سخنگوی دولت ترکیه اعلام کرد که حملات گسترده به استان ادلب، واقع در شمال غربی سوریه، موجب بروز موج جدیدی از مهاجرتها به سمت اروپا از طریق خاک ترکیه خواهد شد.

ابراهیم کالین، سخنگوی دولت ترکیه، پس ملاقات ابتدایی با نمایندگان فرانسه، آلمان و روسیه در آنکارا جهت آماده سازی نشست چهارجانبه با موضوع سوریه گفت: نقطه نظر همه این است که راه حل سوریه باید سیاسی باشد و نه نظامی.

کالین اظهار کرد که اجماع بر سر این است که بروز بحران انسانی و به راه افتادن موج جدید مهاجرت پناهندگان از جمله عواقب حمله همه جانبه به استان ادلب خواهد بود. وی گفت: دولت ترکیه میخواهد شرایط فعلی ادلب را حفظ کند و با محافظت از شهروندان از بروز یک بحران انسانی جلوگیری کند.

سخنگوی دولت ترکیه تاکید کرد: البته موج جدید مهاجرتها تنها بر ترکیه فشار نخواهد آورد، بلکه این موضوع میتواند زنجیرهای از بحرانها را از ترکیه تا اروپا پدید آورد. هیچکس خواهان این اتفاق نیست. وی تاکید کرد که بمباران ادلب غبر قابل قبول خواهد بود. این مقام ترک از جوامع جهانی و رهبران دنیا خواست که حمایت مشخص و بیشتری از ترکیه در این زمینه انجام دهند.

بازدید اردوغان

مقامهای ترک اظهار کردهاند که سفر روز دوشنبه (26 شهریور 1397) رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، به شهر ساچین در روسیه اهمیت بالایی در روند تحولات سوریه دارد. از ابتدای ماه سپتامبر 2018 تا کنون حداقل 30 شهروند ادلب  و حمات زیر حملات هوایی دولت سوریه و جنگندههای روس کشته و دهها نفر نیز زخمی شدهاند.

دمشق به تازگی از برنامه خود برای یک حمله گسترده نظامی به این منطقه پرده برداشته است. کنترل منطقه ادلب مدت زیادی است که در دستان گروههای مخالف دولت افتاده است. در همین رابطه سازمان ملل متحد هشدار داد که چنین حملهای میتواند منجر به وقوع بزرگترین فاجعه انسانی در قرن 21 شود.

هزاران نفر از مردم ادلب روز جمعه (23 شهریور 1397) در اعتراض به حمله احتمالی و گسترده دولت سوریه و متحدانش به این شهر دست به تظاهرات زدند.

فعالان مدنی به شبکه خبری الجزیره اعلام کردند که تظاهرات روز جمعه گذشته در دهها شهر و روستا در استان ادلب صورت گرفت. استان ادلب جمعیتی نزدیک به سه میلیون نفر دارد. در ماه سپتامبر امسال نیروهای وفادار به بشار الاسد، رئیس جمهوری سوریه، حملات زیادی را به مواضع مخالفان در این استان انجام دادند. اما بمبارانهایی که از سوی روسیه به حمایت از اسد صورت میگرفت طی روزهای گذشته فروکش کرده است.