دبیر اجرایی خانه کارگر بیرجند گفت: منظور از اشتغال آن است که مولد باشد، به تولید منجر شود، پایدار باشد، امکان توسعه آن وجود داشته باشد و فرد شاغل بتواند بیمه شود و از مزایای اشتغال در صورت بروز هرگونه حادثه یا مشکلی بهره‌مند شود. با این شرایط چگونه می‌توان با یک میلیون تومان شغل ایجاد کرد؟

به گزارش ایلنا، «ولی‌الله قادری» دبیر اجرایی خانه کارگر بیرجند با انتقاد از اظهارات «حجت عبدالملکی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت سیزدهم مبنی بر ایجاد شغل با یک میلیون تومان گفت: این اظهارات پیش از آنکه کارشناسی و تخصصی باشد، اظهاراتی از سرناآگاهی است که در بیشتر موارد با هدف گول زدن مردم مطرح می‌شود.

قادری با تاکید بر اینکه ایجاد شغل با یک میلیون تومان در فضای مجازی هم امکان‌پذیر نیست، گفت: بازی‌های فضای مجازی همچون جمع‌کردن فالوور یا تبلیغات در شبکه‌های مجازی، به بهانه‌ای برای اشتغال‌زایی تبدیل شده است. البته مشغول بودن در فضای مجازی هم نیازمند خرید یک گوشی تلفن همراه است. یعنی فرد بیکار حداقل باید بالای ۵ میلیون تومان برای خریدن یک گوشی داشته باشد.

دبیر اجرایی خانه کارگر بیرجند با اعلام اینکه به نظر می‌رسد مدیران وزارت کار درک درستی از اشتغال ندارند، گفت: در شغلی که با یک میلیون تومان ایجاد می‌شود، هیچ امنیت و تضمینی وجود ندارد.

وی با اعلام اینکه مشاغل مجازی در بسیاری از موارد موفق بوده و دنیا به سمت مشاغل مجازی حرکت می‌کند، گفت: در ایران درک درستی از مشاغل مجازی وجود ندارد و بیش از آنکه فرصت‌های مثبت فضای مجازی در نظر گرفته شود، به محلی برای فساد و چالش تبدیل شده است.

دبیر اجرایی خانه کارگر بیرجند با ابراز تاسف از اینکه فعالان فضای مجازی به دنبال هیچ تضمینی در مورد آینده نیستند، گفت: تبلیغ بیش از اندازه در مورد فضای مجازی باعث شده تا بیکاران به ویژه جوانان برای فرار از مسئولیت‌پذیری، در فضای مجازی سنگر بگیرند.

وی با اعلام اینکه امروزه جوانان توجهی به بیمه‌پردازی، رسیدن به سنین بالا و بازنشستگی ندارند، گفت: تفکر خوش باش و زندگی در حال، بدون آینده‌نگری، بزرگترین مشکل جوانان شده و به همین دلیل است که مشاهده می‌کنیم شغل‌های وابسته به تولید بسیار کم شده و اقتصاد مولد جای خود را به اقتصاد دلالی و رانتی داده که نتیجه آن رونق فساد و زدوبند است.

قادری با اعلام اینکه عده معدودی در فضای مجازی توانسته‌اند درآمدهایی به دست بیاورند، گفت: متاسفانه رویاپردازی در بین جوانان بیکار گسترش پیدا کرده و گمان می‌‎کنند که می‌توانند مانند یک سلبریتی شوند و در فضای مجازی کسب درآمد کنند، در صورتی که هرگز این‌گونه نیست.

وی از نبود انگیزه در بین جوانان خبر داد و گفت: از یک سو دولت در اشتغال‌زایی توان لازم را ندارد و از سوی دیگر روندی که امروزه جوانان در پیش گرفته‌اند، چشم‌اندازی بسیار خطرناک دارد و تن‌پروری و بیکاری را رقم می‌زند.