یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: تلاش‌های ماکرون معطوف به نزدیک کردن دیدگاه‌های ایران و آمریکا و برون‌رفت از شرایط تنشی است که با خروج یکجانبه آمریکا از برجام و عدم کارآیی اینستکس به وجود آمده است. فرانسه در این چارچوب در تلاش است تا در مرحله نخست ایران دست از اقدامات خود در کاهش تعهدات برجامی بردارد و در مقابل بخشی از تحریم‌های آمریکا متوقف شود که نمی‌دانیم در این موارد چقدر توانسته با آمریکا به توافق برسد.

جاوید قربان‌اوغلی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در خصوص سفر وزیر امور خارجه کشورمان به فرانسه و همچنین اظهارات مطرح شده پیرامون احتمال دیدار روسای جمهور ایران و آمریکا در نشست خبری مشترک امانوئل ماکرون و دونالد ترامپ گفت: هم سفر اول و هم سفر دوم آقای ظریف به فرانسه در راستای تلاش‌هایی بود که اروپایی‌ها و به خصوص فرانسه برای نجات برجام و برون رفت از بحرانی که امروز این توافق مهم بین‌المللی به آن دچار شده است، انجام داده‌اند.

وی ادامه داد: وزیر امور خارجه در زمان سفر به سه کشور شمال اروپا بصورت غیرمنتظره وارد فرانسه شده و در آنجا با آقایان ماکرون و اودریان، رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه این کشور دیدار کردند. آنچه از اخبار قابل رصد کردن است مشخص می‌کند که فرانسوی‌ها که چند ماهی است در تلاش هستند تا بتوانند با ابتکار و ایده‌ای برجام را نجات دهند؛ طرحی را برای برون رفت از این بن‌بست و شکستن این روند تخریبی آغاز کنند. 

این دیپلمات پیشین گفت: براساس شنیده‌ها ظاهرا طرح آقای ماکرون شامل دو قسمت است؛ یک قسمت مربوط به تزریق اعتبار پانزده میلیارد دلاری به اینستکس است که براساس آن دادو ستدهای ایران و اروپا به سهولت انجام شود و به خصوص در حوزه مسائل مالی این بن‌بستی که امروز وجود دارد و سازوکار مالی هنوز نتوانسته کار خاصی انجام دهد به پایان برسد. وی افزود: در حال حاضر اما مشخص نَیست آقای ماکرون با چه شرایطی می‌خواهد برجام را از این بن‌بست خارج کند و این موضوع اکنون تنها میان ایران و فرانسه است. بحث‌هایی اما مطرح می‌شود که اروپا می‌خواهد گفت‌وگوهایی را حول مسائل موشکی آغاز کند که به قول خودشان نگرانی‌های جامعه جهانی رفع شود. 

وی ادامه داد: بخش دوم تلاش‌های ماکرون نیز معطوف به نزدیک کردن دیدگاه‌های ایران و آمریکا و برون‌رفت از شرایط تنشی است که با خروج یکجانبه آمریکا از برجام و عدم کارآیی اینستکس به وجود آمده است. فرانسه در این چهارچوب در تلاش است تا در مرحله نخست ایران دست از اقدامات خود در کاهش تعهدات برجامی بردارد و در مقابل بخشی از تحریم‌های آمریکا متوقف شود که نمی‌دانیم در این موارد چقدر توانسته با آمریکا به توافق برسد.