محبوبه ولی

دومینیک راب، وزیر امور خارجه انگلیس قرار است پس فردا به واشنگتن سفر کند تا درباره پس‌لرزه‌های ترور سردار ایرانی با مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا گفتگو کند. او پیش از این سفر با وزاری خارجه فرانسه و آلمان نیز گفتگو خواهد کرد. اروپایی‌ها در چند روز گذشته مکرر ایران را به خویشتنداری فراخوانده‌اند. آلمان از اتریش خواسته تا بار دیگر میزبان نشستی میان ایران و آمریکا باشد. اتریش نیز دیروز برای میزبانی از این نشست اعلام آمادگی کرد.

«سباستین کورتس»، صدراعظم اتریش در گفت وگو با روزنامه آلمانی «بیلدام زونتاگ»، با بیان اینکه در شرایط حاضر فرصت کمی برای گفت وگو و مذاکره میان ایران و آمریکا وجود دارد، گفت: «شهر وین آماده است در صورتی که ایران و آمریکا بخواهند تا مذاکرات دیگری را آغاز کنند، محل این گفت‌وگوها باشد.»

او ادامه داده است: «در زمان حاضر موضوع مهم، جلوگیری از وخامت اوضاع است و دیپلماسی، تنها مسیر درست در شرایط حاضر است.»

بابی که ترامپ بست

علاوه بر اروپا، در منطقه نیز کشورهای بسیاری خواستار کظم غیظ ایران هستند. وزارت خارجه عمان روز گذشته در بیانیه‌ای ضمن اعلام آمادگی برای حل اختلافات ایران و آمریکا، تصریح کرد: «عمان از دو طرف می‌خواهد که از طریق گفت‌وگو و راه‌های دیپلماتیک اختلافات خود را حل کنند و به درگیری‌های منطقه پایان دهند.»

برای ایران اما ترور یک مقام بلندپایه نظامی، آن هم شخصی مانند سردار سلیمانی به معنی اعلان جنگ است؛ هرچند که ایران تاکید می‌کند قصد جنگ ندارد؛ اما در عین حال در پاسخ به میانجی‌ها و واسطه‌ها نیز عنوان می‌کند که دیگر جایی برای سازش یا مذاکره نمانده است. 

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه دیروز در نشست خبری خود درباره همین توصیه‌ها و میانجی‌گری‌ها، به حضور دو روز پیش وزیر خارجه قطر در ایران اشاره کرد و گفت: «طرف‌های مقابل خواستار خویشتنداری و نه میانجی‌گری بودند و ما جواب دادیم که خویشتنداری حدی دارد و آنها که خواستار خویشتنداری ما هستند، باید پیش از آن آمریکا را متقاعد به عدم اجرای چنین کارهای نابخردانه‌ای کنند.»

آمریکا به 52 سایت در داخل ایران حمله خواهد کرد

در چنین شرایطی که تمامی کشورها سعی در آرام کردن اوضاع و تسکین ایران هستند، دونالد ترامپ تهدیدهای تازه و عجیبی می‌کند. او در واکنش به هشدار انتقام ایران، در صفحه توئیتری خود نوشته است که «در صورتی که ایران به هر آمریکایی یا منافع آمریکا حمله کند، آمریکا به 52 سایت در داخل ایران (به نمایندگی از 52 آمریکایی که ایران سال‌ها پیش به گروگان گرفته بود) حمله خواهد کرد که برخی از آنها برای ایران و فرهنگ ایران  بسیار مهم است و این اهداف و خود ایران بسیار سریع و خیلی سخت مورد هدف قرار خواهند گرفت. آمریکا تهدید بیشتری نمی‌خواهد.»

اما چرا مراکز فرهنگی؟! مراکزی که میراث بشریت هستند. پنداری که چنگیزخان مغول از گور برخاسته و با اسب به تاخت خود را از 800 سال پیش به زمان اکنون رسانده است. دو سال پیش «پیتر فرانکوپان»، استاد تاریخ بیزانس در دانشگاه آکسفورد، مقاله‌ای در روزنامه «داگنز نیتر»، بزرگترین روزنامه سوئدی درباره شباهت‌های دونالد ترامپ و چنگیزخان مغول نوشت. او در این مقاله نوشته بود که «رهبر مغول به خشونت زیاد مشهور بود؛ مثلا در شهرهای مرو و نیشابور دستور داده بود که همه انسان‌ها، حتی حیوانات را هم بکشند و با این روش، چنان ترسی در دل دیگران انداخت که نخواهند در برابر او مقاومت کنند. ترامپ هم همین روش چنگیز را در پیش گرفت؛ موشک‌باران سوریه، انداختن بزرگترین بمب دنیا در افغانستان، فرستادن ناو هواپیمابر به سواحل کره، تهدید کره شمالی به نابودی کامل و ...»

حماقتی که ایران را  بسیج خواهد کرد

این استاد تاریخ بیزانس ادامه داده بود: «روش تصمیم‌گیری ترامپ هم مانند چنگیز، فردگرایانه و متکی به خود است. کسانی که قانون بازی او را بپذیرند، وارد حلقه دوستانش می‌شوند و پاداش می‌گیرند؛ مانند عربستان که به عنوان پاداش، میلیاردها دلار تسلیحات زیبا دریافت می‌کند چون «هیچ‌کس مانند آمریکا نمی‌تواند چنین کار خوبی را انجام دهد.» در جبهه دیگر، قطر که می‌خواست نقش میانه را بازی کند، قربانی بازی بزرگ شد.»

