محبوبه ولی

دولت روحانی در حال حاضر بیش از هر مشکل دیگری با گرفتاری‌های اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند. بنابراین طبیعی است که بخواهد اعضای جدیدی که به آن ورود می‌کنند، کارکشته‌های اقتصادی باشند؛ این گرایش و تمایل را می‌توان در انتخاب گزینه‌های پیشنهادی دولت برای تصدی وزارتخانه‌های میراث فرهنگی و آموزش و پرورش دید.  

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری چهارم شهریور دو گزینه علی‌اصغر مونسان و محسن حاجی‌میرزایی را به ترتیب برای وزارت در وزارتخانه‌های میراث فرهنگی و آموزش و پرورش پیشنهاد کرد که قرار است 12 شهریور، سه‌شنبه آینده جلسه رأی اعتماد مجلس به آنها برگزار شود. 

نگاهی به این گزینه‌های پیشنهادی حاکی از آن است که هر دو آنها، علاوه بر سابقه و اشتغال در حیطه تخصصی وزارتخانه‌ای که برای آن در نظر گرفته شده‌اند، دستی نیز در اقتصاد، بودجه، ثروت‌سازی و برنامه‌ریزی مالی داشته‌اند؛ گویی که روحانی به دنبال کسی بوده است که با آشنایی به برنامه‌ریزی اقتصادی بتوانند وزارتخانه عریض و طویل و بدون درآمد آموزش و پرورش را    اداره کند و همینطور کسی که بلد باشد با تجربه‌های اقتصادی‌اش، از ظرفیت و پتانسیل گردشگری در ایران ثروت بسازد. 

کارنامه توریستی -  اقتصادی

شورای نگهبان ماه گذشته مصوبه مجلس مبنی بر تاسیس وزارت میراث فرهنگی را تایید کرد و به دنبال آن سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منحل شد. پیش از انحلال، علی‌اصغر مونسان برای دو سال رئیس این سازمان بود. او که حالا قرار است وزیر میراث فرهنگی باشد، قبل از ریاست این سازمان، عضو هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش بود. توفیقات اقتصادی او در آن زمان، اکنون عامل مهمی برای گرفتن رأی اعتماد او از مجلس شده است. 

پیش از مونسان، اقتصاد جزیره کیش مبتنی بر فروش ذخایر و ثروت این جزیره بود، اما بسیاری معتقدند که پس از مونسان اقتصاد کیش، به دنبال اصلاح جهت‌گیری‌های اقتصادی و گردشگری با چرخشی 180 درجه‌ای مواجه شد که منجر به درآمدهای پایدار و شکوفایی این منطقه آزاد شد. 

خودش در جایی گفته است: «بعد برجام من دو ایرباس ۳۲۱ مدل ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ اقساطی برای این ایرلاین (کیش ایر که متعلق به منطقه آزاد کیش) گرفتم که الان جزء بهترین هواپیماهای کشور هستند.»

مونسان همچنین مسئولیت‌هایی مانند معاونت امور اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران و مدیرعاملی سازمان مهندسی و عمران شهر تهران را داشته که به دنبال آنها در سال 91 به عنوان مدیر نمونه شهرداری انتخاب شد.

کسی که منشا تحولات اقتصادی باشد، مورد پذیرش است

با چنین سوابقی او اکنون با اقبال بهارستان مواجه است. اظهارات نمایندگان مجلس حاکی از احتمال بالای رأی اعتماد به مونسان است. شهرام کوسه غراوی، عضو کمیسیون عمران دیروز به ایسنا گفته است: «افزایش ۴۳ درصدی ورود گردشگران به کشور در دو سال اخیر، حذف روادید، صدور ویزای فوری، همکاری و توافق با کشورهایی مانند عراق برای توسعه گردشگری و ... اقدامات بسیار خوبی است که توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دوران مدیریت دکتر مونسان رقم خورده است. در دوره مدیریت دکتر مونسان بر صنعت گردشگری کشور شاهد اقدامات سازنده ای بودیم.»

محمدرضا پورابراهیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، عضو دیگری از بهارستان است که با نگاهی به عملکرد اقتصادی مونسان، با بیان اینکه ظرفیت‌های اقتصادی مجموعه میراث فرهنگی در سال‌های اخیر مغفول مانده، درباره مونسان گفته است: «کسی که می‌تواند برنامه جامع اقتصادی در حوزه تخصصی خود ارائه کند و منشا تحولات اقتصادی شود، طبیعتا می‌تواند مورد پذیرش باشد و من فکر می‌کنم مجلس هم به ایشان رأی خوبی خواهد داد تا به عنوان وزیر جدید کابینه آقای روحانی به فعالیت خود ادامه دهد.»

اقتصادی نوظهور که دست تحریم به آن نرسد

رویکرد دیگر نمایندگان مجلس نیز در روزهای گذشته، نسبت به او مثبت بوده است. به نظر می‌رسد انتظارها از او این است که شم اقتصادی خود را به‌عنوان یک وزیر در حیطه گسترده‌تری به کار اندازد و از میراث فرهنگی ایران یک ثروت غنی بسازد. خود او نیز در تشریح برنامه‌هایش بر همین موضوع تاکید کرده است. 

