بامداد جمعه (۱۳ دی) در پی حمله هوایی نیروهای آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد، سردار سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و چند تن از همراهان او ازجمله ابومهدی المهندس معاون حشدالشعبی، به شهادت رسیدند.

رسانه‌های آمریکایی اعلام کردند که قاسم سلیمانی و فرماندهان نیروهای حشد شعبی در حال حرکت در دو خودرو از فرودگاه بغداد در قسمت بارگیری بودند که توسط پهپادهای ارتش آمریکا خودروهایشان هدف قرار گرفته و کشته شدند.

ایرج مسجدی،‌ سفیر کشورمان در عراق هم با بیان جزئیاتی از شهادت سپهبد سلیمانی توضیح داد: در ساعات ابتدایی روز جمعه در مسیر فرودگاه بغداد به شهر بغداد خودرو حامل سردار سلیمانی مورد اصابت حملات موشکی نیروهای آمریکایی قرار گرفت و سردار و 10 تن از همراهان وی به شهادت رسیدند. همچنین پنتاگون در پی شهادت سردار سلیمانی در بیانیه‌ای با اعلام این که ترامپ دستور ترور این سردار ایرانی را صادر کرده بود، مدعی شد که این مقام ارشد ایرانی قصد حمله به دیپلمات‌های آمریکایی و دیگر نیروهای نظامی و منطقه‌ای را داشته است. محمد جواد ظریف در واکنش به ترور شهید قاسم سلیمانی در توئیتی نوشت: تروریسم بین‌المللی ایالات متحده، هدف قرار دادن و ترور ژنرال سلیمانی به عنوان مؤثرترین نیروی مبارزه با داعش، النصره، القاعده و همکارانش بسیار خطرناک و تشدید [رفتارهای] احمقانه است. وزیر خارجه کشورمان همچنین با صدور بیانیه ای خاطر نشان کرد: خباثت و حماقت نیروهای تروریست آمریکایی در ترور سردار سلیمانی، این شهید قهرمان و سردار مبارزه با تروریسم و افراط گرایی، بدون تردید درخت مقاومت در منطقه و جهان را تنومندتر خواهد کرد.

نخستین سپهبد سپاه و مفتخر به دریافت نشان «ذوالفقار»

قاسم سلیمانی (متولد ۲۰ اسفند سال ۱۳۳۵ در شهرستان رابُر استان کرمان) در دوران دفاع مقدس و بعد از آن فرماندهی لشکر ۴۱ ثارالله استان کرمان را بر عهده داشت و از فرماندهان عملیات‌های والفجر ۸، کربلای ۴ و کربلای ۵ بود و به پاس رشادت‌هایی که در این دوران انجام داد، مفتخر به دریافت ۳ نشان «فتح» شد. او پس از دوران دفاع مقدس، اقدامات موثری در زمینه مقابله با باندهای قاچاق مواد مخدر در مرزهای ایران و افغانستان انجام داد. سلیمانی در سال از سوی فرماندهی کل قوا به فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب شد. وی در دوران حضور در نیروی قدس سپاه، نقش تاثیرگذاری در تقویت حزب‌الله لبنان و گروه‌های مبارز فلسطینی داشت که نمود عینی آن در نبردهای متعددی ازجمله جنگ ۳۳روزه حزب‌الله لبنان و رژیم صهیونیستی و پیروزی مبارزان فلسطینی در جنگ ۲۲ روزه غزه علیه ارتش رژیم صهیونیستی مشاهده شد.

سپهبد سلیمانی در عراق «حشد الشعبی» و در سوریه «بسیج مردمی» (قوات دفاع وطنی) را شکل داد. رسانه‌های خارجی و داخلی به دلیل نقش بی‌بدیل سردار سلیمانی در مدیریت منطقه و مقابله با دشمنان، از القابی نظیر«فرمانده سایه»، «ژنرال بین‌المللی»، «شبح فرمانده»، «فرمانده مرموز»، «کابوس دشمن»، «مالک اشتر زمان»، «ژنرال حاج قاسم» برای توصیف شخصیت این فرمانده عالیرتبه استفاده می‌کردند.

سپهبد سلیمانی که فرماندهی جبهه مقاومت اسلامی علیه  داعش را بر عهده داشت، ۲۰ آبان ۱۳۹۶ در پیامی به آیت‌الله خامنه‌ای پایان سیطره داعش بر سرزمین‌های اسلامی را اعلام کرد.

سرلشکر سلیمانی به پاس رشادت‌هایش در دفاع از حریم ملت و حرم اهل بیت (ع) اسفند ماه سال ۱۳۹۷ به عنوان نخستین فرمانده نظامی پس از پیروزی انقلاب اسلامی مفتخر به دریافت نشان عالی «ذوالفقار» از سوی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای شد.

