رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور مهمترین هدف دشمنان از به راه انداختن غائله آبان را «سوریه‌سازی» ایران خواند و گفت: شبکه‌های اجتماعی خارج پایه در مدیریت اغتشاشات و آشوب‌گری‌ها نقش ویژه‌ای داشتند و با توجه به کارکردهای جدید در حال تشکیل یک دولت در سایه هستند. به گزارش ایلنا، سردار غلامرضا جلالی در نشست تبیین علل بروز ناآرامی‌های آبان ۹۸، با بیان اینکه ارائه یک تحلیل جامع از غائله آبان، نیازمند گذر زمان برای روشن شدن زوایای مختلف آن است تا به درک درستی از این مسئله پیچیده برسیم، تصریح کرد: این ماجرا، کاملا پیچیده، عمیق و چندبُعدی بود.

فعال شدن ۴ قرارگاه سایبری علیه ایران

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه ترامپ که در جبهه نظامی شکست خورده بود به سراغ جبهه اقتصادی و سایبری رفت، تصریح کرد: در حالیکه آمریکایی‌ها ادعا دارند در جنگ سایبری علیه ما حملاتی را داشته‌اند ولی توان دفاع سایبری کشور، به نحوی بوده است که ما اثری از این حمله در زیرساخت‌ها مشاهده نمی‌کنیم.

به گفته وی در حوزه جنگ اقتصادی نیز اصلی‌ترین هدف آمریکا از تحریم‌های اقتصادی ایجاد نارضایتی‌های اجتماعی در ایران و سوء استفاده از اعتراضات معیشتی مردم بوده است.

سردار جلالی توضیح داد: در حوادث آبان به نوعی معاندین انقلاب، با تمام ظرفیت خود در حوزه رسانه و فضای مجازی، تحت حمایت آمریکا، گرد هم آمدند و ۴ قرارگاه سایبری فعال در حوزه شناختی، علیه ایران فعال شد.

شبکه‌های اجتماعی مرکز فرماندهی و کنترل اغتشاشات

سردار جلالی با بیان اینکه آنچه سبب شد دشمن و عُمالش بتوانند در غائله آبان نقش ایفا کنند شبکه‌های اجتماعی خارج پایه بود، تصریح کرد: متاسفانه در سال‌های گذشته بخش عمده‌ای از مخاطبان فعال رسانه‌ای در همین شبکه‌های اجتماعی خارج‌پایه ساماندهی شده‌اند و این شبکه‌ها با پدید آوردن یک کلان داده (BIG DATA) به نوعی سیستم فرماندهی و کنترلی را در اختیار دشمن قرار می‌دهند.

وی با بیان اینکه ما معتقدیم اینکه این ظرفیت در اختیار دشمن قرار گرفته یک اقدام سهلاندیشانه است، توضیح داد: اساس جنگ‌ شناختی، تولید، مدیریت و هدایت افکار عمومی است که شبکه‌های اجتماعی خارج پایه، تمام این ظرفیت را در اختیار دشمن قرار می‌دهند و این در حالیست که متاسفانه در کشور برخی به‌ دلیل رویکردهای عوام‌فریبانه، به نوعی خواهان استمرار فعالیت شبکه‌های اجتماعی خارج پایه هستند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه وقتی اینترنت در غائله آبان البته با اندکی تعلل قطع شد به نوعی آبی بر آتش فتنه آشوب بود، ادامه داد: این اتفاق نشان داد این اغتشاشات عملا با شبکه‌های اجتماعی مدیریت می‌شود و شما اگر دسترسی به شبکه‌های اجتماعی خارج پایه را قطع کنید می‌‎توانید آشوب و تخریبگری‌ها را پایان دهید. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که ارتباط مستقیمی بین امنیت مردم و شبکه‌های اجتماعی وجود دارد. ضمن اینکه باید در نظر بگیریم که شبکه‌های اجتماعی، امروز تنها نقش پیام‌رسانی را ایفا نمی‌کنند و در حوزه‌های وسیعی ورود کرده‌اند.