با نام اختصاری «اوسک»؛

اوپکِ زعفران تشکیل می‌شود

یک فعال بازار زعفران از راه‌اندازی سازمان جهانی تولید و صادرات زعفران از سوی ایران خبر داد و گفت: به منظور مدیریت بهتر تولید و صادرات زعفران، نیازمند سازمانی جهانی همچون اوپک هستیم که با تحقق این رویداد، سهم ایران از تجارت جهانی زعفران حداقل ۱۰ برابر می‌شود. سید احسان مصطفوی نژاد در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایرنا افزود: سال‌هاست که از سوی مسئولان مختلف کشور اعلام می‌شود که از حدود هشت میلیارد دلار ارزش تجارت زعفران در دنیا، سهم ایران تنها ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیون دلار است که این آمار تاسف‌بار است. این صادرکننده نمونه زعفران ادامه داد: برای حل این مشکل و افزایش سهم ایران در تجارت زعفران باید یک سازمان بالادستی همچون اوپک در بازار نفت برای زعفران نیز ایجاد شود که بدون تردید ایران به دلیل سهم خود در تولید زعفران باید متولی این کار باشد. مصطفوی‌نژاد با تاکید بر ملی بودن پروژه راه‌اندازی اوپک زعفران گفت: راه‌اندازی سازمان جهانی تولید و صادرات زعفران با نام اختصاری «اوسک» که از سازمان جهانی اوپک الگو گرفته است، یک پروژه ملی ایران است و همه فعالان و مسئولان در حوزه زعفران و بخش کشاورزی باید سهمی در آن داشته باشند. از این رو طرح راه‌اندازی این سازمان برای وزارت جهاد کشاورزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت امور خارجه، نمایندگان مجلس و بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان ارسال شده تا با اعلام نظر هر یک از آنها، طرح نهایی آماده شود.

    

کاهش ۴۰ درصدی تعداد معاملات آپارتمان در تهران

تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در آبان ماه سال ۱۳۹۸ نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴۰.۷ درصد کاهش نشان می‌دهد.

به گزارش ایلنا و به نقل از بانک مرکزی، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در آبان ماه سال 1398 به 4.1 هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل 19.5 درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل 40.7 درصد کاهش نشان می‌دهد.

در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 124.6 میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب شاهد2.0 درصد کاهش و 35.8 درصد افزایش هستیم.

    

در گروه «خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها»؛

تورم برای دهک دهم به ٦١.٥ درصد رسید

محدوده تغییرات تورم دوازده‌ماهه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات بین ٥٣,٦ درصد برای دهک‌ اول تا ٦١.٥ درصد برای دهک‌دهم است. به گزارش ایلنا به نقل از مرکز آمار ایران، نرخ تورم کل کشور در آبان‌ماه ١٣٩٨ برابر ٤١,١ درصد است که در دهک‌های مختلف هزینه‌ای در بازه ٤٠.٧ درصد برای دهک اول تا ٤٢.٧ درصد برای دهک دهم نوسان دارد. محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین ٥٣.٦ درصد برای دهک اول تا ٦١.٥ درصد برای دهک دهم است. همچنین اطلاع مذکور در مورد گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» بین ٢٩.٨ درصد برای دهک اول تا ٣٨.٥ درصد برای دهک دهم است.

فاصله تورمی دهک‌ها

براساس اعداد مربوط به تورم در میان دهک‌های مختلف هزینه‌ای، فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به ٢,٠ درصد رسید که نسبت به ماه قبل (٢.٢درصد) ٠.٢ واحد درصد کاهش داشته است. فاصله تورمی در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ٠.٢واحد درصد افزایش و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» نسبت به ماه قبل ١.١ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.