تجمع رانندگان وانت‌بار مقابل ساختمان شورای شهر تهران

صبح دیروز تعدادی از رانندگان وانت‌بار نسبت به عوارض ورود به طرح ترافیک و همچنین تصمیم‌های شورای شهر و شهرداری تهران درباره ممنوعیت ورود آنها به محدوده زوج‌ و فرد در مقابل ساختمان شورای شهر تهران تجمع کردند. به گزارش ایلنا، اعتراض‌کنندگان تأکید داشتند: ما وظیفه حمل‌ و نقل عمومی را به‌عهده داریم و با هرگونه عوارض ورود به طرح ترافیک مخالفیم.

ملاقات با اعضای شورای شهر تهران و همچنین محسن پورسیدآقایی، معاون حمل‌ و نقل و ترافیک شهرداری تهران، درخواست اصلی تجمع‌کنندگان بود.

    


تعویق هفت ماه مطالبات مزدی کارگران شهرداری زرآباد

۴۵ کارگر شاغل در شهرداری زرآباد در استان سیستان و بلوچستان هفت ماه معوقات مزدی دارند. عضو شورای شهر این استان می‌گوید: به خاطر وضعیت پایین معیشت مردم زرآباد و مسکوت ماندن ساخت و ساز شهری، شهرداری فعلا با مشکل مواجه شده و جوابگوی حقوق کارگران و کارکنان خود نیست.

به گزارش ایلنا، این کارگران که در بخش‌های مختلف خدماتی و فضای سبز مشغول به کار هستند، می‌گویند: ۷ ماه معوقات مزدی دارند و سایر مزایای مزدی نیز از سه سال پیش پرداخت نشده است. در عین حال حق بیمه آنها چندین ماه به تعویق افتاده و هم‌اکنون به صورت اقساط به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌شود. با این حال عضو شورای شهر زرآباد، کمبود نقدینگی و نبود منابع مالی را علت تاخیر در پرداخت مطالبات مزدی کارگران شهرداری اعلام کرد. یوسف مصلحی از تلاش برای پرداخت مطالبات کارگران شهرداری زرآباد خبر داد و گفت: پرداخت حقوق کارگران شهرداری تقریبا شش تا هفت ماه به تاخیر افتاده که در این بین بخشی از مطالبات (پنج‌ماه) به صورت علی‌الحساب (۳۰۰ تا ۴۰۰هزار تومان) به کارگران پرداخت شده است. او با بیان اینکه معوقات مزدی کارگران به دلیل کمبود درآمدهای شهرداری و منابع مالی است چراکه درآمد شهرداری زرآباد پیشتر از محل ارزش افزوده و صدور عوارض ساخت و ساز تامین می‌شد، افزود: سال‌های گذشته شهرداری زرآباد دست‌کم ۵۰ تا ۶۰ میلیون ارزش افزوده دریافت می‌کرد که این رقم در سال جاری به ۲ میلیون تومان کاهش یافته است. از طرفی به خاطر وضعیت پایین معیشت مردم زرآباد و مسکوت ماندن ساخت و ساز شهری، شهرداری فعلا با مشکل مواجه شده و جوابگوی حقوق کارگران و کارکنان خود نیست.

    


لاهوتی: 

عدم افزایش پلکانی حقوق شکاف طبقاتی را عمیق می‌کند

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید دارد که اگر حقوق‌ها در سال آینده بدون روش پلکانی افزایش پیدا کند عمق شکاف طبقاتی را بیشتر می‌کند. مهرداد لاهوتی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت گفت: با توجه به اینکه فاصله بین پایه حقوق‌ها بسیار زیاد است اگر افزایش 20درصدی بدون روش پلکانی معکوس اعمال شود بر شکاف بین طبقاتی جامعه افزوده می‌شود. وی با اشاره به روش پلکانی معکوس عنوان کرد: دولت برای سال 97 پیشنهاد افزایش حقوق 10درصدی را به مجلس ارائه کرده بود که نمایندگان با ایده روش پلکانی معکوس، حداکثر و حداقلی برای افزایش حقوق‌ها در نظر گرفتند. نماینده لنگرود در مجلس ادامه داد: بنا بر این مصوبه مجلس حقوق‌های بالای 5 میلیون تومان امسال افزایش پیدا نکرد و منابعی فراهم شد تا آنهایی که حقوق کمتر می‌گیرند تا 20درصد افزایش حقوق داشته باشند. دولت برای سال آینده افزایش حقوق 20درصدی را پیشنهاد داده است. وی اظهار داشت: از آنجایی که قانون مکلف کرده افزایش حقوق‌ها متناسب با تورم سال باشد، نمایندگان پیشنهادهای مختلفی را برای افزایش حقوق‌های سال آینده ارائه کرده‌اند. لاهوتی با بیان اینکه دولت برای افزایش حقوق‌ها 30هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته، گفت: نمایندگان پیشنهادهای مختلفی برای توزیع این اعتبار به عنوان افزایش حقوق‌ها ارائه کرده‌اند، به طور مثال افزایش حداکثری 40درصد و حداقلی 5درصد مطرح است.