رئیس‌جمهور با بیان اینکه همه توان دولت برای اجرای آرمان‌های انقلاب به کار گرفته می شود، گفت: امروز روز حمایت بیشتر مردم از دولت و خدمت بیشتر دولت به مردم است و مطمئنا با وحدت دولت و ملت، از پیچ تاریخی کنونی عبور و دشمن را مایوس خواهیم کرد.

به گزارش ایسنا،‌ حسن روحانی دیروز در مراسم تجدید میثاق اعضای دولت دوازدهم با آرمان‌های امام راحل در مرقد بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، ضمن گرامیداشت یاد امام راحل و شهیدان رجایی و باهنر و هفته دولت، گفت:امام خمینی(ره) پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان معمار نظام‌جمهوری اسلامی ایران مسیر خدمت به مردم را به همه نشان داد و حضور هیأت دولت در آغاز سومین سال دولت دوازدهم در کنار مرقد ایشان تعهد چندباره به مسیر و راهی است که امام بزرگوار برگزیده و معرفی کردند، امام بزرگوار یک نهضت عظیم و اسلامی را به انقلاب اسلامی رساند و راهبری انقلاب را برعهده گرفت.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه سه مرحله نظام اسلامی، انقلاب اسلامی و‌جمهوری اسلامی در طول یک خط و مکمل یکدیگر هستند، اظهار داشت: گفتمان انقلاب اسلامی که امام بزرگوار برای ما بوجود آورد گفتمانی توأم با سعه صدر بود و همه اعتقادات، اندیشه‌ها و سلیقه‌ها را در خود جای می‌داد و در آن ، فضا برای هیچ‌کس تنگ نبود و باید این گفتمان را با همه قدرت ادامه دهیم.

روحانی با اشاره به اینکه در گفتمان انقلاب به طور عمده آرمان‌ها و آرزوهای کوتاه مدت و بلندمدت مد نظر بوده است ، گفت: در‌جمهوری اسلامی ایران آرمان‌های کوتاه و بلند مدت، راهبردها و برنامه‌ها و حتی اجرا تدوین شد و در گفتمان‌جمهوری اسلامی ایران عمدتاً مدیریت نظام اسلامی مطرح است، لذا آنهایی که فکر می‌کنند گفتمان انقلاب در برابر گفتمان‌جمهوری اسلامی ایران است راه اشتباه و خطایی را انتخاب کردند، این دو در طول یکدیگر هستند و در عرض هم قرار ندارند.

رئیس‌جمهور افزود: البته در بسیاری از موارد‌جمهوری اسلامی را با معیارهای انقلاب تطبیق می‌دهیم و اگر اصلاحاتی لازم است آن را انجام می‌دهیم.

روحانی بالاترین مرتبه در نهضت، انقلاب و نظام‌جمهوری اسلامی را مرحله دولت‌سازی دانست و گفت: دولت‌سازی مرحله بسیار سختی است و بسیاری آن را بعد از فرهنگ‌سازی و تمدن‌سازی مرحله دوم در این راه  می‌نامند.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه همه توان خود را برای اجرای آرمان‌های انقلاب بکار گرفته‌ایم، اظهار داشت: مطابق تأکیدات امام راحل دولتی موفق است که به مردم خدمت کند و دولتی می‌تواند مسیر خود را ادامه دهد که مورد حمایت و پشتیبانی مردم باشد و  امام راحل تأکید داشتند که این دو در کنار یکدیگر قرار دارند. روحانی با بیان اینکه گفته امام راحل در این خصوص که میزان رأی ملت است، یک شعار و تظاهر به دمکراسی نیست، تصریح کرد: این گفته یک نظریه سیاسی، حقوقی و حتی فقهی بود و در حکومت اسلامی اداره جامعه با رأی و نظر مردم صورت می‌گیرد به همین دلیل است که انقلاب و نظام‌جمهوری اسلامی تا امروز مستحکم باقی مانده است.

روحانی خاطر نشان کرد: نسل اول و دوم انقلاب بار مسئولیت نظام و اداره کشور را در روزهای سخت بر دوش داشتند و آینده نظام متعلق به نسل سوم و چهارم انقلاب است.

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: ما نسل اول و دومی‌ها کم‌کم باید خانه را تمیز کرده و آن را به صاحب خانه که نسل سوم و چهارم هستند بسپاریم. لذا در این مقطع استفاده از ظرفیت نسل جوان و تحصیل کرده در اداره و مدیریت کشور یک ضرورت است.

روحانی در ادامه تاکید کرد: تا زمانی که انقلاب و نظام به مردم متصل است و با رأی مردم مشروعیت می‌یابد، هیچ گزندی نمی‌تواند این نظام را از پا در آورده و یا تهدید کند.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: 30 سال از رحلت امام راحل می‌گذرد و نظامی که ایشان برپا کردند، نه تنها در برابر باد و باران مصون بوده، حتی در برابر طوفان و سیل نیز مقاوم ایستاده است و نظام‌جمهوری اسلامی، ایرانی با قدرت را در منطقه حساس خاورمیانه به نمایش گذاشته است.

روحانی تاکید کرد: تا زمانی که مردم با انقلاب و نظام و انقلاب با مردم باشد این نظام به کار خود ادامه خواهد داد.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه امروز در شرایط بسیار سخت و پیچیده‌ای قرار گرفته‌ایم، گفت: در طول یکسال گذشته مردم در رنج و سختی بودند، اما همچنان مقاوم و استوار در برابر توطئه‌های بیگانگان ایستادگی کردند و امروز روز حمایت مردم از دولت و خدمت بیشتر دولت به مردم است.

وحانی با تاکید بر اینکه دولت از انتقاد دلسوزانه استقبال و حمایت می‌کند، اظهار داشت: انتقاد از دولت بلامانع است و حتی در دولت یازدهم و دوازدهم انتقاد از دولت بی‌هزینه و حتی توأم با جایزه و تشویق بوده است .

رئیس‌جمهور با بیان اینکه انتقاد بی هزینه از آثار دولت یازدهم و دوازدهم است  که برای همیشه باقی می ماند، گفت: بسیار سخت است که این آثار دولت یازدهم و دوازدهم را پس از این کسی بتواند تغییر دهد. رئیس‌جمهور با بیان اینکه انتقاد به تنهایی کافی نیست و نیاز به دلسوزی هم داریم، تصریح کرد: نقد دلسوازنه غیر از تخریب کینه‌توزانه است. لذا پس از انتقاد همه باید برای اصلاح جامعه دست به دست هم دهیم و در این شرایط همدیگر را یاری کنیم تا به مقصد نهایی برسیم.