دیروز جلسه رأی اعتماد مجلس به دو وزیر پیشنهادی دولت برای وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و میراث فرهنگی پس از نطق موافقان و مخالفان، دفاع روحانی از گزینه‌های پیشنهادی‌اش، اظهارات دو گزینه پیشنهادی و حاشیه‌های همراه با آن به پایان رسید و درنهایت علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی و گردشگری و محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش شدند. 

مجلس از مجموع ۲۵۵ رأی با ۱۶۳ رأی موافق، ۸۷ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع، به علی‌اصغر مونسان و از مجموع ۲۵۵ رأی با ۲۰۰ رأی موافق، ۴۸ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع به محسن حاجی میرزایی رأی اعتماد داد. 

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری که برای دفاع از مونسان و حاجی میرزایی به مجلس رفته بود، به گلایه از فشارهای داخلی پرداخت و با بیان اینکه شرایط موجود نیازمند وحدت و صدای واحد است، گفت: «نباید صدای دشمن را از حنجره ولو گروه مخالف دولت بشنویم. چرا برخی حنجره خود را عاریه به برنامه دشمن می‌دهند؟ ما می‌توانیم با اتحاد از این مشکل راحت‌تر عبور کنیم و بدون اتحاد شاید عبور از مشکل فعلی بسیار سخت باشد.»

وی همچنین به بازخورد اظهارات اخیرش درباره مذاکره با آمریکا اشاره کرد. هفته گذشته سخنان روحانی در مراسم هفته دولت مبنی بر اینکه «اگر بدانم ملاقات من با کسی باعث آبادانی کشور می‌شود، دریغ نمی‌کنم»، واکنش‌های متعدد و بعضا منفی بسیاری را در پی داشت. 

روحانی دیروز در این ارتباط گفت: ما هیچ تصمیمی برای مذاکره دوجانبه با آمریکا نداریم و نخواهیم داشت در هیچ مقطعی در یک سال اخیر هیچ زمانی نبوده است، حالا پیشنهادی از طرف خیلی‌ها مطرح بود اما ما هیچ وقت پاسخی ندادیم.

روحانی افزود: ما گفتیم که قبلا آمریکا در ۵+۱ با ما حرف می‌زد و در مورد مسائل هسته‌ای بحث می‌کردیم اگر آمریکا تمام تحریم خود را بردارد و حالا یا به برجام برگردد یا برنگردد آنچه برای ما مهم است تحریم است، در این صورت امکانپذیر است که آمریکا در جلسه ۵+۱ حضور پیدا کند اما این مشروط به آن است همه تحریم‌ها را بردارد.

با چهار چشم مراقب پرواز‌های ایران  هستند

روحانی به تحریم‌ها نیز اشاره کرد و گفت: امروز تحریم را شدیدتر کردند و آنچنان فشاری بر کشورهای دیگر وارد کردند که اگر یک هواپیما به ایران پرواز کند یا از ایران به کشورهای دیگر برود با چهار چشم مراقبت می‌کنند و یک چنین فشاری به ما وارد شد. حال باید بگویند آیا مقاومت ملت ایران پاسخ داده است یا خیر؟

آمار و ارقام نشان می‌دهد که وضع ما بهتر است

روحانی در بخش دیگری از اظهارات خود به شرایط اقتصادی اشاره کرد و گفت: امروز شرایط کشور نسبت به دو ماه پیش آرامتر است و ان‌شاءالله در ماه‌های آینده شرایط بهتر خواهد شد.

وی توضیح داد: آمار و ارقام نشان می‌دهد که وضع ما بهتر است؛ اخیرا بانک مرکزی نامه‌ای بر اساس شاخص بهای تولید کننده نوشته بود که رشد این شاخص کمتر از یک درصد بوده است و نسبت به نقطه به نقطه ماه گذشته ۸ واحد درصد کاهش داشته است، این نشان می‌دهد که اگر کاهش را در کاهش بهای تولید کننده می‌بینیم اثرش در کاهش تورم مصرف کننده بروز می‌کند. قیمت ارز ما در دوماه اخیر با ثبات مواجهه شده است. این معنایش این است که برخلاف تمام تبلیغات مردم ما در مسیر آبادانی در حرکت هستند.

