سیدمحمد میرزامحمدزاده

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سفری که به اقامتگاه ساحلی سوچی در کشور روسیه داشت با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور و سایر مقامات روسیه دیدار داشت. دیدارهایی که هرچند محور آن‌ها موضوع سوریه بود، اما به گفته کارشناسان، این سفر در شرایطی که رژیم صهیونیستی با عدم توانایی نتانیاهو در تشکیل دولت، مجبور به برگزاری انتخابات دوباره سراسری شده است، بیشتر به منظور جلب توجهات به ویژه نگاه رأی دهندگان روس مهاجر حاضر در سرزمین اشغالی انجام شده است.

نتانیاهو هفته گذشته در جریان سخنرانی انتخاباتی گفت که اگر برای دور پنجم در انتخابات پیروز شود، رژیم صهیونیستی حاکمیت خود را برای وادی اردن و دریای مرده شمالی تثبیت می‌کند

آنطور که سرگئی لائوروف، وزیر امور خارجه روسیه پس از دیدار رهبران دو دولت توصیف کرد، آن‌ها برای همکاری‌های نظامی، هماهنگی سریع‌تر درباره ایجاد محدوده آزاد تجاری بین رژیم صهیونیستی و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، حمایت از حق حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و لزوم ارائه کمک به دولت سوریه و مردم این کشور به‌منظور بازگشت به وضعیت عادی توافق کردند. همچنین به گفته لائوروف، روسیه در این دیدار تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه خود را غیرسازنده خواند. نتانیاهو نیز از پوتین دعوت کرد تا برای مراسم یادبود قربانیان هولوکاست به سرزمین اشغالی سفر کند که این دعوت مورد پذیرش وی قرار گرفت. 

پیش‌تر نتانیاهو قبل از انتخابات نهم آوریل (بیستم فروردین ماه) نیز به دیدار پوتین آمده بود تا برای مسائل سوریه گفتگو کنند.

جدای از نتیجه این دیدار آنطور که خبرگزاری الجزیره نوشت، مسکو دو روز قبل از سفر نتانیاهو، تلاش‌های وی برای ضمیمه کردن بخش‌هایی از کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی را محکوم کرده بود.

به گفته یک کارشناس صهیونیست نتانیاهو به سوچی آمد تا مهم‌تر از هر موضوع دیگری، اهمیت جایگاه سیاسی خود را پیش از انتخابات پیش رو به رخ بکشد. برجسته‌سازی دستاوردهای نتانیاهو در زمینه بین‌المللی و همچنین روابط شخصیش با رهبران جهان هدف کارزار است

وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه ضمن ابراز نگرانی از تصمیم رهبر رژیم اشغال‌گر گفت که اجرای چنین تصمیمی می‌تواند به‌صراحت به افزایش تنش‌ها در منطقه منجر شود و امید‌ها برای دستیابی به صلح بین رژیم صهیونیستی و همسایگان عربش که سال‌ها جهانیان به انتظارش نشسته‌اند را زیر سوال ببرد. مسکو همچنین تأکید کرد که وعده‌های انتخاباتی نتانیاهو واکنش‌های منفی در جهان عرب را به دنبال داشته است و مجدداً به لزوم مذاکرات مستقیم بین رژیم صهیونیستی و فلسطین اشاره کرد.

نتانیاهو که برای پیروزی در انتخابات پیش روی (هفدهم سپتامبر- 26 شهریور ماه) در حال مبارزه است، سه‌شنبه هفته گذشته در جریان سخنرانی انتخاباتی گفت که اگر برای دور پنجم در انتخابات پیروز شود، رژیم صهیونیستی حاکمیت خود را برای وادی اردن و دریای مرده شمالی تثبیت می‌کند. اظهارات وی محکومیت قاطع از سوی فلسطینیان، کشورهای عربی، سازمان ملل‌متحد و همچنین اتحادیه اروپا را در پی داشت.

فرصت تاریخی و بی‌همتا

روز سه‌شنبه در یک اعلامیه تلویزیونی، نتانیاهو دوباره بر وعده ضمیمه کردن تمامی شهرک‌های صهیونیستی واقع در کره باختری اشغالی به سرزمین‌های تحت اشغال تأکید کرد.

او گفت که طرح‌ صلح آمریکا که معرفی آن تا اعلام نتیجه انتخابات پیش رو به تعویق افتاده است، فرصتی تاریخی و بی‌همتایی را برای تثبیت حاکمیت ما برای شهرک‌هایمان در کرانه باختری و دیگر اماکنی که برای امنیت، میراث و آینده ما کلیدی هستند، فراهم می‌کند.