نه تنها پیتر فراکوپان، بلکه افراد بسیار دیگری در جهان نیز بارها به شباهت چهل و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا و چنگیز پی برده‌اند. تابستان امسال وقتی ترامپ در کنفرانس خبری مشترکی با عمران خان، نخست وزیر پاکستان گفت که اگر می‌خواسته می‌توانسته افغانستان را از روی زمین محو کند! زاخیلوال، سفیر سابق افغانستان در پاکستان در بیانیه‌ای گفت که ترامپ با این حرف او را به یاد چنگیز انداخته است.

حالا دونالد ترامپ با تهدید ایران به حمله به مراکز فرهنگی، بر شباهتش به یکی از خونخوارترین شخصیت‌های تاریخ صحه گذاشته است؛ به ویژه که حمله چنگیز به بنیان‌های فرهنگی سرزمین‌های که به آنها حمله‌ور می‌شد، از روایت‌های مکرر تاریخ است.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به سفر مقامات قطری به ایران، گفت: طرف‌های مقابل خواستار خویشتنداری بودند و ما جواب دادیم که خویشتنداری حدی دارد و آنها که خواستار خویشتنداری ما هستند، باید پیش از آن آمریکا را متقاعد به عدم اجرای چنین کارهای نابخردانه‌ای کنند

بسیاری انتظار تهدید مراکز نظامی یا حتی تاسیسات نفتی را داشتند، اما ترامپ با یاد کردن از مراکز فرهنگی، بار دیگر جهان را با یکی دیگر از هنجارشکنی‌هایش مواجه کرد. حالا اما بسیاری تاکید می‌کنند که اگر ترامپ مرتکب چنین اقدامی شود، تمام ایران را علیه خود بسیج خواهد کرد.

 واکنش‌ها به تهدید تازه ترامپ

به‌رغم تهدید ترامپ، مقامات نظامی و دولتی در ایران اما همچنان بر تصمیم خود برای گرفتن انتقامی سخت پابرجا هستند و اینگونه عنوان می‌کنند که آمادگی هرگونه درگیری را دارند. 

امیر سرلشکر عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش دیروز در واکنش به اظهارات ترامپ مبنی بر اینکه در صورت هر اقدام از سوی ایران، آمریکا ۵۲ دو نقطه از ایران را هدف قرار می‌دهد، گفت: «در یک درگیری احتمالی در آینده که بعید می‌دانم جرات انجام این کار را داشته باشند؛ مشخص خواهد شد که این اعداد ۵ و ۲ به کجا تعلق خواهد داشت.»

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز در صفحه توئیتری خود نوشت: «دونالد ترامپ که با ترور‌های بزدلانه روز جمعه، مرتکب نقض شدید قوانین بین‌المللی شده است، بار دیگر تهدید به ارتکاب نقض جدید «هنجار بنیادین» شده است.» وی با تاکید بر اینکه «هدف گرفتن مکان‌های فرهنگی یک جرم جنگی است»، افزود: «خواه با لگد یا فریاد، پایان حضور شرورانه آمریکا در غرب آسیا آغاز شده است.»

 یک انتقام غافلگیرکننده

مجتبی ذوالنور، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم در واکنش به ایسنا اظهار کرده است: «اگر آنها بخواهند ۵۲ نقطه ما را بزنند ما از آنها به تعداد آیات قرآن سیبل داریم و به تعداد ۱۲۴ هزار پیغمبر، ۱۲۴هزار نفر از آنها را می‌زنیم و هدف قرار می‌دهیم. امروز عمده قوای آنها در منطقه زیر سیبل و آتش ما است. از ۳۶ پایگاهی که آمریکایی‌ها در منطقه دارند یعنی بحرین به عنوان نزدیک‌ترین پایگاه و جزیره دیه‌گو گارسیا در اقیانوس هند به عنوان دورترین پایگاه همه در برد موشک‌های ما قرار دارند.»

به نظر می‌رسد ایران قصد دارد برای ضربه به آمریکا بسیار حساب شده و غیرقابل پیش‌بینی عمل کند؛ آنچنانکه جانشین قرارگاه ثارالله دیروز با تاکید بر اینکه حتما به آمریکایی‌ها ضربه خواهیم زد، تصریح کرد: زمان و مکان آن را خودمان انتخاب می‌کنیم

او این را هم گفته است که «بی‌عقلی و بی‌شعوری ترامپ ممکن است او را وادار کند دست به هر کاری بزند. اما این طور نیست که دست جمهوری اسلامی بسته باشد. مطمئن باشید ما به آنها آسیب زیادی خواهیم زد.»

علی رغم این تهدیدات آشکار، اما به نظر می‌رسد ایران قصد دارد برای ضربه به آمریکا بسیار حساب شده و غیرقابل پیش‌بینی عمل کند؛ آنچنانکه سردار اسماعیل کوثری، جانشین قرارگاه ثارالله دیروز در مراسم یادبود سردار سلیمانی، با تاکید بر اینکه حتما به آمریکایی‌ها ضربه خواهیم زد، تصریح کرد: زمان و مکان آن را خودمان انتخاب می‌کنیم.