدی (ص) بر جبهه کفر و نفاق را باعث گردد.

انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، به عنوان بخشی از جبهه قدرتمند و جهانی مقاومت و به نمایندگی از سوی دست‌اندرکاران، هنرمندان، و سینماگران انقلاب و دفاع مقدس ضمن تبریک و تسلیت شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و عزیز شهید ابومهدی المهندس و دیگر شهدای گرانقدر این جبهه، بر ادامه راه پرفیض و پر صلابت آنان تاکید کرده، از خداوند بزرگ برای امت اسلام، مردم قهرمان ایران، و مستضعفان جهان صبر و پایداری روزافزون را مسئلت می‌نماید.»

باید اجرش را می‌ستاند

ازسوی دیگر،‌ حسین انتظامی، رئیس سازمان سینمایی در پی شهادت سردار قاسم سلیمانی نوشت: پایان عمر سردار سلیمانی جز با شهادت از شکوری خدا بعید بود. با خاتمه جنگ‌تحمیلی، «در باغ شهادت» بسته شد؛ اما نه برای مجاهدان واقعی و‌ مخلص که باید اجرشان را می‌ستاندند. خدا نشان داد که برای «و منهم من ینتظر» حساب خاص دارد.

 شهادت سردار همه را متاثر کرد

علی نصیریان هم در ارتباط با این واقعه به خبرنگار ایرنا گفت: خبر شهادت سردار سلیمانی باعث تاثر و تاسف همه ایرانیان شد.

این سینماگر پیشکسوت افزود: خبر شهادت سردار بزرگ ایران برای هر فردی ناراحت‌کننده است آنقدر که حتی به این خبر فکر هم نمی‌توانم بکنم.

وی تصریح کرد: رفتار کسانی که ناجوانمردانه خون این سردار بزرگ ایران را به زمین ریخت از یادها نخواهد رفت.

نصیریان در پایان گفت: بغض‌ام اجازه نمی‌دهد بیش از این درباره این شهید والا مقام سخن بگویم.

هر پیشوند و پسوندی کنار نام او اضافه است

 ابراهیم حاتمی کیا نیز به دنبال شهادت قاسم سلیمانی نوشت:

«هوالمحبوب

بارها با عطش او را در آغوش کشیدم و وقت جدایی خودم را تشنه‌تر دیدم.

راستی چه خلعتی جز شهادت برای او زیبنده بود، ولی از محضر شهدا اجازه می‌خواهم بگویم، حاج قاسم سلیمانی نامی است که هر پیشوند و پسوندی در کنار نامش اضافه جلوه می‌کند. حاج قاسم سلیمانی یعنی همه این القاب. یادش جاودانه باد.»

قلبش برای امنیت ایران می‌تپید

همچنین مجید مجیدی، کارگردان سرشناس سینما در یادداشتی برای شهادت سردار سلیمانی نوشت:

«شهادت شجاعانه سردار سرافراز اسلام حاج قاسم سلیمانی و رجعت روح والایشان به درگاه ابدیت را تبریک و تسلیت عرض می‌نمایم .

به‌راستی در این وانفسا زیبنده‌ترین لباسی که بر تن ایشان می‌توانست مزین شود و قامت بگیرد، لباس زیبای شهادت بود. یادش گرامی و نامش بلند باد که در سرتاسر عمر پر برکت‌شان همواره ضربان قلبش برای ایجاد امنیت در کشور پهناور ایران اسلامی تپید و مانند سربازی بی‌ادعا ذره‌ای از هدف متعالی‌اش پا پس نکشید.

بدون شک خون مطهر ایشان پایمال نمی‌شود و از برکت این عروج، فانوس پرفروغی روشن می‌شود که تاثیر چشمگیری خواهد داشت بر قدرت یافتن و شکوفایی ایران اسلامی.»

اجازه بدهید خودمان جواب ترامپ را بدهیم 

ترور سردار قاسمی تنها واکنش سینماگران ایرانی را درپی نداشت؛ فیلمسازان و بازیگران آمریکایی نیز به این اقدام ددمنشانه ترامپ، واکنش نشان دادند. در همین راستا، کارگردان و مستندساز آمریکایی از مقام معظم رهبری تقاضا کرد تا ایران پاسخ شهادت سردار قاسم سلیمانی را با خشونت ندهد و اجازه بدهد مردم آمریکا پاسخ این رفتار ترامپ را به صورت مسالمت‌آمیز بدهند.

مایکل مور که در روزهای گذشته واکنش‌هایی را به رفتار تروریستی ترامپ انجام داده بود، دیروز در توئیتر خود نوشت: من در حال نگارش نامه و جمع‌آوری امضا برای آن خطاب به رهبر ایران هستم.

وی ادامه داد: در این نامه از ایشان تقاضا می‌کنم تا پاسخِ حمله‌ دولت آمریکا به سردارِ بلندمرتبه ایرانی قاسم سلیمانی را با خشونت ندهند و اجازه بدهند تا من و مردم آمریکا پاسخ این رفتار ترامپ را به صورت مسالمت‌آمیز بدهیم.

کشتن از راه دور تنها روش دیپلماسی ترامپ است 

همچنین استیفن کینگ، نویسنده آمریکایی که آثار سینمایی شناخته شده‌ای همچون درخشش، رستگاری در شاوشنگ، میزری و مسیر سبز براساس کتاب‌های وی ساخته شده است، با انتشار متنی به شهادت قاسم سلیمانی و رفتار ترامپ با مردم ایران واکنش نشان داد.

استیفن کینگ در توئیتر خود نوشت: کسی می‌خواهد آتش مبارزه با ایران را روشن کند که در زمان جنگ ویتنام قصد داشت مرغداری بزند. اگر تو مرد مبارزه بودی در زمان جنگ ویتنام خودت را ثابت می‌کردی. دستور کشتن از راه دور تنها روشی است که ترامپ در دیپلماسی بلد است البته او می‌تواند با مقامات کره شمالی و روسیه نیز گرم بگیرد.