رئیس هیات مدیره سندیکای برق با بیان اینکه ما در حال حاضر 1000 قرارداد بلاتکلیف داریم زیرا وضعیت مواد و ارز دائم در حال تغییر است، افزود: تبعات این اتفاقات را بخش خصوصی می‌پردازد. چنانچه اصلاح صورت نگیرد، بخش خصوصی به مرز نابودی می‌رود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، علی بخشی در نشستی خبری گفت: در شرایطی هستیم که با توجه به اینکه صادرات نفت با مشکل مواجه شده، یکی از جاهایی که به اقتصاد کشور کمک می‌کند برق است. طبق آخرین آمار، 90 درصد صدور خدمات فنی مهندسی مربوط به این صنعت است.

وی با بیان اینکه ظرفیت صادرات 20 میلیارد دلار خدمات فنی مهندسی حوزه صنعت برق به کشورهای همسایه وجود دارد، افزود: این رقم صادرات به اقتصاد کشور کمک بزرگی خواهد بود. علاوه بر این، در شرایطی که صنعت برق امکان اشتغال مستقیم برای 153 هزار نفر را دارد، ما باید نگران حفظ اشتغال باشیم.

بخشی با بیان اینکه شبکه برق کشور در حوزه انتقال و توزیع به علت عدم سرمایه‌گذاری در مرز هشدار قرار دارد، افزود: عمر مفید عمده تجهیزات تمام شده و متناسب با افزایش مصرف، سرمایه‌گذاری نداشته‌ایم. اگر به این موضوع توجه نشود دچار مشکلات حاد و جدی در حوزه اقتصاد کلان کشور خواهیم شد.

وی گفت: بر اساس آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، صنعت برق با ارزش افزوده 120 میلیارد ریال حدود یک درصد تولید ناخالص داخلی ایران را در سال 94 به خود اختصاص داده و سهم 11 درصدی از ارزش افزوده صنایع کشور دارد.

رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق ادامه داد: ظرفیت نامی و عملی نیروگاه‌های نصب شده تا به امروز به ترتیب معادل 80 و 68 هزار مگاوات بوده هرچند روند رشد ظرفیت نیروگاهی احداث شده طی 13 سال اخیر کاهشی بوده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 90 درصد تجهیزات مورد نیاز صنعت برق متکی به توان داخلی است، اظهار داشت: نگاهی به عملکرد وزارت نیرو نشان می‌دهد به حداکثر رسیدن ظرفیت نیروگاه‌های احداث شده در سال 89 نتیجه رشد مثبت سرمایه‌گذاریهای صورت گرفته در سال‌های ابتدای 80 بوده است.

بخشی با بیان اینکه گردش مالی واحدهای تولید تجهیزات مورد نیاز صنعت برق در سال 96 در حدود 20 هزار میلیارد تومان بوده است، افزود: این واحدهای تولیدی 153 هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده‌اند. در این بخش حدود 400 شرکت متوسط و بزرگ پیمانکاری مشاوره و طراحی و تعداد زیادی شرکت‌های کوچک خدمات پیمانکاری در بخش توزیع برق فعالیت دارند که مجموعا بالغ بر 50 هزار نفر اشتغال را به خود اختصاص می‌دهند.

نیمی از واحدهای تولیدی تعطیلند

وی در ادامه بیان کرد: از مجموع بیش از 1000 واحد تولیدی دارای پروانه بهره‌برداری در این صنعت هم‌اکنون 473 واحد یعنی کمتر از نیمی از آنها فعالند. میزان ستاده این واحدها در سال 96 مجموعا 15 هزار میلیارد ریال بوده و حدود 48 هزار نفر در این بخش شاغل هستند.

وی گفت: در سال 96، 90 درصد صادرات خدمات فنی و مهندسی توسط وزارت نیرو صورت گرفته که 80 درصد این میزان به بخش برق اختصاص داشته است.

وی با انتقاد از قراردادهای متوقف در صنعت برق اظهار داشت: نبود یک قرارداد تیپ منصفانه که بر اساس منافع دوسویه سازنده، پیمانکار با کارفرما، عدم پیش‌بینی ریسک‌های ناشی از افزایش قیمت نهاده‌های تولید ارز و تغییر قوانین، تعداد قراردادهای متوقف حوزه توزیع و انتقال که به نقل از توانیر حدود 400 قرارداد است.