افزایش ۴۰۰هزار تومانی حقوق، شکاف طبقاتی را کاهش می‌دهد

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه افزایش ۴۰۰هزار تومانی حقوق گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر، شکاف طبقاتی را کاهش می‌دهد، گفت: تنها مرجعی که می‌تواند درباره اجرا نشدن قانون مجلس اظهارنظر کند، شورای نگهبان است.

رسول خضری در گفت‌و‌گو با خبرگزاری خانه ملت با اشاره به مصوبه مجلس برای افزایش 400هزار تومانی حقوق گروه‌‎های حقوق‌بگیر به علاوه افزایش 10درصدی حقوق به صورت پلکانی و براساس اختیار دولت، اظهار کرد: قوه مجریه مکلف به اجرای قانون مصوب مجلس است و این نهاد قانونی به هیچ عنوان نمی‌‎تواند نسبت به اجرا نکردن قانون اظهارنظر کند.

نماینده سردشت و پیرانشهر در مجلس، این مصوبه را به مراتب بیشتر در جهت عدالت برشمرد و گفت: این مصوبه در قیاس با پیشنهادی که دولت در لایحه بودجه درباره افزایش 20درصدی حقوق کارکنان آورده بود به سود گروه‌های ضعیف و پایین جامعه است.

    


تجمع دو روزه کارگران بلبرینگ‌سازی خاتمه یافت

روز یکشنبه (۱۲ اسفند ماه) کارگران بلبرینگ‌سازی تبریز، دومین روز از اجتماع صنفی خود را با دریافت بخشی از معوقات مزدی و عیدی به پایان بردند.

به گزارش ایلنا، طی روزهای ۱۱ و ۱۲ اسفند ماه حدود ۱۸۰ کارگر کارخانه بلبرینگ‌سازی تبریز برای وصول مطالبات معوقه خود مقابل ساختمان فرمانداری شهرستان تبریز دست به اعتراض صنفی زده بودند و این تجمع با پرداخت بخشی از معوقات مزدی پایان یافت. کارگران که نگران وضعیت فعلی محل کار و اشتغال خود هستند، می‌گویند: بابت ۷ ماه دستمزد از کارفرمای خود طلبکاریم که روز یکشنبه مسئولان استانی با تامین منابع مالی، یک ماه حقوق مهر ماه کارگران را به همراه عیدی پرداخت کردند. یکی دیگر از دلایل شکل‌گیری اعتراضات کارگری در این واحد تولیدی کمبود ۵ میلیارد از مجموع ۱۵ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته دولت برای پرداخت مطالبات مزدی کارگران این کارخانه بوده که مسئولان وعده کردند به زودی این طلب کارخانه را به حساب آنها واریز کنند.

به گفته کارگران، سال گذشته با پیگیری سازمان صنایع و معادن استان آذربایجان شرقی، کارخانه بلبرینگ‌سازی از بخش خصوصی به هیات حمایت از صنایع برگردانده شد.

کارگران افزودند: پیشتر این واحد صنعتی به بخش خصوصی واگذار شد و در نتیجه اجرای غلط قانون خصوصی‌سازی با مشکل کمبود نقدینگی مواجه شدیم و کارخانه تا مرحله ورشکستگی کامل پیش رفت.

کارگران مدعی‌اند جدا از مزد معوقه، مشکلات دیگری در زمینه امنیت شغلی، پرداخت نشدن سنوات بازنشستگی و بیمه تکمیلی وجود دارد که امیدواریم به زودی مرتفع شود.