درددل یک کارگر لبوفروش در روزهای پایانی سال:

کرونا، معیشت هزاران کارگر روزمزد را با مشکل مواجه کرده است

یک کارگر دست‌فروش، از مشکلات معیشتی و عدم توانایی این قشر در تهیه ماسک و دستکش ضدعفونی‌کننده و توصیه‌های تغذیه خبر داد.

این کارگر به ایلنا گفت: از وقتی که بیماری کرونا در کشور شایع شده، خیابان‌ها هر روز خلوت‌تر می‌شود. کسی از رستوران‌ها و برندهای معروف هم خرید نمی‌کند، چه برسد به ما که لبو و خوراکی می‌فروختیم. جمعیت بزرگی از کارگران روزمزد هم مثل ما بیکار هستند و مجبورند به این نوع مشاغل روی بیاورند.

این کارگر تصریح کرد: وقتی توصیه‌های تغذیه‌ای از تلویزیون پخش می‌شود، از خانواده‌ام شرمنده‌تر می‌شوم. به علت کسادی کار‌مان حتی در تهیه مواد غذایی به روال قبل هم دچار مشکل هستیم. من چطور باید میوه و گوشت برای فرزندم تهیه کنم، وقتی بعد از کرونا برخی قیمت‌های خوراکی‌ها افزایش یافته است؟

این کارگر دست‌فروش می‌گوید: به میادین تره‌بار مراجعه کردم ولی متاسفانه دستکش و لوازم بهداشتی به کارگران میدان تره‌بار تعلق نگرفته بود.

وی افزود: نمی‌توانم برای خانواده‌ام لوازم بهداشتی تهیه کنم. قیمت‌ها خیلی بالاست و اجناس هم نایاب شده است. از طرفی سودجوها آزاد هستند که احتکار کنند و سودهای میلیاردی ببرند، از طرف دیگر کارگران روزمزد هستند که معیشتشان بعد از کرونا به شدت دچار مشکل شده است.

این کارگر، خواستار توزیع رایگان مواد پیشگیرانه‌ای ازجمله لوازم بهداشتی و حداقل‌های تغذیه‌ای در بین افراد محروم جامعه شد.

    

تمدید دفترچه بیمه‌شدگان تامین اجتماعی تا پایان فروردین

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: با تاکید وزیر رفاه، دفترچه‌های معتبر بیمه‌‌شدگان، نیاز به تمدید اعتبار تا پایان فروردین ندارند.

مصطفی سالاری افزود: با توجه به شرایط فعلی و خطر شیوع ویروس کرونا به منظور جلوگیری از ازدحام جمعیت در شعب و کارگزاری‌های تأمین اجتماعی، دفترچه بیمه افرادی که تا پایان بهمن ماه دارای اعتبار باشد، تا پایان فروردین دارای اعتبار تلقی شده و می‌توانند از خدمات درمانی بهره‌مند شوند و عملاً نیاز به تمدید اعتبار نخواهد بود که با این کار پیش‌بینی می‌شود که بیش از چهار میلیون مراجعه حضوری به شعب و کارگزاری‌های تأمین اجتماعی کاهش یابد.

 وی اظهار داشت: با توجه به اتخاذ تمهیدات مختلف برای دورکاری و کاهش ساعت کار بیمه‌شدگان در کارگاه‌های تحت پوشش، به‌رغم برخی ملاحظات، انجام کلیه بازرسی‌های مربوط به احراز اشتغال بیمه‌شدگان در کارگاه‌های مشمول بنا به مصالح عمومی فعلاً متوقف شود.

وی ادامه داد: از جامعه تحت پوشش و مخاطبان تأمین اجتماعی نیز می‌خواهیم که حتی‌المقدور خدمات مورد نیاز را به صورت غیرحضوری از طریق سامانه‌های الکترونیکی دریافت کنند و مراجعات غیرضروری را به آینده موکول کنند.

    

تعطیلی بازرسی از کارگاه‌ها برای جلوگیری از کرونا

با دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان تامین اجتماعی برای پیشگیری از گسترش کرونا و تشویق دورکاری، بازرسی از کارگاه‌ها را تا پایان سال متوقف کرد.

رئیس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت کار با انتشار پستی در فضای مجازی نوشت: با دستور شریعتمداری، سازمان تامین اجتماعی برای پیشگیری از گسترش کرونا و تشویق دورکاری، بازرسی از کارگاه‌ها را تا پایان سال متوقف کرد. این دستور از طریق ویدئو کنفرانس به مدیران استان‌ها ابلاغ شد.