«۹۰درصد از سالمندان کشور یک بیماری مزمن، ۷۲درصد آنها دو بیماری مزمن و ۵۰درصد نیز سه بیماری مزمن دارند». این آمار را «احمد دلبری» رئیس مرکز تحقیقات سالمندی در یازدهمین سلسه نشست سالمندی اعلام کرده است.

به گزارش ایلنا، گرچه این آمار مربوط به کل سالمندان کشور است اما بخش بزرگی از این سالمندان را بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی تشکل می‌دهند؛ سازمانی که طبق قانون الزام موظف به پرداخت صفر تا صد خدمات درمان به بیمه‌شدگانش است اما نه تنها این قانون را کنار گذاشته بلکه روزبه‌روز از خدمات درمانی خود می‌کاهد.«مهدی قامتی» بازرس کانون شوراهای استان تهران درباره این مشکل بازنشستگان می‌گوید: دیدن وضعیت امروز بازنشستگان، کارگران را هم ناامید کرده است. بازنشستگانی که سال‌ها در دوران کاری خود حق بیمه پرداخت کرده و هنوز هم در قالب ماده ۸۹ قانون تأمین اجتماعی دو درصد از حقوق خود را پرداخت می‌کنند، برای گرفتن ساده‌ترین خدمات درمانی هم دچار مشکل می‌شوند چه برسد به خدمات اساسی‌تری که معمولا به دلیل سن و سالشان به آن نیاز دارند.

قامتی می‌گوید: اگرچه کوتاهی سازمان تأمین اجتماعی از ارائه خدمات درمان، کارگر و بازنشسته نمی‌شناسد و این مشکل همه بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی است اما بازنشستگان سختی مضاعفی را متحمل می‌شوند. از آنجا که در دوران کهنسالی، فرد با انواع و اقسام بیماری‌ها مواجه است در نتیجه مهم‌ترین خدمات دوران پیری، همین خدمات درمانی است. چرا باید اوضاع به گونه‌ای باشد که یک کارگر بازنشسته بعد از سال‌ها کار نتواند از خدماتی که جزو ابتدایی‌ترین حقوقش است بهره‌مند شود؟ این فعال کارگری می‌گوید: فلسفه مهم بیمه‌‎‍‌های اجتماعی این است که فرد در دوران کهنسالی از آرامش بیشتری برخوردار باشد اما در اینجا با وجود مستمری ناچیز، افراد مجبورند بعد از بازنشستگی کار کنند تا بتوانند از پس هزینه‌های زندگی بربیایند. متاسفانه ما شرایط آرامی برای بازنشستگان خود فراهم نکرده‌ایم.

وی به قانون الزام اشاره می‌کند و می‌گوید: طبق قانون الزام، صفر تا صد خدمات درمان باید رایگان باشد اما عدم اجرایی شدن این قانون و ضعف سازمان تأمین اجتماعی در ارائه خدمات درمانی و کاهش کمیت و کیفیت این خدمات در طول سال‌ها سبب شد کارگران و بازنشستگان به بیمه‌های تکمیلی روی بیاورند. اینکه با وجود بیمه‌های تکمیلی و هزینه‌های سنگینی که بابت این بیمه‌ها پرداخت می‌شود بازهم نمی‌توان از پس هزینه‌های درمان برآمد، جای تأسف بسیار دارد. بازرس کانون شوراهای استان تهران با اشاره به ادعای بیمه آتیه‌سازان حافظ در مورد ۱۵۰۰میلیارد تومان زیان انباشته و عدم پایبندی به تعهداتش می‌گوید: هزینه این زیان را بازنشستگان نباید پرداخت کنند. آنها به اندازه کافی هزینه بی‌تدبیری‌ها را داده‌اند. از یک طرف سازمان تأمین اجتماعی نمی‌تواند قانون الزام را اجرایی کند چون به دلیل بدهی کلان خود از دولت نمی‌تواند اعتبارات لازم را فراهم کند و از طرفی دیگر بیمه آتیه‌سازان حافظ می‌گوید زیان انباشته دارد و نمی‌تواند به تعهدات خود پایبند باشد.

وی در پایان می‌گوید: وضعیت وقتی درست می‌شود که هر کس به تعهدات خود عمل کند. دولت باید بدهی خود به تأمین اجتماعی را پرداخت کند و تأمین اجتماعی هم باید به تعهدات خود عمل کند و قانون الزام را اجرایی کند. پرداخت صفر تا صد هزینه‌های درمان، یک حق است و باید آن را مطالبه کرد.