وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این پرسش که برخی منتقدان شما ادعا می‌کنند که قصد دارید در انتخابات ۱۴۰۰ کاندیدا شوید و شاید علت برخی فشارهای داخلی به شما در این چارچوب باشد، گفت: به کسانی که نگران ۱۴۰۰ هستند می‌گویم نگران ۱۴۰۰ نباشند و بگذارند ما کاری را که بلدیم انجام دهیم و به خاطر نگرانی از ۱۴۰۰ مانع کار ما نشوند؛ اگر این دوستان بخواهند حاضرم در محضری که آنها می‌گویند حضور پیدا کنم و تعهد محضری بدهم که در ۱۴۰۰ یا در خانه هستم یا در دانشگاه و قصد ورود به عرصه‌ای که آنها نگرانش هستند را ندارم.

پیشنهاد حضور در کاخ سفید را نپذیرفتم و تحریم شدم

محمدجواد ظریف در نشست خبری دیروز خود با رسانه‌های داخلی و خارجی که به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد، درباره دیدارش با رند پاول، سناتور آمریکایی و اینکه گفته شده در آن نشست پیشنهاد دیدار با ترامپ مطرح شده نیز توضیح داد: اگر قرار باشد صورت مذاکره را بیرون بدهیم دیگر با ما مذاکره نمی‌کنند بنابراین خبرهای ما از ملاقات‌ها مختصر است. درباره آنچه در مذاکرات اتفاق افتاده چیزی مطرح نمی‌کنم اما در سفرم به نیویورک گفته شد که ظرف دو هفته تحریم می‌شوم مگر اینکه آن پیشنهاد را بپذیریم که نپذیرفتم.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از مقامات آمریکایی مدعی هستند که شما در سیاست خارجی ایران نقشی ندارید و اگر قرار است مذاکره‌ای صورت بگیرد باید با مقامات عالی رتبه ایران صورت بگیرد و به همین خاطر شما را تحریم کرده‌ است، اظهار کرد: ترامپ قبل از اینکه من را تحریم کند مقام معظم رهبری را تحریم کرده‌اند و صحبت‌هایی که آنها در این زمینه مطرح می‌کنند حرف‌های بی‌اساسی است.

اگر به ۱۰ سال قبل برگردم برجام را امضا می‌کنم

وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: بنده اگر به ۱۰ سال دیگر هم برگردم برجام را امضا می‌کنم. برجام سند افتخار مردم ایران بود. با پشتوانه رهبری برجام را امضا کردم، با مقاومت برجام را امضا کردم، لذا برجام با پشتوانه مقاومت امضا شد. برخی دوستان ما نخواستند ببینند. امیدوارم یک روزی ببینند.

برخی ادعای ولایتمداری دارند، اما توهین می‌کنند

ظریف درباره برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه بین نظرات او با مقام معظم رهبری اختلافاتی وجود دارد، تصریح کرد: برخی در داخل کشور و یا بیرون از آب می‌خواهند تصویر غلط ارائه دهند در حالی که من همیشه از محبت‌ها و الطاف مقام معظم رهبری برخوردار بوده‌ام و از این بابت از ایشان سپاسگزارم. مقام معظم رهبری همواره در موضوعات مختلف تاکید دارند که مسئولان نظر خود را بدون خودسانسوری و آزادانه بیان کنند اما برخی می‌خواهند تصویر دیگری ارائه کنند. من همیشه مورد لطف مقام معظم رهبری بوده‌ام که مورد آخر آن را نیز در گزارش‌ها دیدید و من نمی‌دانم چگونه برخی ادعای ولایتمداری دارند اما توهین می‌کنند.

اروپایی‌ها نمی‌توانند از مکانیسم ماشه استفاده کنند، چراکه اقدامات ایران خلاف برجام نیست و ما در چارچوب برجام اقدام به کاهش تعهدات خود کرده‌ایم. آنها نمی‌توانند علیه ما در شورای امنیت اقدامی انجام دهند مگر اینکه در این زمینه به زور متوسل شوند

اروپایی‌ها نمی‌توانند از مکانیسم ماشه استفاده کنند

وزیر امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به نظر می‌رسد با توجه به عدم اجرای تعهدات از سوی کشورهای اروپایی، ایران به سمت اجرای گام سوم پیش خواهد رفت و اجرای این گام سوم چقدر ما را به فروپاشی برجام و شرایط قبل از برجام نزدیک می‌کند تصریح کرد: همانطور که پیش از این توضیح دادم اقدامات ما در راستای کاهش تعهدات برجامی در چارچوب خود برجام بوده است، در برجام چنین ظرفیتی وجود دارد و ما بر این اساس کار کرده‌ایم.

وی افزود: ما می‌توانیم برنامه هسته‌ای‌مان را بسیار گسترده‌تر از قبل از برجام به پیش ببریم و طرف‌های مقابل ما هیچ گاه نخواهند توانست اجماع امنیتی که پیش از برجام علیه ایران ایجاد کرده بودند را دوباره ایجاد کنند چرا که همه دنیا می‌دانند که این ایران بوده که به تعهدات خود پایبند بوده و در ۱۵ گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به این موضوع اشاره شده است و اگر مشکلی هست این ناشی از قانون‌شکنی آمریکاست.

ظریف با بیان اینکه اروپایی‌ها نمی‌توانند از مکانیسم ماشه استفاده کنند، افزود: چراکه اقدامات ایران خلاف برجام نیست و در داخل برجام است و ما در چارچوب برجام اقدام به کاهش تعهدات خود کرده‌ایم. آنها نمی‌توانند علیه ما در شورای امنیت اقدامی انجام دهند مگر اینکه در این زمینه به زور متوسل شوند و شما می‌دانید که اقدام زور با اقدام قانونی فرق دارد.