اگر گام سوم را برداریم هم باز به مذاکرات ادامه می‌دهیم

روحانی همچنین درباره گام سوم کاهش تعهدات برجامی نیز توضیح داد و گفت: اگر اروپا یا همان ۴+۱ بتواند به بخشی از تعهدات مهم خود عمل کند در این شرایط ممکن است ما هم در بحث کاهش تعهدات تجدید نظر کنیم اما اگر آنها کار مهمی انجام نداند ما حتما قدم سوم را در روزهای آینده برخواهیم داشت. 

روحانی ادامه داد: البته هر چقدر ما قدم پیش بگذاریم شاید حل مسئله سخت‌تر شود اما از آنجایی که گام‌های ما به گونه‌ای است که هر زمان اراده کنیم می‌توانیم به عقب برگردیم، بنابراین همچنان اگر ما گام سوم برداریم به مذاکراتمان ادامه خواهیم داد.

رئیس جمهور تاکید کرد: اگر کشورهای اروپایی بتوانند نفت را خرید کنند و پولش در اختیار ما باشد این شرایط را تسهیل می‌کند.

تا حالا عصبانیت حاجی میرزایی را ندیده‌ام

حسن روحانی بعد از صحبت هایش در مورد مذاکرات و تحریم، به معرفی وزرای پیشنهادی پرداخت. رئیس جمهوری درباره انتخاب حاجی میرزایی برای وزارت آموزش و پرورش گفت: من برای این وزارتخانه 9 نفر را در ذهن داشتم و به آقای حاجی میرزایی رسیدم. حاجی میرزایی از خلق و خوی خوب و اخلاق و ادب برخوردار بوده و انسان فوق‌العاده‌ای است تا حالا عصبانیت وی را ندیده‌ایم. دبیری دولت و آماده کردن برنامه‌های دولت سخت است که همیشه این کار را به خوبی و با نظم و حوصله و دقت انجام داده است ما هیچ وقت ندیدیم که وی بحثی را در دولت بیاورد که متن یا چارچوب آن ایراد داشته باشد. حاجی میرزایی با همه اعضای دولت و سیاست‌های دولت آشناست.

روحانی همچنین در پاسخ به انتقاداتی از این دست که حاجی میرزایی حتی یک مقاله در حوزه آموزش و پرورش ندارد، اظهار کرد: من می‌دانم معلمان مطالباتی دارند و ما باید به آنها کمک کنیم. وزیر پیشنهادی این توان را دارد؛ تحصیلات وی علوم اجتماعی است و او تجربه کار معلمی و سابقه 20 سال سابقه کار را در آموزش و پرورش را دارد. من معتقدم با وجود حاجی میرزایی تحول بسیار خوبی در آموزش و پرورش را شاهد خواهیم بود. 

روحانی با اشاره به تحریم‌ها گفت: امروز تحریم را شدیدتر کردند و آنچنان فشاری بر کشورهای دیگر وارد کردند که اگر یک هواپیما به ایران پرواز کند یا از ایران به کشورهای دیگر برود با چهار چشم مراقبت می‌کنند

مخالف تشکیل وزارت میراث فرهنگی بودیم

رئیس جمهور در بخشی دیگر از اظهاراتش با بیان اینکه دولت خیلی موافق تشکیل وزارت میراث فرهنگی، صنایع و گردشگری نبود، خاطرنشان کرد: ما اگر جایی مخالف باشیم نظر خود را اعلام می‌کنیم ولی به هرحال مجری قانون هم هستیم و شما تصمیم نهایی را برای تشکیل این وزارتخانه گرفتید.

روحانی در تشریح ویژگی‌های وزیر پیشنهادی برای وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیان کرد: مونسان فردی فعال، بانشاط، پرکار و خوش‌فکر است که از بهترین دانشگاه‌های کشور فارغ‌التحصیل شده است. امیدوارم با رأی شما بتواند در طول این دو سال مسئولیت این وزارتخانه را به عهده بگیرد.

موافقان و مخالفان حاجی میرزایی

 پس از سخنرانی رئیس‌جمهوری، نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه به عنوان اولین مخالف وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نطق کرد. قاضی پور با بیان اینکه انتخاب حاجی میرزایی، یک اشتباه استراتژیک است، گفت: «آیا فقط برای معرفی این گزینه از دفتر رئیس‌جمهور افراد بودند؟ متاسفانه ماه‌ها طول می‌کشد تا گزینه پیشنهادی آموزش و پرورش از مسائل تخصصی آموزش و پرورش و حوزه‌های مختلف آن پی ببرد.»

