رئیس مرکز عربی مطالعات ایران با بیان اینکه آمریکا تلاش می‌کند تهران را در عراق زمین‌گیر کرده و این کشور را به باتلاقی برای ایران تبدیل کند، تاکید کرد: آمریکا می‌کوشد با ایجاد هرج و مرج زمینه را برای برخورد با ایران در عراق فراهم کند.

«محمدصالح صدقیان» با اشاره به تحولات اخیر عراق و راهپیمایی‌های شکل گرفته در شهرهای مختلف این کشور به ایرنا گفت: نکته جالب آنجاست که این راهپیمایی‌ها در شهرهای شیعه‌نشین مانند کربلا، بابل، حماء و... انجام می‌شود و در شهرهای اهل‌سنت و کردنشین چنین تحولاتی رخ نداده است؛ در حالی که گفته می‌شود دلیل اعتراضات بیکاری، فساد و... است این مسائل تنها مختص به شهرهای شیعه‌نشین نیست بلکه باید در همه شهرها باشد پس به نظر می‌رسد کسانی که به دنبال آشوب در عراق هستند، شهرهای شیعه‌نشین را هدف گرفته‌اند.

وی در تشریح عوامل موثر خارجی در تحولات اخیر عراق بیان کرد: از زمان سقوط صدام، همواره بازیگران خارجی در تحولات این کشور نقش‌آفرین بوده‌اند و از سوی دیگر، تحولات بین‌المللی به ویژه مسائل منطقه‌ای در عراق تاثیر داشته است. در شش ماه اخیر هم منطقه خاورمیانه و خلیج فارس تحولات بسیاری داشته که موجب شده تا اثرات آن بر عراق انعکاس داشته باشد.

صدقیان با بیان اینکه آمریکا تلاش می‌کند ایران را در عراق زمین‌گیر کرده و عراق را به باتلاقی برای ایران تبدیل کند، یادآور شد: ایران طی سال‌های گذشته همواره نقش مثبتی در تکمیل روند سیاسی در عراق و مبارزه با تروریسم در این کشور داشته است. این مسئله منجر به نفوذ سیاسی و معنوی ایران در عراق شده است و آمریکا احساس می‌کند که باید جلو نفوذ ایران در عراق گرفته شود.

تلاش برای ایجاد نارضایتی از ایران در عراق

این روزنامه‌نگار عراقی اضافه کرد: پس از آنکه آمریکا در دستیابی به اهداف درباره ایران موفق نشد و ناکامی‌هایی در عرصه‌های مختلف دیپلماتیک به دست آورد، می‌خواهد با ایران در عراق مقابله کند. در این چارچوب آنها می‌کوشند با ایجاد احساس نارضایتی از ایران و هرج و مرج زمینه را برای برخورد با ایران در عراق فراهم کنند.

صدقیان درباره احتمال سقوط دولت و برگزاری این انتخابات در شرایط کنونی نیز عنوان کرد: من بعید می‌دانم دولت عراق به سادگی ساقط شود و این تحولات نقش مستقیم و زودهنگامی در این مسئله نخواهند داشت.