69 درصد مردم ایران در مناطق سیل خیز ساکن‌اند

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب وآبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها مراتع و آب‌خیزداری ایران گفت ۶۹درصد از مردم در مناطق سیل خیز زندگی می‌کنند. به‌گفته ابوالقاسم حسین‌پور، 15میلیون نفر ساکن مناطقی هستند که در معرض سیل است. او درباره پیشگیری از سیل در این مناطق افزود: «یک میلیون و۵۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور با هدف پیشگیری از سیل تاکنون تحت پوشش فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری قرار گرفته است که ۳۲۰ هزار هکتار آن برای جلوگیری از خسارت به شهرها بوده است.»  


ورود آتش‌نشانی به ساختمان‌های پایتخت مجاز شد

معاون پیشگیری سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از فراهم شدن امکان بازدید ایمنی از تمامی ساختمان‌های پایتخت خبر داد.

محمود قدیری درباره امکان بازدید ایمنی از ساختمان‌های موجود در سطح شهر گفت: همواره یکی از مشکلاتی که پیش روی آتش‌نشانی وجود داشت بازدید ایمنی از ساختمان‌های موجود بود. چرا که متاسفانه در موارد متعددی اجازه بازدید به آتش‌نشانان داده نمی‌شد یا حتی در برخی موارد تصمیمات آتش‌نشانی قدرت اجرایی لازم را نداشت. با هماهنگی انجام شده با مقام قضایی بعد از بازدید ایمنی از ساختمان با توجه به شرایط موجود به مالک فرصت داده می‌شود که نواقص را حل و فصل کند. اگر در موعد مقرر نسبت به رفع مشکلات و خلاءهای ایمنی اقدام نکند ساختمان با مجوز مقام قضایی پلمب خواهد شد.   


فراموشی مرگ    د و    بی‌خانمان در کنار  در  بسته گرمخانه

حسین مهاجر، کارشناس آسیب‌های اجتماعی، گفت: مرگ دو کارتن‌خواب در تهران بر اثر سرما و اهمال حوزه مربوطه جای تاسف داردزیرا در پی این اتفاق نه کسی مسئولیت پذیرفت، نه کسی عذرخواهی کرد.

نیمه آبان امسال دو بی‌خانمان در کنار یکی از سامان‌سراهای درحال بازسازی فوت کردند. هرچند مسئولان شهری اعلام کردند مرگ این دو تن به خاطر سرما نبوده است، بلکه بر اثر مصرف بیش از حد متادون و حشیش فوت شده‌اند، اما بررسی نشان داد این ادعا درست نیست. این اتفاق هیچ بازتابی در شورای شهر تهران نداشت و هیچ‌کدام از اعضای شورا نسبت به این اتفاق در صحن توضیحی از شهرداری نخواستند. بعد از دو هفته نیز مرگ این دو بی‌خانمان فراموش شد، بی‌‌آن‌که کسی از مسئولان شهری توضیحی در این رابطه بدهد.

مهاجر گفت: این‌که روابط عمومی منطقه‌ای در واکنش به مرگ کارتن‌خواب‌ها این‌گونه فرافکنی کند، جایز نیست. در واقع اورژانس حاضر در محل امکان تشخیص علت مرگ و یا ساعت مرگ متوفی را ندارد. جای سوال دارد با کدام آزمایش و یا تست در محل توانسته‌اند نوع مصرف اجساد را تشخیص دهند؟ آیا کالبد شکافی در محل و در گوشه خیابان انجام شده است که علت مرگ و ساعت مرگ را تشخیص داده اند؟ بهتر است به‌جای فرافکنی و تشویش اذهان عمومی تمهیدات لازم برای جلوگیری از این اتفاقات صورت پذیرد.