نگهبان سلامی، نماینده خاف نیز مخالف دیگری بود که خطاب به حاجی میرزایی گفت: «شما که دو دهه از آموزش و پرورش فاصله داشته‌اید چگونه می‌خواهید مشکلات فرهنگیان را برطرف کنید.» وی اضافه کرد: «آقای حاجی میرزایی بیش از 6 سال در دولت بوده است اما برنامه‌ای درست برای فرهنگیان ندارد.»

محمدحسین فرهنگی، نماینده تبریز اما به عنوان موافق حاجی میرزایی گفت: «با توجه به شناختی که از ابتدای پیروزی انقلاب از آقای حاجی میرزایی داشته‌ام اعلام می‌کنم وی دارای مهارت‌های ادراکی بسیار زیادی است که می‌تواند سنگ بنای مهمی را در این وزارتخانه ایجاد کند.»

پس از نطق دیگر نمایندگان موافق، حاجی ابراهیمی به شرح برنامه‌ها و دفاع از خود در جلسه رأی اعتماد پرداخت و نهایتا پس از انجام رأی‌گیری، رأی اعتماد مجلس را کسب کرد. 

موافقان و مخالفان مونسان

در جریان بررسی رأی اعتماد به محسن مونسان، جلال محمودزاده نماینده مردم مهاباد، مرتضی خاتمی نماینده مردم ماهنشان، حجت‌الاسلام حسن نوروزی نماینده رباط کریم، پروانه سلحشوری نماینده تهران به عنوان نمایندگان مخالف نطق و مطرح کردند که در دوران تصدی مونسان برای سازمان میراث فرهنگی، برخی آثار باستانی به مرغداری تبدیل شدند، فقط 50 درصد جهت‌گیری سازمان میراث فرهنگی در زمان تصدی مونسان در راستای اهداف بالادستی بوده و مونسان بسیاری از مصوبات و برنامه ها را اجرا نکرده و در نهایت پروانه سلحشوری اشاره کرده به اینکه مونسان برخورد مناسبی با منتقدانش نداشته است. 

سپس یوناتن بت‌کلیا نماینده اقلیت مسیحی، مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود و حجت الاسلام احمد سالک نماینده اصفهان به عنوان موافقان مونسان نطق کردند. لاهوتی با اشاره به سوابق مونسان تاکید کرد که او تعهد، تخصص و تجربه لازم برای تصدی وزارت میراث فرهنگی را دارد.

مجلس از مجموع ۲۵۵ رأی با ۱۶۳ رأی موافق، ۸۷ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع، به علی‌اصغر مونسان و از مجموع ۲۵۵ رأی با ۲۰۰ رأی موافق، ۴۸ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع به محسن حاجی میرزایی رأی اعتماد داد

بت‌کلیا به دوره مدیریتی مونسان در سازمان میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: ایشان در این سازمان کارنامه خوبی در زمینه رشد ۶۶ درصدی درآمد ارزی در سال ۹۷ معادل ۱۱ میلیون و ۶۰۰ میلیارد دلار، افزایش ۴۰ درصدی گردشگران خارجی در چهار ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۸، طراحی برند ملی گردشگری کشور و اجرای آن از مهر ۱۳۹۸، جلب مشارکت سازمان‌های تخصصی بین‌المللی برای اجرای شش پروژه گردشگری در ایران، تعیین شهرهای تبریز و همدان به عنوان پایتخت گردشگری، مرمت و بازسازی مسجد جامع ساری و مرمت و بازسازی چندین کلیسای چند صدساله کلیسای ارومیه داشته است. سالک نیز بر این نکته تاکید کرد که مونسان به رعایت شئونات و محدودیت‌های اسلامی در مکان‌های میراث فرهنگی و گردشگری عنایت دارد.

پس از پایان نطق موافقان و مخالفان، رأی‌گیری انجام شده و مونسان موفق به کسب رأی اعتماد مجلس شد. بدین ترتیب مونسان، اولین وزیر میراث فرهنگی و گردشگری و حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش شدند.