سینا سبزیان

شبکه خبری روسیاالیوم، اعلام کرده است که منابع سوری خبر داده‌اند که پرچم سوریه در میادین اصلی شهر منبج برافراشته شده است.  بر اساس این خبر ورود ارتش سوریه به شهر منبج به خواست نیروهای کرد و با عقب‌نشینی کامل نیروهای کرد از این شهر صورت گرفته است.

بر اساس گزارش روسیاالیوم، فرماندهی کل یگان‌های مدافع خلق کرد، در بیانیه‌ای که به این منظور منتشر کرده، گفته است: با توجه به تهدید دولت ترکیه و آمادگی ارتش این کشور برای حمله به مناطق شمالی و ترس از نابود شدن منطقه بیم آن می‌رود که مردم کرد منطقه وادار به مهاجرت شوند. همانطور که شاهد چنین اتفاقی در جرابلس اعزاز، الباب و عفرین بودیم. بر همین اساس ما اعلام عقب‌نشینی از منبج می‌کنیم و برای حضور در جبهه‌های جنگ با داعش و گروه‌های تروریستی دیگر حاضر در منطقه در شرق فرات ساکن می‌شویم؛ از همین روی از دولت سوریه که ما خود را به لحاظ ملی سرزمینی و همچنین مرزی متعلق به این خاک می‌دانیم، درخواست داریم نیروهای خود را برای کنترل شهر منبج و مناطق اطراف و حفاظت این شهر در برابر تهدیدات ترکیه به این منطقه در شمال کشور سوریه اعزام کنند.

بر همین اساس، ارتش سوریه نیز نیروهای خود را به این منطقه اعزام کرد که بر اساس گزارش، این نیروها شامل صدها سرباز، ادوات نظامی و خودروهای زرهی می‌شوند که پیش‌تر در نزدیکی این شهر استقرار داشتند و حالا به داخل شهر آمده‌اند.

 ارتش سوریه نیز در واکنش به این بیانیه ضمن صدور بیانیه‌ای با اعلام ورود ارتش به شهر منبج، پرچم رسمی کشور سوریه را برفراز این شهر بر افراشت و در همه میادین شهر نیز این پرچم به احتزار در آمد و بر اساس بیانیه امنیت شهروندان شهر منبج بر عهده ارتش این کشور است.

به دنبال عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از سوریه و ایجاد فرصت مناسب، ارتش ترکیه با گسیل نیروهای خود به شمال سوریه اعلام کرد  قصد دارد طی عملیاتی در شرق فرات به جنگ کردهایی برود که از دید دولت آنکارا عوامل بی‌نظمی در داخل ترکیه و تروریست به شمار می‌روند. البته ترکیه اعلام کرده است این عملیات به منظور حمایت از دولت سوریه برای حفظ حاکمیت این کشور صورت می‌گیرد.

کردها نیز که قدرت تقابل نظامی با ارتش ترکیه را در خود نمی‌دیدند، با این اقدام در واقع برای حفاظت از خود به سوریه و ارتش این کشور پناه آورده‌‌اند. 

پیش‌تر در زمان حضور داعش در سوریه نیروهای کرد با همکاری ائتلاف به رهبری آمریکا در ماه آگوست سال 2016 میلادی (مرداد - شهریور 95) داعش را از منطقه خارج کردند اما حاضر به همکاری با سوریه و زیر پرچم این کشور رفتن نشدند.

گفته می‌شود تصمیم ناگهانی آمریکا برای خروج از سوریه متحدان این کشور از جمله کردها را به شدت نگران کرده است و حالا نظم جدیدی در منطقه در حال شکل‌گیری است. از طرفی اسرائیل که جای آمریکا را در منطقه خالی دیده، عنوان کرده است که قصد دارد حملاتی علیه مواضع ایران در منطقه شکل دهد و این اعلام موضع روسیه را نگران کرده است. در همین حال پوتین به اسرائیل در ارتباط با انجام چنین اقداماتی هشدار داد.