فصل جدید سپاه آغاز شد

سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در واکنش به شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه در حملات هوایی نیروهای آمریکایی در کشور عراق با بیان این‌که سپاه امروز فصل جدیدی را آغاز و جبهه مقاومت در نقطه شروع جدیدی قرار خواهد گرفت تصریح کرد: قطعا شادی لحظه‌ای آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها دیری نخواهد پایید و به عزا تبدیل خواهد شد.

سردار رمضان شریف با بیان این‌که سپاه قاسم سلیمانی‌های متعددی دارد، اظهار کرد: فرهنگ سپاه ایجاب نمی‌کند که در زمان حضور سرداران سرافراز خود، جایگزین آنها را به جامعه معرفی کند اما انسان‌های شجاع بسیاری در خانواده سپاه هستند و امروز باید بگوییم که در مجموعه جدید مقاومت که گسترش بیشتری دارد؛ کسانی که می‌دانند، پی می‌برند که منظور من چیست.

شریف خاطرنشان کرد: در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از خبر شهادت سردار  سلیمانی بسیار متاسف شدیم اما عزم ما برای گرفتن انتقام از آمریکای جنایتکار و صهیونیست‌های غاصب بیشتر خواهد بود و قطعا این اتفاق رقم خواهد خورد. 

سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در واکنش به شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی: سپاه امروز فصل جدیدی را آغاز و جبهه مقاومت در نقطه شروع جدیدی قرار خواهد گرفت. قطعا شادی لحظه‌ای آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها دیری نخواهد پایید و به عزا تبدیل خواهد شد

انتقام خون‌های به ناحق ریخته شده را می‌گیریم

سپاه پاسداران نیز در بیانیه‌ای با تبریک و تسلیت شهادت سردار سلیمانی، اعلام کرد: انتقام سخت خون‌های به ناحق ریخته شده را از جنایتکاران می‌گیریم 

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این بیانیه بر تداوم راه این شهید والامقام و انتقام سخت ازجنایتکاران تاکید و تصریح کرده است: سردار سلیمانی نه تنها یک شخص، بلکه باور و مکتبی تمام نشدنی است و از این پس جلوه گری های معنادارتر آن را در جغرافیای سلطه و حضور نامشروع و اشغالگرانه خود در اقصی نقاط عالم تجربه خواهند کرد . 

تحولی راهبردی در انتظار منطقه است

شورای راهبردی روابط خارجی نیز با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد: نام قاسم سلیمانی به عنوان یک چهره بی نظیر در تاریخ ایران باقی خواهد ماند. او در حیاتش نقش راهبردی در امنیت کشورمان داشت و ایران زمین و جبهه مقاومت مدیون فداکاری‌های اوست. او بدون شک با شهادتش نیز یک تحول راهبردی را در منطقه ما رقم خواهد زد.

یک اشتباه راهبردی بزرگ از سوی آمریکا 

یک کارشناس مسائل بین‌الملل در همین راستا اظهار کرد: 13 دی‌ماه آغاز پایان حضور آمریکایی‌ها در غرب آسیاست.

فواد ایزدی در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد اقدام آمریکایی‌ها در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس خاطر نشان کرد: به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی از سوی آمریکایی‌ها دو بعد دارد بعد اول آن شخصی است که سردار سال‌ها منتظر آن بودند و هدف‌شان شهادت بود ولی در بعد دوم از نظر راهبردی آمریکایی‌ها اشتباه بزرگی را انجام دادند چنانکه اکنون می‌بینیم رهبران حزب دموکرات از این اقدام ترامپ به شدت انتقاد کردند.

ایزدی با بیان این‌که شهادت سردار قاسم سلیمانی برای ما ضایعه بزرگی است اما این شهادت تبعات بسیار سنگینی برای آمریکایی‌ها در منطقه خواهد داشت و قطعا آنها اشتباه بزرگی را انجام داده‌اند. در واقع می‌توان گفت اقدامی که آنها انجام داده‌اند آغاز پایان حضور آمریکا در غرب آسیاست.

سرلشکر سلیمانی به پاس رشادت‌هایش در دفاع از حریم ملت و حرم اهل بیت (ع) اسفند ماه سال ۱۳۹۷ به عنوان نخستین فرمانده نظامی پس از پیروزی انقلاب اسلامی مفتخر به دریافت نشان عالی «ذوالفقار» از سوی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای شد

وی با بیان این‌که یک پیروزی بزرگ برای ایران است که یک فرد احمقی مثل ترامپ در کاخ سفید نشسته و چنین دستوراتی می‌دهد، گفت: سردار قاسم سلیمانی هدف‌شان این بود که هژمونی آمریکا در منطقه خاتمه پیدا کند و آمریکایی‌ها با به شهادت رساندن ایشان این پروسه را آغاز کردند به همین بابت باید گفت این اقدام اشتباه بزرگ و راهبردی برای آمریکایی‌هاست.