تعهدات اروپایی‌ها معطوف به نتیجه نه اقدام

ظریف در ادامه در خصوص تعهدات برجامی اروپایی‌ها با توجه به خروج آمریکا از برجام، گفت: زمانی که اروپایی‌ها فهمیدند آمریکا دیگر در برجام نیست ۱۱ تعهد را تایید کردند که سه بار در سطح وزرا و بعد از آن هم در سطح مدیران سیاسی این تعهدات تکرار شد که شامل فروش نفت، بیمه، هواپیمایی، کشتیرانی، همکاری‌های صنعتی و ... است اما آنها هنوز هم شروع نکرده‌اند. لذا تاکید می‌کنم که تعهدات اروپا بعد از خروج آمریکا از برجام است و نمی‌توانند بگویند علم به خروج نداشتند. آنها بعد از آن تعهد کردند و نمی‌توانند ادعا کنند که نمی‌دانستند آثار تحریم‌های آمریکا چگونه است. به آنها می‌گویم شما هم رفیق‌های خودتان را می‌شناختید. اکنون اینستکس گام اجرایی است و لذا باید تعهدات را اجرایی کند.

وی افزود: اروپایی‌ها باید متوجه باشند شرکت‌های آمریکایی که با ایران کار کردند هیچ کدام محدودیت‌های شرکت‌های اروپایی را ندارند اگر قرارداد شرکت بوئینگ سه ماه نهایی شد قرارداد ایرباس شش ماه طول کشید. چرا اروپایی‌ها چشم خود را باز نمی‌کنند که آمریکاییها چه بلایی بر سر اقتصاد جامعه بین‌الملل می‌آورند.

اگر به ۱۰ سال دیگر هم برگردم برجام را امضا می‌کنم. برجام سند افتخار مردم ایران بود. با پشتوانه رهبری برجام را امضا کردم، با مقاومت برجام را امضا کردم اما برخی دوستان ما نخواستند ببینند؛ امیدوارم یک روزی ببینند

فروش نفت ایران، کف تعهدات اروپاست

ظریف در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این ارتباط گفت: برای ادامه کار و اینکه جمهوری اسلامی ایران اقدامات خود را به قبل از کاهش تعهدات برجامی بازگرداند بر دو موضوع تأکید ویژه کرده‌ایم از جمله اینکه میزان فروش نفت ما به قبل از می 2018 یعنی قبل از خروج آمریکا از برجام بازگردد و منابع مالی آن به ایران بازگردد، این کف تعهدات اتحادیه اروپا در برابر ایران است و ما بر آن تأکید داریم. البته آن‌ها تعهدات دیگری نیز دارند که باید آن را انجام دهند.

تصمیم چین، روسیه و هند برای حذف دلار از مبادلات با ایران

وی با بیان اینکه ما با برخی از کشورها به توافق رسیده‌ایم که در جریان تبادلات مالی خود از دلار استفاده نکنیم، گفت: مثلا چین، روسیه و هند نیز تصمیم گرفته‌اند که در مبادلات خود از دلار استفاده نکنند.

وزیر امور خارجه ادامه داد: به نظر من روش تهاتر کالا می‌تواند یکی از روش‌های خوب تبادلات تجاری بین کشورهای در حال توسعه باشد چرا که دیگر آن‌ها مجبور نیستند از زورگویی مالی نظام بین‌المللی تبعیت کنند.

سفره رابطه با ایران گسترده است

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه سفره رابطه با ایران گسترده است، خطاب به کشورهای منطقه گفت: ایران به عنوان کشور بزرگ منطقه و برادر شما است. آیا می‌خواهید که مردم یمن سر و سامان بگیرند؟ آنها برای خرید امنیت جنگ کویت را به راه انداختند اما فراموش نکنید که امنیت خریدنی نیست. ما یا با هم امن هستیم یا اینگونه نیست. در واقع امنیت جدایی‌ناپذیر است.

وی با بیان اینکه در ایام حج قرار داریم و این ایام، ایام وحدت مسلمین است، گفت: جنگ یمن را پایان دهید. کشتار مردم منطقه را پایان دهید و فشار بر مردم افغانستان و سوریه و لبنان را پایان دهید. بیایید سر سفره امنیت جمعی بنشینیم. خواهید دید سفره امنیت برای همه باز است.

گفت‌وگو به نفع عربستان و همه است

ظریف درباره اینکه با توجه به تحولات اخیر در منطقه آیا وقت تنش‌زدایی فرا نرسیده است، گفت: بنده در ابتدای مسئولیتم در وزارت خارجه در اولین مقاله‌ای که نوشتم دعوت به گفت‌وگو کردم، هم پیشنهاد گفت‌وگو با مقامات سعودی دادم. لذا در گفت‌وگو باز است، ما آمادگی داریم، گفت‌وگو به نفع منطقه، عربستان سعودی و همه کشورهای منطقه است.

وی افزود: باید مجمع گفت‌وگوهای منطقه‌ای ایجاد شود. این موضوع را ضروری می‌دانیم. البته این مسئله در نامه آقای ولایتی به دبیرکل سازمان ملل متحد در سال ۱۹۸۵ هم اعلام شده بود. لذا پیشنهاد جدیدی نیست اما آنها بودند که استقبال نکردند. راه گفت‌وگو و امنیت منطقه باز است و در گفت‌وگوی جمهوری اسلامی ایران برای همسایگان بسته نیست.

ظریف در مورد تماس ولیعهد سعودی هم گفت: بنده از تماس خبر ندارم. از درون ولیعهد سعودی خبر ندارم. آماده‌ایم وضعیت در منطقه تغییر کند. بمباران مردم یمن متوقف شود.