نفتکش انگلیسی «استنا ایمپرو» آزاد شد

اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان با صدور اطلاعیه‌ای از رفع توقیف نفتکش انگلیسی خبر داد و اعلام کرد: نفتکش انگلیسی «استنا ایمپرو» STENA IMPERO، ساعت 9 صبح امروز جمعه(پنجم مهرماه) از لنگرگاه بندرعباس، دریاروی خود را به سوی کریدور بین‌المللی ترافیک دریایی خلیج فارس آغاز کرد. این اطلاعیه می‌افزاید: پرونده قضایی این شناور همچنان باز است و در حال طی کردن بررسی های حقوقی است. فرمانده و خدمه به صورت رسمی، تعهد کتبی داده‌اند که هیچ ادعایی ندارند. 

    

تایید نصب سانتریفیوژهای جدید در نطنز از سوی آژانس

کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، اطلاع داد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی اعلام کرد که پیکره‌بندی مجدد خطوط تحقیق و توسعه در کارخانه غنی‌سازی سوخت نطنز برای آماده‌سازی جهت نصب ماشین‌های جدید از انواع مختلف در حال انجام است. برابر این گزارش، زنجیره‌های ١٠ تایی و ٢٠ تایی آی آر شش و زنجیره ٢٠ تایی آی آر چهار در خطوط سه و چهار تحقیق و توسعه نیز در حال غنی‌سازی و انباشت اورانیوم غنی شده بوده و یا آماده انباشت اورانیوم غنی شده، گردیده‌اند.

    

معاون وزیر خارجه روسیه:

مسکو با ابتکار صلح هرمز موافق است

معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو از ابتکار صلح هرمز یا همان ائتلافِ امید حمایت می‌کند. به گزارش ایسنا، میخائیل بوگدانوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به اینکه اقدام ایران مبنی بر برقراری ابتکار صلح هرمز با دیدگاه روسیه از امنیت منطقه همخوانی دارد، گفت: ما هرگونه پیشنهاد (برای ایجاد ائتلاف در خلیج فارس) از سوی شرکایمان علی‌الخصوص ایران را گرامی می‌داریم. ابتکار روس‌ها و ایرانیان به یکدیگر شباهت دارد.

    

دعوت از «روحانی» برای شرکت در اجلاس سران جنوب-جنوب

به گزارش تسنیم، حسن روحانی رئیس‌جمهوری روز پنجشنبه، در دیدار با «روهاکانا روگوندا»، نخست وزیر اوگاندا که در حاشیه هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد انجام شد، ضمن اشاره به همکاری‌های خوب ایران و اوگاندا در زمینه‌های مختلف از جمله کشت فراسرزمینی و همین‌طور همکاری‌های بخش بهداشت و سلامت؛ بر توسعه هرچه بیشتر این همکاری‌ها تاکید کرد. روهاکانا روگوندا نیز دعوت رسمی آقای موسونی، رئیس‌جمهور اوگاندا برای شرکت در اجلاس آتی سران جنوب-جنوب در اوگاندا را به رئیس جمهور کشورمان اعلام کرد.

    

شکایت معاونت حقوقی سپاه از بهزاد نبوی

به گزارش فارس، در پی اظهارات اخیر بهزاد نبوی در مورد اعضای دفتر سردار نقدی و قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص)، معاونت حقوقی سپاه از بهزاد نبوی، سایت الف و عصر ایران در دادسرای فرهنگ و رسانه تهران شکایت و تقاضای تعقیب، رسیدگی و مجازات را مطرح کرد. در این شکایت آمده است: این اظهارات بدون‌شک با انگیزه خاص تخریب و سوء‌نیت مشارالیه به قصد تشویش اذهان عمومی و بدبین نمودن افکار عمومی نسبت به نهادها و شخصیت‌های انقلابی بوده است. 

    

سخنگوی وزارت خارجه:

تحریم‌های جدید چین  و  روسیه خلاف قطعنامه ۲۲۳۱ است

سیدعباس موسوی، سخنگویی وزارت امور خارجه در واکنش به تحریم چند شرکت چینی از سوی دولت آمریکا ضمن محکوم کردن این اقدام، اظهار داشت: تحریم‌های اخیر رژیم آمریکا علیه برخی کشورها خلاف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است که همکاری همه کشورها با ایران را مورد تشویق و تاکید قرار داده است. دولت آمریکا با این اقدام ، دیگر کشورها را به خاطر رعایت قطعنامه‌ای که حتی خودش به آن رأی داده است مورد تنبیه قرار می‌دهد.