پس از تهدید دو روز پیش ترامپ مبنی بر حمله به 52 نقطه در ایران که به گفته او برخی از آنها دارای ارزش بالای فرهنگی هستند، بسیاری گمان کردند که او نتوانسته منظور خود را به درستی بیان کند و منظور او دقیقا اماکن فرهنگی نبوده است و سوء تفاهمی پیش آمده است. 

اما دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز گذشته مجددا بر حمله به «اماکن فرهنگی مهم» ایران در صورت انتقام‌ تهران پس از به شهادت رساندن سپهبد قاسم سلیمانی تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از نیویورک تایمز، او که به شدت به خاطر توییت روز گذشته‌اش از سوی رسانه‌ها و افکار عمومی دنیا زیر فشار است، با تکرار ادعاهای خود علیه ایران گفت: «آنها مجاز به کشتن مردم ما هستند. آنها مجاز هستند که مردم ما را شکنجه کرده و مورد آزار و اذیت قرار دهند. آنها مجاز به استفاده از بمب‌های کنار جاده‌ای و منفجر کردن مردم ما هستند اما ما اجازه نداریم مراکز فرهنگی آنها را لمس کنیم؟ نه اینطور نمی‌شود!»

پاسخ سفیر چین در ایران به ترامپ

به دنبال تکرار این تهدید، واکنش‌ها به آن نیز افزایش یافته است. روز گذشته «چانگ هوا»، سفیر تام‌الاختیار جمهوری خلق چین در ایران در صفحه توئیتری خود، تصاویری از ورودی مسجد امام (ره) در میدان اصفهان، باغ فین در کاشان، خانه طباطبایی‌ها در کاشان و عمارت عالی‌قاپو در میدان نقش جهان اصفهان را در کنار یکدیگر منتشر کرد و نوشت: «میراث فرهنگی جهانی متعلق به تمام بشریت است.» حدود ۱۲ ساعت پس از انتشار این توییت توسط  چانگ هوا؛ بیش از ۱۶۰ نفر آن را در فضای مجازی در توییتر بازنشر دادند.

واکنش یکی از 52 نفر

از دیگر واکنش‌های خبرساز، گفتگوی جان لیمبرت با یک رسانه آمریکایی‌ است. او یکی از ۵۲ دیپلمات آمریکایی است که در سال ۱۳۵۷ و در پی قطع روابط واشنگتن با تهران، ایران را ترک کردند. ترامپ گفته است که در صورت انتقام ایران، به تلافی گروگان گرفته شدن آن 52 نفر، 52 نقطه در تهران را هدف قرار خواهد داد. 

لیمبرت به شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفت: من شخصا نمی‌خواهم بخشی از تصمیم‌های ترامپ برای کشتن مردم یا منفجر کردن اماکن فرهنگی باشم. وی در جمله‌ای طعنه آمیز خطاب به ترامپ تصریح کرد: آقای ترامپ اگر الان حرف‌های من را می‌شنوید، به شما می‌گویم که اصلا حاضر نیستم خودتان را به خاطر من به زحمت بیاندازید!