وی گفت: من از شما می‌خواهم که این اختیار را به من بدهید تا قانون رژیم صهیونیستی را برای تمامی آن‌ شهرک‌ها اعمال کنم. من با توجه به احترامی که برای ترامپ قائل هستم، منتظرم (با انتخاب دوباره) همکاری حداکثری را در این زمینه با وی داشته باشم.

وی ادامه داد: اما یک مکان باقی می‌ماند که شرایط دیپلماتیک در مورد آن کاملا برای اجرا آماده است. اگر من انتخاب شوم، متعهد هستم که وادی اردن را به کشورمان ضمیمه کنم. آنجا مرز شرقی و دیوار دفاعی ما است. 

جرد کوشنر، مشاور کاخ سفید، پیش‌تر در ماه می گفته بود که امیدوار است، رژیم صهیونیستی، قبل از هر اقدامی برای ضمیمه کردن شهرک‌های کرانه باختری، نگاهی عمیق به طرح دونالد ترامپ داشته باشد. وادی اردن و دریای مرده شمالی حدود 30 درصد از کرانه باختری را تشکیل می‌دهند. حدود 65 هزار فلسطینی و 11 هزار صهیونیست که در شهرک‌های غیر قانونی اسکان داده شده‌اند، در این منطقه حضور دارند. 

شهر اصلی فلسطینی این منطقه اریحا نام دارد که شامل 28 روستا و جامعه کوچک محلی است. البته سازمان‌ ملل‌متحد اعلام کرد که طرح نتانیاهو هیچ‌گونه وجاهت قانونی بین‌المللی ندارد.

پشت پرده دیدار پوتین و نتانیاهو

به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، شماری از کارشناسان در اظهارنظر در مورد دیدار نتانیاهو و پوتین، با کنار گذاشتن مذاکراتی که پشت درهای بسته انجام شد، این مسئله را به بحث گذاشتند که آیا این دیدار صرفا یک شوی تبلیغاتی است یا مسائل دیپلماتیک واقعی آن را رقم زده‌اند.

گیلید شر، یک دادستان صهیونیست که به‌عنوان رئیس کمیته کارکنان و همکار ایهود باراک، نخست‌وزیر و وزیر دفاع سابق رژیم صهیونیستی فعالیت می‌کرده، در این‌باره گفت که نتانیاهو به سوچی آمد تا مهم‌تر از هر موضوع دیگری، اهمیت جایگاه سیاسی خود را پیش از انتخابات پیش رو به رخ بکشد. او گفت: یکی از زمینه‌های اصلی کارزار انتخاباتی او برجسته‌سازی دستاوردهای وی در زمینه بین‌المللی و همچنین روابط شخصیش با سایر رهبران جهان است.

الی کارمون، یک محقق در مرکز بین‌المللی ضد تروریسم و محقق ارشد در موسسه سیاست و استراتژی مرکز علوم هرتزلیای سرزمین اشغالی، ضمن موافقت با اینکه نخست‌وزیر قطعا اهداف شوی انتخاباتی را در این دیدار دنبال می‌کرده، گفت که وی مسائل مختلفی در ارتباط با امنیت ملی رژیم صهیونیستی را باید با پوتین به بحث می‌گذاشت؛ به‌ ویژه موضوع سوریه و موضع روسیه در مورد حضور ایران در سوریه و فعالیت‌های نظامی رژیم صهیونیستی علیه اهداف ایرانی.

وی گفت: این حقیقت که تصمیم به دیدار در دقیقه 90 پیش از انتخابات به منظور اهداف تبلیغاتی برای اخذ بیشتر آرا بود، بر کسی پوشیده نیست. او امیدوار است که این دیدار آرای بیشتری را از سوی روس‌هایی که به سرزمین اشغالی مهاجرت کرده‌اند، برای او به ارمغان بیاورد؛ اما مسائل بسیار جدی هم‌اکنون بین رژیم و روسیه به وجود آمده که باید به آن‌ها پرداخته شود.

گابریل بن‌دور، رئیس برنامه مطالعات امنیت ملی در دانشگاه حیفا (یکی از دانشگاه‌های مطرح صهیونیستی)، نیز به اهداف دوگانه این سفر اشاره کرد و از طرفی گفت که رژیم صهیونیستی قصد دارد به درک مشترکی با روسیه در مورد دشمنی تل‌آویو با ایران دست یابد. او گفت: رژیم صهیونیستی می‌خواهد روسیه درک کند که تلاش‌های مختلف رژیم در این مسیر انجام می‌شود. بن‌دور افزود که تلاش دونالد ترامپ برای صحبت با مقامات ایران باید نتانیاهو را عصبی کرده باشد.