مدیرکل پیشین بخش خاورمیانه وزارت خارجه می‌گوید: بسیاری از کشورهایی که نام آنها به عنوان گزینه میانجی‌گری میان ایران و آمریکا مطرح می‌شود، فقط پیام ها را مبادله و سعی می‌کنند فضای مثبتی به وجود بیاورند تا امکان بازگشت ایران و آمریکا به فضای دیپلماسی وجود داشته باشد. این کشورها حداکثر می‌توانند جایگاهی مثل عمان، ویتنام یا سنگاپور را داشته باشند.

قاسم محبعلی درباره ابراز تمایل اخیر عراق برای میانجی‌گری میان ایران و آمریکا افزود: اول اینکه عراقی‌ها برای این که کشور خود را وارد این چالش یا دعوای ایران و آمریکا نکنند، سعی دارند حد وسط را بگیرند؛ یعنی هم طرف آمریکا را داشته باشند و هم طرف ایران را. بنابراین آنها سعی می‌کنند این سیاست را دنبال کنند که در صورتی که بین ایران و آمریکا اتفاقی افتاد، عراق در میان درگیری نباشد.

سیاست ترامپ پذیرش میانجی نیست

این تحلیلگر مسائل بین الملل ادامه داد: اصولا سیاست آمریکایی‌ها در دولت ترامپ پذیرش میانجی نیست.  

محبعلی درباره اینکه بهترین میانجی میان ایران و آمریکا کدام کشور می‌تواند باشد، گفت: در قضیه برجام نشان داده شد که منافع اتحادیه اروپا در این است که در منطقه جنگی اتفاق نیفتد و از تشنج هم سود نمی‌برد. بنابراین اتحادیه اروپا تلاش دارد که به نوعی مسئله ایران و آمریکا و قضیه هسته‌ای را حل و فصل کند. 

وی تاکید کرد: تنها جایی که می‌شود گفت جایگاه مناسبی برای میانجیگری میان ایران و آمریکاست، اتحادیه اروپا و همچنین ژاپن از سوی دیگر است. اینها با امریکا رابطه خوبی دارند و از جنگ سود نمی‌برند و به ضرر آنهاست که مناقشه ایران و امریکا بیش از این اوج بگیرد.

چین و روسیه  میانجی‌های خوبی نخواهند بود

او ادامه داد: به طور مثال روسیه و چین این‌ها از این وضعیت سود می برند در عین حالی که سعی می‌کنند با استفاده از ابزار ایران از آمریکا امتیاز بگیرند، ولی میانجی‌های خوبی نخواهند بود زیرا آنها نمی‌خواهند مشکل ایران و آمریکا حل شود. حل شدن مشکل ایران و امریکا وضعیت را در منطقه تغییر می‌دهد و فشار‌ها را علیه انها افزایش می‌دهد.