یک منبع کرد تأکید کرد، فشارهای آمریکا و اروپا مانع از چموشی ترکیه برای آغاز عملیاتی نظامی در شمال شرق سوریه شد.

یک رهبر کرد در گفت‌وگویی تلفنی با روزنامه فرا منطقه‌ای الحیاة اظهار کرد: مسئله شمال شرق سوریه و تهدیدات رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه دیگر مسئله‌ای منطقه‌ای نیست که توافق‌های روسیه و ترکیه بتوانند تکلیف آن را مشخص کنند.

این منبع افزود: واشنگتن و بروکسل بر پایان یافتن تهدیدات اردوغان تأکید دارند. با ادغام وسیعی که میان نیروهای آمریکایی، فرانسوی و ایتالیایی با نیروهای سوریه دموکراتیک قسد رخ داده و نیز افزایش استقرار آمریکایی‌ها در تل‌ابیض و مناطق مرزی که آنکارا غیرمستقیم تهدید به حمله به آن‌ها کرده، عملی کردن تهدیدات اردوغان برای ارتش ترکیه دشوار است.

پیش‌تر نیز رجب طیب اردوغان، روز چهارشنبه (۲۱ آذر ماه) در جریان یک نشست دفاعی در ترکیه، اعلام کرد کشورش به اهدافی در شرق رود فرات حمله خواهد کرد. اردوغان گفته هدف از این حمله آزادسازی این مناطق از حزب کارگران کردستان ترکیه و متحدان آن در سوریه، حزب اتحاد دمکراتیک است.

رسانه‌های ترکیه از رئیس‌جمهوری آن کشور نقل کرده‌اند: اینک وقت آن است که شرق فرات را از گروه‌های تروریستی پاک‌سازی کنیم.

منبع یاد شده  ادامه داد: آمریکا در روزهای اخیر با ارسال پیام‌های آشکاری اعلام کرد، به استراتژی خود در منطقه شرق فرات مبنی بر حمایت از هم‌پیمانانش ادامه می‌دهد، هرگونه عملیات ترکیه در شرق فرات با هماهنگی روسیه و دولت سوریه انجام شده و هدف از آن کاهش نقش کردها، نابودی طرح آمریکا و فرصت دادن به داعش برای ساماندهی به صفوف خود پس از شکست‌های پیاپی‌اش توسط نیروهای قسد بود. سیهانوک دیبو، عضو شورای ریاستی مجلس سوریه دموکراتیک مسد گفت: تهدید ترکیه جدی بوده و در راستای تهدیدات مستمر این کشور از ابتدای بحران است.

دیبو در ادامه احتمال اینکه این تهدید به اشغال این مناطق منجر شود را ضعیف دانست و گفت: عامل داخلی آمادگی پیشرفته مردم ما و نیروهای قسد در کنار عامل واقعی خارجی به ویژه ائتلاف ضد داعش است که مانع از این می‌شود که ترکیه پیش برود، این‌که ترکیه مناطقی در شمال شرق سوریه را اشغال کند، به نفع روسیه و دمشق نیست و در صورتی که ترکیه بتواند تهدیدات خود را عملی کند، این به معنای تقسیم واقعی سوریه است.

این عضو شورای ریاستی مجلس سوریه دموکراتیک بر اهمیت اتخاذ موضعگیری‌های بین‌المللی و آشکاری که بهانه‌های ترکیه را کنار زده و بیش از هر چیز به توهمات این کشور پایان دهد، تأکید کرد و گفت: مراکز کنترل مرزهای شمالی در شرق فرات و منبج اقدام خوبی است اما حرکت مهم‌تر اعمال منطقه پرواز ممنوع و محاصره زمینی کل این منطقه است. این در حالی است که جبهه ملی آزادسازی، ارتش و گروه‌هایی در ارتش آزاد حمایت خود را از عملیات ترکیه اعلام کرده‌اند.

فاتح حسون، فرمانده کل جنبش آزادسازی وطن در تماسی با الحیاة گفت: عملیات شرق فرات برای ما به عنوان ارتش آزاد یک ضرورت بوده و در قالب اهداف انقلاب سوریه و تلاش برای براندازی نظام است.

حسون افزود: پیام آمریکا در چارچوب تهدید نیست، آمریکا ارتش آزاد را به مشارکت نکردن در هرگونه عملیاتی در شرق فرات، غلبه زبان گفت‌وگو بر زبان درگیری تشویق می‌کند، در ادامه می‌توان این پیام را توضیحی برای رویکرد آمریکا در مخالفت با این عملیات دانست.

فرمانده کل جنبش آزادسازی وطن ابراز امیدواری کرد: واشنگتن سیاست خود را در قبال نیروهای تروریستی قسد تغییر داده و دوباره از ارتش آزاد حمایت می‌کند، زیرا منافع مشترکی با ما در مسائل استراتژیک بسیاری از جمله بیرون کردن ایران و نیروهایش از سوریه، تحقق انتقال سیاسی، برقراری ثبات منطقه‌ای و مبارزه با تمامی اشکال تروریسم دارد.