سخنگوی وزارت خارجه کشورمان اعلام کرد: برنامه‌ای برای ملاقات روسای جمهور ایران و آمریکا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک در دستور کار نیست.

به گزارش ایسنا، سید عباس موسوی در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی رسانه‌ها مطرح کرده‌اند که احتمالا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل آقایان روحانی و ترامپ دیدار و گفت‌وگو خواهند داشت، تصریح کرد: من چنین موضوعی را تایید نمی‌کنم چنین برنامه‌ای در دستور کار ما نیست و فکر نمی‌کنم چنین اتفاقی در نیویورک رخ دهد.

اعداد و ارقام بسیار بالایی که در برخی رسانه‌ها درباره سرمایه‌گذاری چین در ایران مطرح می‌شود، واقعیت ندارد و گمانه‌زنی است. این اعداد و ارقام دور از ذهن است ولی دو کشور بر گسترش همکاری‌ها تاکید دارند و موضوع سرمایه‌‌گذاری نیز بخشی از همکاری‌های دو کشور است

وی با بیان اینکه فکر نمی‌کنم چنین اتفاقی در نیویورک رخ دهد و ما مواضع ایران را اعلام کرده‌ایم، اظهار کرد: آقای رییس جمهور نیز در سخنان خود چندی پیش اعلام کردند که ما دیداری برای دیدار، عکس گرفتن، تبلیغات و پروپاگاندا رسانه‌ای انجام نمی‌دهیم.

موسوی ادامه داد: دیداری اگر صورت می‌گیرد بایستی همراه با برنامه باشد که منتج به نتایج قابل قبول باشد.

اقدامات حقوقی درباره کانادا شروع شده

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اقدام اخیر کانادا در فروش برخی از اموال ایران در این کشور و واکنش ایران به این موضوع به ارائه‌ توضیحاتی در مورد این مسئله پرداخت و اظهار کرد: ما حق خود را در این زمینه محفوظ می‌دانیم که برای باز پس‌گیری اموال خود اقدامات و تلاش‌هایی را انجام دهیم. اقدامات حقوقی در این زمینه شروع شده و در آینده در مورد آن اطلاع‌رسانی بیشتری صورت می‌گیرد.

سوئیفت با روسیه در راستای حذف دلار در مبادلات است

وی همچنین در ارتباط با موضوع سوئیفت با روسیه و مطالب منتشر شده در این زمینه گفت: ایران تصمیم گرفته که در انجام مراودات تجاری با کشورهای مستقل که حجم این مراودات بالاست از مکانیزم‌های خاصی با توافق با این کشور استفاده کند و حذف دلار از مبادلات بین دو کشور یکی از این راهکارهاست و اینکه تبادلات مالی با ارزهای ملی دو کشور انجام شود. ما اقدامات ممکن در این زمینه را انجام داده‌ایم و آنچه که شما اشاره کردید در راستای همین مکانیزم است که دولت‌های ایران و روسیه تلاش دارند در مورد آن همکاری کنند و در چارچوب آن به فعالیت خود ادامه دهند.

بازدید آژانس از دانشگاه‌ها ربطی به کاهش تعهدات ما ندارد

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با بازدید چندی پیش بازرسان آژانس از برخی از دانشگاه‌های ایران و اینکه آیا این بازرسی‌ها در چارچوب برجام بوده و یا پروتکل الحاقی و آیا این بازدیدها در آینده ادامه خواهد داشت، ادامه داد: آنچه که شما مورد اشاره قرار دادید مربوط به برجام نبوده و نیست.

 این بازدیدها داوطلبانه و در راستای اجرای تعهدات داوطلبانه ایران ذیل پروتکل الحاقی بوده است برای ایجاد شفافیت بیشتر و سلب بهانه از مخالفان. این موضوع، چند مورد در گذشته رخ داده است. وی همچنین با تاکید بر اینکه مساله‌ مورد اشاره در ذیل برجام نبوده و مربوط به پروتکل الحاقی بوده است، اظهار کرد: این موضوع ربطی با کاهش تعهدات ما در برجام ندارد.