او دیروز در حاشیه هیأت دولت گفت: «بخش گردشگری می‌تواند به عنوان اقتصاد نوظهور در کنار بازار نفت برای کشورمان ارزآوری داشته باشد و حتی از تلاطم‌هایی که در پی تحریم‌ها ایجاد می‌شود هم آسیبی نبیند.»

علی رغم اینکه گفته می‌شود برخلاف گردشگری، سازمان میراث فرهنگی در حوزه صنایع دستی چندان موفق نبوده است، مونسان دیروز در این باره اظهار کرد: «سال گذشته ما ۲۸۱ میلیون دلار، صادرات صنایع دستی را از مبادی گمرکی تجربه کردیم و تخمین می‌زنیم که توریست خارجی هم ۴۰۰ میلیون دلار صادرات چمدانی انجام داده باشد و در مجموع بیش از ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار حجم صادرات صنایع دستی ما بوده و هدف‌گذاری‌مان در فاز اول تحقق ۱ میلیارد دلار در سال است تا در آینده به ۲ میلیارد دلار هم افزایش یابد که امیدواریم تغییر ساختار مدیریتی میراث فرهنگی به این موضوع کمک کند.»

نگاهی به گزینه‌های پیشنهادی دولت برای دو وزارتخانه میراث فرهنگی و آموزش و پرورش حاکی از آن است که هر دو آنها، علاوه بر سابقه و اشتغال در حیطه تخصصی وزارتخانه‌ای که برای آن در نظر گرفته شده‌اند، دستی نیز در اقتصاد، بودجه، ثروت‌سازی و برنامه‌ریزی مالی داشته‌اند

چشم‌انداز دو میلیارد دلاری برای صادرات صنایع دستی، چشم‌انداز بلندی است اما به نظر می‌رسد مجلس در دستیابی به چنین چشم‌اندازهایی به مونسان اعتماد دارد و او سه‌شنبه آینده با رأی اعتماد مجلس، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خواهد شد.

فردی آشنا به بودجه و برنامه‌ریزی

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش یعنی محسن حاجی میرزایی نیز شرایط مشابهی دارد. او علاوه بر سوابقش در آموزش و پرورش، رئیس مرکز ملی بهره‌وری ایران و دبیر هیأت دولت نیز بوده است. 

اکبر رنجبرزاده،  دبیر هیأت رئیسه مجلس و نماینده همدان درباره او به خبرگزاری پانا گفته است: «وزیری که برای آموزش و پرورش معرفی شده با توجه به اینکه ارتباط بیست ساله‌ای تحت عنوان قائم‌مقام نهضت سوادآموزی با آموزش و پرورش داشته‌ و سال‌ها‌ست در برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی و طراحی برنامه‌های دولت تحت عنوان دبیر هیأت دولت فعالیت کرده است، انتخاب مناسبی است.»

او ادامه داده: «از آنجا که ایشان فردی آشنا به مسائل کشور و بودجه و برنامه‌ریزی است، به نظر می‌رسد شاخص‌های خوبی دارد که شاید دیگران نداشته باشند.»

بدین ترتیب سوابق حاجی میرزایی در آموزش و پرورش که برایش سه جایزه بین‌المللی از سوی یونسکو به دلیل اجرای طرح‌های نوآورانه و خلاق و توسعه برنامه‌های سوادآموزی را نیز به همراه داشته، در کنار آشنایی او به مباحث مالی و بودجه‌ریزی باعث شده تا نمایندگان مجلس از او نیز به عنوان گزینه پیشنهادی رئیس جمهوری برای تصدی وزارت آموزش و پرورش استقبال کنند. 

مونسان قبل از ریاست سازمان میراث فرهنگی، عضو هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش بود و حاجی میرزایی نیز علاوه بر سوابقش در آموزش و پرورش، دبیر هیأت دولت بوده که به واسطه آن دستی در برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی دارد

روحانی سه شنبه از وزرایش دفاع می‌کند

حاجی میرزایی و مونسان، هر دو قرار است هفته آینده در کمیسیون‌های مختلف مجلس حاضر شده و برنامه‌های خود را ارائه دهند. اینکه این جلسات و ارائه برنامه دو وزیر پیشنهادی چگونه پیش برود نیز در نتیجه جلسه رأی اعتماد روز سه‌شنبه موثر خواهد بود. 

آنطور که حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس جمهوری اعلام کرده، رئیس‌جمهوری در جلسه رأی اعتماد به دو وزیر پیشنهادی‌اش در مجلس حاضر خواهد شد و از آنها دفاع خواهد کرد.

او ابراز امیدواری کرده که دو وزیر پیشنهادی رأی اعتماد بالایی از مجلس بگیرند. از اظهارات نمایندگان مجلس نیز چنین برمی‌آید که امیدواری امیری چندان بیراه نیست.