مقتدی صدر به ایران سفر نمی‌کند؛ ایشان به ایران رفت و آمد دارد و این رفت و آمد تازگی ندارد. بنابراین حضور وی در ایران موضوع ویژه و خاصی نیست و پیام خاصی ندارد. ایشان با ما رفاقت دارد و حضور ایشان برای ما و دولت عراق غنیمت است

بازداشت یک شهروند استرالیایی مربوط به پارسال است 

موسوی همچنین در ارتباط با اخبار منتشر شده از سوی رسانه‌های غربی در ارتباط با بازداشت سه شهروند استرالیایی از سوی ایران گفت: من در مورد سه مورد اطلاعی ندارم یک مورد بود که در سال گذشته رخ داده بود به جرم جاسوسی برای یکی از کشورهای متخاصم ولی من در مورد دو مورد دیگر اطلاعی ندارم.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان همچنین در همین چارچوب در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با دیدار وزیران خارجه ایران و استرالیا نیز گفت:‌ من اطلاعی در مورد این موضوع که این دیدار رسمی بوده است ندارم و اگر چنین چیزی بوده است احتمالا در حاشیه یک نشست، یک گفت‌وگوی دوستانه‌ بوده است.

ارقام مربوط به سرمایه‌گذاری چین در ایران واقعیت ندارد

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به سوالی در ارتباط با اخبار منتشر شده در مورد میزان سرمایه‌‌گذاری چین در ایران و ارقام بسیار بالایی که در این زمینه در برخی از رسانه‌ها انعکاس پیدا کرده است، گفت: ما یک سند جامع راهبردی با دولت چین در سال 1394 امضا کردیم که در این سند بر گسترش تعاملات دو کشور در زمینه‌های مختلف تاکید شده و از روابط ایران با چین به عنوان یک روابط راهبردی یاد شده است. اخیرا در سفری که دکتر ظریف به چین داشتند پیشنهاد نوشتن پیش‌نویس همکاری‌های بین دو کشور در قالب یک سند 25 ساله مطرح شده است و طبیعی است که در این سند و سایر اسناد موضوعات مختلف از جمله همکاری‌های تجاری و اقتصادی گنجانده می‌شود.

 وی با اشاره به اعداد و ارقام بسیار بالایی که در برخی رسانه‌ها در این زمینه مطرح شده است، ادامه داد: این اعداد و ارقام که گفته می‌شود واقعیت ندارد و گمانه‌زنی است. این اعداد و ارقام دور از ذهن است ولی همان‌طور که گفتم دو کشور بر گسترش تعاملات و همکاری‌ها با یکدیگر تاکید دارند و موضوع سرمایه‌‌گذاری نیز بخشی از همکاری‌های دو کشور است. 

آمریکا ویزای دانشجویان ایرانی را لغو می‌کند

وی همچنین در مورد برخی اخبار منتشر شده در ارتباط با لغو ویزای برخی از دانشجویان ایرانی برای سفر به آمریکا تصریح کرد: ما نیز این موضوع را از طریق رسانه‌ای شنیدیم که اینگونه اتفاقات در حال رخ دادن است. این مسائل را در راستای سیاست‌های کوته‌بینانه و محدودنگرانه آمریکا می‌دانیم و وزارت خارجه از طریق مجاری رسمی خود این موضوع را پیگیری می‌کند.

مقتدی صدر به ایران رفت و آمد دارد

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان همچنین در ارتباط با سفر اخیر مقتدی صدر به ایران و انعکاسی که این موضوع داشته است، گفت: مقتدی صدر به ایران سفر نمی‌کند ایشان به ایران رفت و آمد دارد و این رفت و آمد تازگی ندارد. ایشان و تعدادی دیگر از مقامات عراقی به عنوان دوستان، پیش از این در ایران بوده و یا رفت و آمد داشته‌اند بنابراین حضور ایشان در ایران چیز ویژه و خاصی نیست و پیام خاصی ندارد. ایشان با ما رفاقت دارد و حضور ایشان برای ما و دولت عراق غنیمت است.

گام چهارم در حال طراحی است

موسوی همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با اجرای گام سوم کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران، گفت: ایران در اجرای گام سوم مصمم است و آن را اجرا می‌کند گام چهارم در حال طراحی است و اگر اروپایی‌ها به تعهدات و حرف‌های خود عمل نکنند این گام نیز طراحی و اجرا می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در عین حال افزود: هنوز اتفاق ویژه‌ای در اجرای تعهدات از سوی اروپایی‌ها انجام نشده تا ما در گام‌های خود بازنگری کنیم.